תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שלום כיתה א' (או ז' או י'): חוזרים ללימודים

שלום כיתה א' (או ז' או י'): חוזרים ללימודים

צוות בטיפולנט

עם יד על הלב: לא הייתם רוצים שהוא ישאר עוד קצת בגן? או בבית ספר היסודי? או לפחות שיחכה עוד שנה שנתיים לפני שהוא הופך ל'תיכוניסט' עם ראסטות וחברה רצינית?

היום הראשון ללימודים אינו רק מחברות נקיות, סנדוויצי'ים עם שוקולד ודמעה או שתיים (שלך או של תלמיד כיתה א' הטרי); הכניסה לבית הספר היסודי, החטיבה או התיכון מסמלות גם את רמת ההתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית החדשה אליה הגיע ילדכם.

התחזית לשנים הקרובות: לימודים, מבחנים והתפתחות רגשית

שנות הילדות וההתבגרות הן שנים של התפתחות וצמיחה מתמדת: יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של ילדכם הולכות ומבשילות ומגיעות לנקודת מפנה משמעותית המתבטאת במוכנותו להשתלב במערכת החינוך.

זיגמונד פרויד עצמו הצביע על גיל שש – הגיל הממוצע לכניסה למסגרת בית הספר – כעל הגיל בו נפתחת 'תקופת החביון': תקופה בה דחפיו המיניים של הילד שוככים והוא פנוי לרכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות. פניות זו מקנה לו יכולות וכישורים אשר יסייעו לו גם במהלך תקופת ההתבגרות בה מתעוררים שוב הדחפים המיניים.

גם מבחינה קוגניטיבית, תואם גיל הכניסה לבית הספר את ההבשלה המשמעותית ביכולותיו של הילד: בגיל שש, כפי שזיהה הפסיכולוג ההתפתחותי ז'אן פיאז'ה, מרבית הילדים נפטרים ממאפיינים קוגניטיביים מסוימים, כגון הנטייה לחשיבה אגוצנטרית (קושי לראות את העולם מנקודת מבטו של אדם אחר) וחשיבה חד מימדית. התפתחות זו מאפשרת להם לעמוד במטלות הלימודיות והחברתיות הנדרשות בבית הספר, כאשר לאורך השנים מתפתחות יכולות החשיבה והופכות יותר מופשטות ופחות קונקרטיות.

  

שלום לכיתה א' ושלום להורים החוששים

רק עכשיו התחלתם להתרגל לרעיון שהאפרוח הולך לגן ומבלה מדי יום מספר שעות בלעדיכם, וכבר אתם צריכים להתרגל לשינוי נוסף: הכניסה לכיתה א'. התחלת הלימודים בבית הספר מלווה בעליית מדרגה משמעותית בדרישות מהילד: עליו להשתתף גם במטלות שאינן מעניינות ו'כיפיות', לדחות סיפוקים, להתמודד עם אתגרים לימודיים אליהם מתלווים לעיתים גם כשלונות ותסכול ולתפקד באופן עצמאי יחסית, ללא הכוונה אישית וצמודה של מבוגר.

למרות מטלות מורכבות אלו, חשוב לזכור כי עם הכניסה לכיתה א' ילדכם כבר ניחן בבשלות הרגשית-שכלית אשר תאפשר לו להשתלב במערכת הלימודית: יכולותיו הקוגניטיביות מאפשרות לו לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון והתפתחות יכולות המוטוריקה העדינה מאפשרת לו לאחוז עיפרון, לגזור, לצייר וכן הלאה. גם יכולותיו הרגשיות של תלמיד כיתה א' הטרי מאפשרות השתלבות מוצלחת: בגיל שש מרבית הילדים מסוגלים לדחות סיפוקים, לקבל סמכות, להתרכז לאורך שיעור שלם, להתמצא בסביבת בית הספר ולפעול באופן עצמאי יחסית.

גם כאשר הילד בשל דיו לכיתה א', מהווה הכניסה לבית הספר אתגר משמעותי, אשר התמודדות עמו תורמת לילד לא רק בהיבט הלימודי אלא גם בהיבט הרגשי-פסיכולוגי. התיאורטיקן הבולט אריק אריקסון, למשל, הצביע על כך שהאתגרים בתקופת בית הספר היסודי מביאים לפיתוח תחושת היכולת – הילד לומד כי מאמציו והשקעתו נושאים פרי וכי הוא מסוגל להתמודד עם אתגרים.

טיפים להורים לתלמידי כיתה א'
לא רק לימודים: למרות הדגש הרב המושם על ההיבט הלימודי, הצד החברתי משמעותי לא פחות, וילד המתקשה ליצור קשרים חברתיים יתקשה גם להתמיד וליהנות מלימודיו. לכן, אם הילד מתקשה ביצירת חברויות חשוב לברר איתו ועם המורה את מקור הקשיים ולנסות לסייע באמצעות יזימת קשרים חברתיים, פיתוח מיומנויותיו החברתיות של הילד ועוד.

לא אומרים 'פויה' למורה: בבית הספר היסודי המחנכת היא דמות משמעותית עבור ילדכם. לכן, גם אם אינכם מחבבים אותה או מסכימים איתה, נסו שלא לחשוף זאת בפני הילד ותנו לו להתנסות בהתמודדות עם סמכות. מעבר לכך, זכרו שגם אם אתם מכירים את הילד יותר מכולם, המחנכת רואה את התנהלותו בסיטואציות לימודיות וחברתיות ולכן כדאי להתייחס ברצינות להמלצותיה ולקשיים שהיא מזהה.

לא להתבייש לפנות לעזרה: אם נדמה לכם שהילד מתקשה מבחינה חברתית או לימודית, אל תזניחו! יותר קל לטפל בקשיים שזה עתה התעוררו, לפני שיתבססו להן קשיים שונים כמו חוסר ביטחון ביכולות החברתיות, הרגלי למידה גרועים או כעס ועוינות כלפי בית הספר.
(לאיתור פסיכולוג חינוכי)

שלום כיתה ז' או י': מעברים משמעותיים גם בגילאים הבוגרים

אם בכניסה לכיתה א' חשבתם שהוא עוד קטן ושאיך הזמן רץ, עכשיו אתם משוכנעים שמישהו עשה טעות ברישום: מה הקשר בין המילים 'תיכוניסט' ותלמיד חטיבה לבין הילד שלכם, שעוד לא ממש יודע להכין חביתה?!

גם המעבר לחטיבת הביניים או לתיכון אינו מהווה רק שינוי סטטוס אלא מסמל את יכולותיו החדשות של המתבגר ובהתאם, את הדרישות הלימודיות והחברתיות הגדלות איתן הוא מתמודד. בגילאי ההתבגרות מצופים התלמידים להפגין יכולות הסקה וחשיבה מופשטת, להתרכז לאורך זמן, לעמוד בעומס לימודי גדול יותר ולקחת אחריות על לימודיהם. במקביל, גדל העניין החברתי ואנרגיות רבות מושקעות בביסוס מערכות יחסים קרובות, מורכבות ואינטימיות יותר בהשוואה לחברויות של בית הספר היסודי. תהליכים אלו מהווים חלק מהתהליך האינטנסיבי של גיבוש הזהות האישית המתרחש בגילאי ההתבגרות.

כלומר, על אף ההבעה האדישה והתדמית ה'קולית', תקופת ההתבגרות מלווה בהתפתחויות וטלטלות רגשיות משמעותיות, אשר לעיתים נדמה שבאות על חשבון השקעה בלימודים (למי יש זמן להתעסק בטריגונומטריה כשמערכת המצפון והמוסר מתפתחת וכשכל תחושת הערך העצמי תלויה במסיבה הקרובה?!).

טיפים להורים לתלמידי חטיבה ותיכון:
גם עכשיו – לימודים זה לא הכל: למרות שבגילאי ההתבגרות ובעיקר בתיכון הציונים כבר משפיעים על עתידו של הילד, חשוב לזכור כי לימודים אינם המטלה היחידה בעולמו. גיבוש הזהות האישית וביסוס המעמד החברתי והקשרים הבין אישיים הם תהליכים קריטיים באמצעותם מכין עצמו הילד לחיים הבוגרים. לכן, חשוב להישאר רגישים גם להתמודדותו של המתבגר עם תחומים אלו ולאפשר לו לפתח אותם.

לא להפסיק לשאול: גם אם המתבגר שלכם טוען שאתם ההורים הכי נודניקים בעולם וגם אם הנטייה שלו היא למלמל 'הכל כרגיל' ולשעוט למחשב – חשוב להמשיך לשאול, להתעניין ולוודא שההשתלבות החברתית והלימודית אכן תקינה.

לתת זמן להסתגלות: כדאי לקחת בחשבון כי ההסתגלות לסביבה החברתית והלימודית החדשה עשויה לקחת זמן: תלמידי כיתה ז' רבים מופתעים לגלות כי עליהם ללמוד כדי לשמר את ההישגים אליהם הגיעו ללא מאמץ בבית הספר היסודי. כך למשל, 'מלכי הכיתה' של החטיבה עשויים להתמודד עם שינוי לרעה בסטטוס החברתי בהגיעם לתיכון.

לפנות לעזרה מקצועית במידת הצורך: למרות עצמאותם ואחריותם הגדלה של בני נוער ביחס לתלמידי יסודי, חשוב להישאר עם אצבע על הדופק ולהציע למתבגר עזרה לימודית או טיפולית במידה ומתעוררים קשיים לימודיים, חברתיים או רגשיים (למטפלים המציעים הדרכת הורים ולמטפלים המתמחים בעבודה עם בני נוער).

לקבלת מידע נוסף אודות הדרכת הורים

מקורות

פסיכולוגיה של הילד והמתבגר/ שאול סולברג, הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית וספרי חמד, ידיעות אחרונות, 2007

המדריך הישראלי להורים- שנים ראשונות: מהלידה עד גיל שש/ הילי כוכבי ועמירם רביב

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך