תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

קיץ מהנה עם הילדים? זה אפשרי ואפילו פשוט!

קיץ מהנה עם הילדים? זה אפשרי ואפילו פשוט!

רוני זליכוב-לסרי

שקיעות מאוחרות, אבטיח קר, שמים זרועי כוכבים על הים, מוזיקה קלה. נשמע טוב, נכון? חלום ליל קיץ? לא בטוח. הרי יש פה כמה ילדים חמודים מסביב שאמורים להשתלב בפנטזיה, או לחילופין, יש פה כמה הורים שאמורים להשתלב במציאות. 

אז מה עושים עם כל הזמן הפנוי שיש לילדים במהלך החופש הגדול ועם האינטנסיביות המשפחתית יום-יום, מסביב לשעון, וכל זה תחת 40 מעלות בצל? 

חופש גדול בקלות, גרסת ה-"חופשה הצרפתית"

אולי אפשר קצת אחרת? פשוט להיות עם הילדים בכיף? בלי הלחץ סביב פעילות 24/7 והחרדה מכל רגע בו אנו עשויים למצוא את עצמנו משתעממים יחד?
 
על מנת לעשות זאת, הרשו לי להציע לכם את רעיון החופשה הצרפתית:

ההשראה לחופשה הצרפתית מבוססת (בין השאר) על ספרה של פמלה דרוקרמן - bebe day by day. דרוקרמן, היא עיתונאית אמריקאית שגרה עם משפחתה בפריז כמה שנים. במהלך שהותה שם, היא השתאתה נוכח יכולתם של הילדים הפריזאים הקטנים להצטרף לבישול במטבח באופן סבלני, לכבד את המרחב הפרטי של ההורים ובכלל להיות פתוחים לחוויות וטעמים חדשים. בספרה, היא מחפשת מהו סודם של הפריזאים בגידול ילדים מחונכים, מאושרים ועצמאיים, בסטייל וניחוח אירופאי.

אם כן, הרעיון הבסיסי של "החופשה הצרפתית" הוא תוצר של תרבות כמובן, אך בתוכו מתחבאים עקרונות נוספים, כאלה שבאורח פלא דווקא יכולים לעבוד טוב בבואנו להניע את המערכת המשפחתית לכיוון חיובי בחודשי הקיץ הים תיכוני.

  

הרעיון הוא, שיש לשלב את רצון הילדים עם רצונות וצרכי ההורים ולא להתעלם מהעובדה ששני הצדדים לא רק ממלאים פונקציות ותפקידים צפויים, אלא מדובר בפרטים נפרדים, אוטונומיים, בעלי צרכים ורצונות שונים.

לכן, בואו נאוורר את תיקי הים ונחליט שהקיץ אנחנו הולכים על איזונים. נכון וברור שכשלילדים שלנו טוב, לנו טוב. אבל זה עובד גם לשני הצדדים. כי אם אנחנו מרגישים שאין לנו דקה ושאנו מובלים רק על ידי הצרכים של הילדים, אז בזמן המשותף, נגלה כי לעיתים קרובות כל מה שאנחנו עושים הוא לספור את הדקות עד לרגע בו ניקח את התיק ונצא כבר מהג׳ימבורי העמוס. במצב כזה, כמובן, הילדים ירגישו את חוסר הנינוחות וההנאה שלנו מהשהות איתם... והרי עם רגשות כמו עם רגשות - אי אפשר לזייף...

אז מה עושים? עוצרים לרגע וחושבים על כל הנפשות הפועלות. על הצרכים, האישיות, הטמפרמנט וניסיון העבר ויוצאים לדרך.

5 קווים מנחים בדרך לחופשה צרפתית

Less is more .1: חשוב לזכור שעודף גירויים ואטרקציות, לא תמיד מומלץ עבור ילדים (בייחוד עבור אלה שרגישים יותר לכל רעש ומגע בסביבתם) וגם אם זה ״יעסיק אותם״, המחיר של ריצה ממקום למקום עלול להיות גבוה עבורם וגם עבורכם ולייצר אי שקט בכל המערכת. כך למעשה, כאשר אתם מארגנים לילדיכם אטרקציות בכל רגע ורגע, הם לא ילמדו להיות עם עצמם ולהעסיק את עצמם – תכונות שחשובות להתפתחותם העצמאית מאוד.

2. תפתיעו: קפה קר בשקיעה לעת ערב עושה לכם את זה? יש הופעה טובה ולא רועשת מידיי? הזמינו את הילדים לחוויה אחרת, לבילוי מסוג שונה (הכול כמובן במסגרת המותר והראוי עבור ילדים צעירים). כמובן שלא בכל יום. ונכון, חשוב שתבדקו עם הילדים אם הם אכן רוצים בכך. וכן, קצת מאוחר, והמקלחות נדחות ובא לכם שקט. אבל הרווח שבבילוי משותף ומהנה עבורם וגם עבורכם הוא גדול.

3. שייכות: כאשר תזמינו את ילדיכם להצטרף אליכם לבילוי שלכם, להציץ מעט לעולמכם שעשוי להיות עבורם אחר ומסקרן, הם יחושו שהם רצויים בקרבתכם, שרואים אותם ומכבדים אותם. תחושות אלו יגרמו לכל ההתנהלות מול הילדים להיות פשוטה, מכבדת וקלה יותר, שכן כאשר ילדים מרגישים משמעותיים ושייכים, הם נוטים לשתף יותר פעולה ולנהוג בדרך שתענה לציפיות שלנו.

4. לא לשכוח לנשום: בילוי משותף התואם למידות כולם, יגרום גם לכם לנשום, להירגע ולנוח. הילדים יחושו בכך שאתם נעימים ורגועים יותר במגרש הביתי שלכם. כשאתם רגועים ונינוחים היכולת שלכם להכיל את הילדים, להאזין להם ולהביט בהם גדלה. כל הדבר הזה עשוי להפתיע לטובה ולהשפיע על האופן שבו הם תופסים אתכם ואתם אותם.

5. מודלינג: זכרו כי בכל דבר שאתם עושים, הילדים רואים אתכם ולומדים מכם. גם בחוויה הזו עיניהם נשואות אליכם. כל החוויה הזו אתכם במקומות בהם אתם נהנים, עשויה לתת להם זווית ראייה אחרת, אופן התבוננות שונה ופתוח והבנה כי מעבר להיותכם הורים, אתם בני אדם אוטונומיים, נפרדים, בעלי צרכים ורצונות שונים. זה ילמד אותם כי העולם מורכב מאנשים נוספים ולא סובב רק סביבם. למידה שכזו חשובה לאופן שבו הם יתפסו את עצמם וגם את האחר, ומהווה בסיס חשוב ליכולתם לבנות קשרים חברתיים.

לסיכום, לפני שאתם מתכננים את הבילוי הצפוי הבא - חשבו כמה רווח של זמן איכות, הנאה ולמידה יכולה חוויה מסוג אחר לייצר עבור שני הצדדים בקיץ אחד חם ומיוחד.

היכנסו לקריאה נוספת בנושא הדרכת הורים

על המטפלת - רוני זליכוב-לסרי

רוני זליכוב-לסרי, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה (בהצטיינות) מאוניברסיטת בר-אילן. פסיכולוגית (מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית) בשירות הפסיכולוגי-חינוכי של רמת השרון. בעלת קליניקה לטיפול בילדים, הדרכות הורים פרטניות וייעוץ. בעלת ניסיון מקצועי בנושאים שונים ומגוונים (פחדים, חרדות וגמילה בגיל הרך, בעיות והפרעות התנהגות, דימוי עצמי, קשיים חברתיים ומיומנויות חברתיות, שינויים בתוך המשפחה: גירושי הורים, אח חדש, הורות יחידנית ועוד, הכוונה ומתן כלים להתמודדות עם קשיים שונים בהורות, אבחונים פסיכולוגיים, עבודה וייעוץ מערכתי והתערבות במצבי חירום). כמו כן כותבת מעת לעת (פסיכולוגיה עברית, סלונה, מאקו, mama knows) בעלת עמוד פייסבוק מקצועי.

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך