תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פענוח ציורי ילדים

פענוח ציורי ילדים

צוות בטיפולנט

הילדה מציירת רק בירוק? הילד התחיל לצייר מפלצות והפסיק לצייר ידיים לדמויות? זיהיתם נסיגה פתאומית ביכולות הציור של הילד? מה זה אומר? האם אפשר ללמוד על עולמו הפנימי של הילד דרך ציוריו? פענוח ציורי ילדים הוא תחום המכוון לזיהוי תכנית, תכונות ומאפיינים של ילדים דרך ציוריהם. קראו על פענוח ציורי ילדים, זיהוי מצוקה בציורי ילדים, משמעותם של צבעים בציורי ילדים ועוד.

פענוח ציורי ילדים: בין פרויד לבין לבבות ופרפרים

ביטויים כ"מודעות עצמית", "הוא לא מודע למה שהוא עושה" וכן הלאה שגורים בפינו אך למעשה, רק לפני כמאה ועשרים שנים פרויד הגה את רעיון הלא מודע. פרויד הציע תפיסה מהפכנית לפיה יש אזורים לא מודעים בנפשנו אשר נחשפים, בין היתר, דרך פליטות פה, חלומות וסימפטומים נפשיים (למשל פוביה או התקף חרדה).

מלאני קליין, תיאורטיקנית בולטת שהמשיכה ופיתחה את דרכו של פרויד, הציעה כי ילדים, אשר מרבים לעסוק גם בפעילויות לא מילוליות, חושפים חלק גדול מהאזורים הלא מודעים בנפשם דרך פעילויות משחקיות. זאת, מאחר והמשחק מהווה פעילות לא מובנית (בניגוד לכתיבה או צביעה בחוברות צביעה) המאפשרת לילד להשליך על הדמויות במשחק תכנים רגשיים המעסיקים אותו: בעוד שילד אחד יתייחס אל בובת תינוק כאל "האח הקטן שמפריע, כל הזמן בוכה, אבל כולם אוהבים רק אותו", ילד אחר עשוי להתייחס אל בובת תינוק כאל "תינוק מסכן שאף אחד לא רוצה, הוא יבכה ויבכה עד שהוא ימות".

בעשורים האחרונים התגבשה תפיסה דומה כלפי פענוח ציורי ילדים, לפיה דף הציור החלק מזמין את הילד לבטא תכנים מעולמו הפנימי באופן השלכתי. פענוח ציורי ילדים מתבסס על ההנחה שציור חופשי חושף את התכנים המעסיקים את הילד, את רגשותיו ואלמנטים הנוגעים למצבו הכללי. פענוח ציורי ילדים נתפס לעיתים כפעולה אינטואיטיבית: שחור מסמן דיכאון, ציור של מלחמה מסמן מאבק פנימי וכן הלאה. בניגוד לתפיסה זו, פענוח ציורי ילדים הוא תחום בעל בסיס מחקרי אשר מצריך ידע מקצועי והכרות עם היבטים שונים המשפיעים על הציור כשלבי התפתחות הציור הנורמטיביים, היבטים הקשורים לבשלות מוטורית-קוגניטיבית, מאפייני ציור תלויי גיל ונורמה חברתית וכן הלאה.

פענוח ציורי ילדים: איך עושים את זה?

פענוח ציורי ילדים בלתי מקצועי עשוי להביא למסקנות מוטעות. כך, למשל, הורים ש"קראו איפשהו" שציור דמות ללא ידיים מעיד על התעללות שהילד עבר עשויים להחמיץ את העובדה שבגילאים מסוימים זוהי תופעה נורמטיבית לגמרי. בדומה, דאגות רבות סביב השימוש בצבע שחור היו נחסכות אילו הורים היו מודעים להנאה הקוגניטיבית הנלווית לקונטרסט החד בין הדף הלבן לצבע השחור.

אז איך בכל זאת פועלת המתודה של פענוח ציורי ילדים?

פענוח ציורי ילדים הנערך על ידי אנשי מקצוע לוקח בחשבון היבטים הקשורים לגילו של הילד, לבשלותו המוטורית (למשל, האם מדובר בילד המתקשה לאחוז בצבע או בילד בעל אחיזת יד רגילה) ולסביבה בה הוא חי על השפעותיה החיצוניות (למשל, האם הילד קיבל לאחרונה קלטת של דיסני עם מפלצות דומות לאלו המופיעות בציוריו?). לאחר שהיבטים אלו נלקחו בחשבון, פענוח ציורי ילדים יתבסס על מגוון רחב של ציורים של הילד אשר צוירו בזמנים שונים כדי לבסס מסקנות: ציור יחיד לעולם לא יביא להסקת מסקנות חד משמעיות מאחר וההשפעות החיצוניות העומדות בבסיסו עשויות להיות בעלות משקל מכריע.

במסגרת פענוח ציורי ילדים המפענח יבחן מגוון היבטים בציורי הילד שביניהם:

נושאי הציור - אילו תכנים עולים בציורים? האם תכנים אלו חוזרים על עצמם או חד פעמיים?

גודל ומיקום - האם הדמויות קטנות או גדולות? תופסות מקום בדף, חורגות מגבולותיו או כמעט בלתי נראות?

צבעים - באילו צבעים הילד משתמש? האם הוא גמיש או חזרתי בבחירת הצבעים? האם הצבעים "חיים בשלום" או מכסים זה את זה?

לחץ העיפרון - האם הקו של הילד חלש ורופף או חזק ויציב?

שלמות - האם הדמויות שלמות או שאיברים חיוניים חסרים להן?

שינויים - האם חל שינוי משמעותי בציוריו של הילד לאורך תקופות שונות? למשל, האם בתקופה מסוימת ניתן לראות נסיגה לדפוסי ציור מוקדמים יותר ובשלים פחות?

לצד ההתבוננות באלמנטים אלו ואחרים בציורי הילד, פענוח ציורי ילדים יכלול תמיד גם שיחה עם ההורה ומחשבה על ציורי הילד לאור שינויים והשפעות חיצוניות. למשל, נסיגה באיכות הציור וחזרה לשרבוטים ילדותיים יותר שאחריה חזרה לדפוס ציור בשל יותר לא תפתיע במקרים של שינוי משמעותי בחיי הילד כהולדת אח, מעבר דירה או גירושי ההורים.

פענוח ציורי ילדים, אם כן, עשוי ללמד על עולמו הפנימי של הילד כאשר נעשה בו שימוש מקצועי ומהימן. על אף שתהליך אבחוני של ממש על בסיס פענוח ציורי ילדים מצריך התייעצות עם איש מקצוע, גם אתם ההורים יכולים ללמוד על ילדכם ועל התכנים המעסיקים אותו דרך התבוננות בציוריו. על כך בכתבה הבאה.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך