תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מגפת הקורונה - הסטרס שעל כתפי הסטודנטים

מגפת הקורונה - הסטרס שעל כתפי הסטודנטים

צוות בטיפולנט

השיעורים הפכו למקוונים, השגרה השתבשה, תשלומי הדירה וההוצאות נערמים ומנגד ההכנסות מהמשרה החלקית עומדות בסימן שאלה. 

נשמע מוכר? אם אתם סטודנטים כנראה שכן. 

בין אתם לומדים לתואר ראשון ובין אם זה לתארים מתקדמים, הלימודים בצל התקופה המורכבת הזאת בוודאי מעוררים בקרב רבים מכם תחושות של עצב, חרדה ואי וודאות.

אלו מכם שחזרו לגור אצל ההורים בטח יחושו בחסרונה של העצמאות האישית, כמו גם בגעגועים לחיי החברה. ואילו מי שנשארו בדירת השותפים כנראה יפגשו בדידות ותחושות דאגה חוזרות לשאר בני המשפחה. יתרה מזאת, ההורים שביניכם יידרשו להתמודד עם אתגרים נוספים, כמו הדאגה לכלכלת הבית, החשיבות שביצירת שגרה משפחתית בריאה וכן הצורך לאזן בין הצרכים הלימודיים שלהם לבין אלו של ילדיהם.

הקורונה והסטודנט המצוי

התפרצות מגפת הקורונה אמנם הכתיבה לכולנו תנאים וקשיים לא שגרתיים, אך אין ספק שעבור הסטודנט הישראלי הממוצע היא יצרה מציאות מאתגרת בפני עצמה. 

למעלה מ-70% מהסטודנטים במדינת ישראל הינם סטודנטים לתואר ראשון – רובם צעירים וצעירות בגילאי ה-20, לאחר שירות צבאי ואולי גם "טיול שאחרי צבא", אשר טרם הספיקו להתבסס כלכלית ומנסים לאזן בין לימודים אקדמאיים, מעבר למגורים עצמאיים והשגת מקורות פרנסה. 

מתחים אלה, המייצרים לא מעט סטרס גם בשגרה, מתעצמים אף יותר בעקבות השלכות המגפה והסטודנטים נדרשים להתאים את עצמם לנסיבות המשתנות ולצלוח את אתגרי התקופה.

לפיכך, ובקשר ישיר להשפעות הצפויות בקרב כלל האוכלוסייה, לא יהיה זה מפתיע אם גם בקרב קבוצת הסטודנטים תימצא עלייה בתסמיני דיכאון או חרדה. 

עם זאת, לצד האמירה כי מדובר בתופעה נורמטיבית יחסית, בהתאם לתנאי המצב, ישנם מקרים בהם עומס הלחץ עלול לחרוג מגדר הנורמה ולהוביל לתגובות קשות במיוחד. גילם הצעיר של מרבית הסטודנטים, כמו גם העדר היציבות בשלב זה בחייהם, מחייבים אותנו לתשומת לב מיוחדת לאופן התמודדותם.

7 טיפים להתמודדות נכונה

טפלו בעצמכם

כדי לחזק את המערכת החיסונית ולשמור על המשאבים הרגשיים שלכם, חשוב כי תקפידו לא להזניח את עצמכם. שמרו על שינה טובה, פעילות גופנית ותזונה בריאה. מצאו פעילויות שמפעילות אתכם בכל מיני היבטים: פיזיים (ענפי הספורט על כל סוגם), שכליים (כמו למשל קריאת ספר או הרכבת פאזלים) ונפשיים (כמו לדוגמה תרגול של מיינדפולנס).

מצאו שיטות לשיפור התפוקה

יתכן מאד שאתם מרגישים כעת חסרי מוטיבציה. הזכירו לעצמכם שהסיטואציה הנוכחית קשה לכולם, אל תשפטו את עצמכם, רק עשו את המיטב שאתם יכולים. תכננו שגרת יום: הקפידו על שעות קבועות שבהן אתם קמים, מתחילים לעבוד והולכים לישון. הקפידו על הפסקות. נסו ליצור אזור עבודה נפרד בבית והקפידו שיהיה נפרד מאזור השינה שלכם. אם בני המשפחה מסיחים את דעתכם, הסבירו להם את הקושי שאתם מתמודדים איתו, למשל: ״אני מודאג מהמבחן שלי בשבוע הבא״, וחשבו ביחד כיצד לפתור את הבעיה.

חפשו אחר קשרים חברתיים

במהלך תקופת הבידוד וה"ריחוק החברתי" אתם עשויים לפגוש בבדידות שלא הכרתם. על מנת להתמודד באופן בריא ואקטיבי, נסו לשמור על ערוצי התקשורת עם חבריכם לכיתה – התייעצו, שתפו חוויות ותחושות ואולי אף תנסו ליזום שיחות וידאו להתעדכנות יומיומית או ביצוע משותף של מטלה. תתפלאו לגלות שאפילו רק הדלקת המצלמה בעת שיעור מקוון יכולה ליצור תחושה טובה יותר של חיבור עם אחרים.

עזרו לאחרים להתמודד

הסתכלו סביב - חבריכם לכיתה ובני המשפחה שלכם חווים גם הם חרדה. אתם עשויים לגלות כי הניסיון לסייע ולתמוך בסובבים אתכם יהיה יעיל מאד גם בשיפור ההרגשה האישית שלכם, תוך העצמת תחושה של משמעות ומסוגלות עצמית. שימו לב: גם אם תרצו, לא תמיד תוכלו לפתור בעצמכם את הבעיות של כולם, אך לרוב יספיק שתעזרו להם להרגיש שהם לא לבד. אם אתם סטודנטים לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה, סביר להניח שאתם עוזרים למטופלים להתמודד עם אותן חרדות שאתם מתמודדים איתן כעת. הקפידו לטפל בחרדות שלכם כדי שתוכלו להתרכז במטופלים בזמן הפגישות. פנו למדריכים שלכם לקבלת עזרה.

מצאו דרכים להתמודדות עם אכזבה

בין אם זו התמחות שהתבטלה או טקס סיום לימודים שנדחה, הרבה אירועים חשובים לא יקרו השנה. זה בסדר להתאבל על כך, אבל לאחר מכן נסו למסגר את האירוע מחדש. חשבו על כל ההישגים שלכם, מצאו דרכים חדשות לחגוג אותם, והזכירו לעצמכם שיהיה ניתן לקיים את האירועים המרגשים האלו שוב כשהמצב יחזור לשגרה. 

הגבילו את צריכת התקשורת

זה כמובן חשוב להישאר מעודכנים, אבל צריכת חדשות מוגזמת עלולה גם לייצר חרדה מיותרת. הגבילו את מינוני החשיפה לתקשורת וכן גם את השימוש במכשירי הסמארטפון. בנוסף, הקפידו להתעדכן בחדשות רק דרך מקורות מידע מהימנים כמו נציגי משרד הבריאות.

התרכזו בדברים שנמצאים בשליטתכם

יכול להיות ששאר הסטודנטים, החברים שלכם או בני המשפחה לא יקפידו על כללי הריחוק החברתי או יעשו דברים אחרים שייצרו לכם סטרס. חשוב כי תתעלו את האנרגיות שלכם לפני הכל לשמירה על בריאותכם ולהקפדה אישית על ההנחיות ולא לצבירת תסכול ומתחים ממעשיהם של אחרים, בהם אינכם יכולים לשלוט. זכרו כי בכוחכם להשפיע רק על המחשבות, הרגשות וההתנהגות של עצמכם ונסו למקד באלו את תשומת הלב. השתדלו גם להימנע מדאגות הקשורות החוסר הוודאות לגבי מה שעתיד לבוא – במקום דאגות אלו, התרכזו בפתרון בעיות שנמצאות בשליטתכם.

מקורות

תקציר מאמר שהתפרסם ב-American Psychological Association:

Coping with COVID-19-related stress as a student

www.apa.org/topics/covid-19/student-stress

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך