תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פרק מהספר "מה עובר לך בראש: מה שצריך לדעת על פסיכולוגיה בגיל ההתבגרות"

פרק מהספר "מה עובר לך בראש: מה שצריך לדעת על פסיכולוגיה בגיל ההתבגרות"

עדנה כצנלסון ועמירם רביב

הספר "מה עובר לך בראש: מה שצריך לדעת על פסיכולוגיה בגיל ההתבגרות" מאת עדנה כצנלסון ועמירם רביב שהתפרסם בהוצאת מטר ממש לאחרונה (ינואר 2017) מיועד לסקרנים ולסקרניות הרוצים להכיר טוב יותר את עצמם ואת האנשים הסובבים אותם - בני גילם ומבוגרים כאחד. כעת, באדיבות הוצאת מטר והמחברים, אנו מפרסמים פרק מתוך הספר.

הספר לא נועד לעשות את הקורא הצעיר לפסיכולוג מקצועי, אבל מאפשר ללמוד על פסיכולוגיה כמדע, כתחום המלמד על חיי היומיום של הקורא ושל אנשים איתם הוא בא במגע. ספר זה הוא ספר עיון שמטרתו להסביר תופעות ומצבים המאפיינים את התנהגותם של בני האדם. הוא בא ללמד על מה שמתרחש בראשם של אנשים וכן ללמד על יחסי הגומלין בין צעירים למבוגרים. הוא נועד להיות ספר שילווה בני-נוער בשלביה השונים של ההתבגרות וכן יהיה מקור הדרכה וייעוץ שיעזור לצעירים להכין עצמם לחיים הבוגרים.

הספר אינו מתכוון להיות ספר הדרכה בסגנון 'עשה זאת בעצמך', כלומר, הוא לא מנסה ללמד מהם כללי ההתנהגות המתאימים לכל מיני מצבים, אבל כן מצביע גם על מסקנות מעשיות שניתן להסיק מהמחקר הפסיכולוגי, ולעיתים אף מציע הצעות פרקטיות.

בספר כמה פרקים שהם יותר מעשיים־יישומיים, כמו התמודדות עם מצבי מצוקה, ואחרים שהם יותר תיאורטיים באופיים, כמו בריאות נפשית.

הספר עוסק בנושאים כמו אהבה, מיניות, מגדר, יחסים עם חברים ועם הורים, בריאות גופנית. הוא כולל נושאים שלא נמצאים בספרים ותיקים בעברית, כמו סודות וצנזורה עצמית, מוזיקה ואפילו הומור אצל בני- נוער. הוא רלוונטי לכאן (הפרק להתבגר בישראל), ולעכשיו (התבגרות במאה העשרים ואחת). הספר מתמקד בנושאים שרובם קשורים לתחומים המעסיקים אנשים צעירים. הוא כולל מידע על משפחת המתבגר: יחסיו עם ההורים ועם האחים.

מכיוון שספר זה הוא רק מעין ספר מבוא לפסיכולוגיה, הוא לא מקיף את כל התיאוריות הפסיכולוגיות שפותחו אי־פעם, אלא רק חלק מצומצם מהן. בספר זה נכללים חלקים נבחרים מן המחקר והתיאוריה שמשלבים תיאוריה וניסיון קליני של המחברים המנוסים בשנים ארוכות של טיפול פסיכולוגי ביחידים, במשפחות ובמערכות חינוכיות וחברתיות.

כל אחד מהקוראים יכול לבחור באילו מהנושאים הוא מעוניין להתמקד, איזה ידע רלוונטי לשלב שבו הוא נמצא בתהליך הצמיחה האישית שלו, אילו נקודות הוא רוצה לשפר ובאילו נקודות הוא מעוניין למצוא חיזוק לדרך שבה הוא כבר הולך.

אפשר לקרוא את הספר ברצף, אבל בהחלט אפשרי ורצוי לעיין בכל פעם בפרק או בתחום שמעניין במיוחד, או לשוב ולקרוא על נושאים שמעסיקים או מטרידים את הקורא.


הספר כתוב בגובה העיניים בלי לנסות לחנך, וכולל חומר שיכול לעזור לבני נוער ולמבוגרים בחייהם להתמודד עם אתגרי ההתבגרות.

המחברים מאמינים שהמידע המוצג בספר עשוי לתרום רבות לשיפור איכות החיים של מתבגרים, בכך שהוא יספק דרכי התמודדות יעילות ויצביע על מכשולים שאפשר להימנע מהם, אך במקביל הוא עלול גם להקשות על הקורא. הוא עשוי לעורר התלבטות, לערער אמונות ותפיסות מושרשות ולפתח מודעות למגרעות. שני התהליכים הללו הם בלתי נפרדים, אך אנחנו מאמינים שככל שהקוראים יצליחו לשפר ולתקן את חייהם בעקבות הידע המוצג, התועלת תעלה על המחיר.

בני אדם, ומתבגרים בכללם, שונים מאוד זה מזה, ולכן כל הכללה על שלב זה בחיים אינה מדויקת ולעתים אף אינה נכונה. לכן לא כל המסקנות רלוונטיות או מועילות לכל קורא.

גם הורים מורים, מטפלים ודמויות חשובות אחרות בחיי המתבגרים יוכלו למצוא בספר מידע חדש ולספק תובנות שיסיעו בהבנת חיי המתבגרים. הספר יכול להיות בסיס לדיאלוג עם מתבגרים, לשיעורי חברה בבתי הספר, לשיחה עם מורים ויועצות ולפעולות בתנועות הנוער.

לקריאת המבוא לספר לחצו כאן

לקריאת הפרק העוסק בקשרים רומנטיים לחצו כאן

לפרטים נוספים ורכישת הספר: matarbooks.co.il

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך