תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך אנחנו מפרשים חיוכים ומה הקשר שלהם לקצב הלב

איך אנחנו מפרשים חיוכים ומה הקשר שלהם לקצב הלב

צוות בטיפולנט

אחד המדדים הפיזיולוגיים המעניינים שנחקרים לאחרונה הוא HRV) Heart rate variability) שהינו מדד לשונות בזמן המרווחים (interval) בין פעימות-לב. ככל שהמדד גבוה יותר, כלומר - ישנה יותר שונות בין הפעימות, המשמעות היא שהלב פועל בצורה גמישה ויותר מותאמת לשינויים בסביבה. ככל ש-HRV גבוה יותר, פוחת הסיכון לתחלואה גופנית ונפשית מגוונת.

אי לכך, כיום נערכים מחקרים רבים שכוללים מדד זה מתוך ניסיון לבחון את הרלוונטיות שלו במצבים פיזיולוגיים ורגשיים שונים. כמו כן, בטיפול רפואי ופסיכולוגי משולבות התערבויות פסיכו-פיזיולוגית כגון: תרגול טכניקות נשימה, הרפיה, מדיטציה ושימוש בביופידבק בכדי "לאמן" את דפוס מקצב הלב, ולאפשר למידה פיזיולוגית של דפוס בריא ואדפטיבי יותר. מחקר חדש ומעניין שכלל התייחסות למדד HRV, נעזר בו באופן מפתיע כמדד לאדפטציה בסיטואציות בינאישיות וחברתיות.

במחקר השתתפו 90 גברים, שנחשפו לסוגי חיוך שונים כפידבק בינאישי להרצאה שנתבקשו לתת: חיוך מעודד, חיוך חברתי, חיוך מעורר עליונות. מעבר לממצא כי אנשים נוטים לחוש יותר סטרס אם הם מקבלים חיוך שמפגין עליונות לעומת חיוכים אחרים , נמצא גם כי ככל שהמדד הבסיסי של שונות לבבית (HF-HRV) היה גבוה יותר, כך היתה יותר שונות בהתייחסות למשמעות החיוכים כשהקונטקסט היה עמום ולא ברור.

ככל שמדד ה- HF-HRV של המשתתף היה יותר גבוה בבסיסו (לפני הניסוי), כלומר מתאפיין ביותר שונות לבבית, כך העוררות הפיזיולוגית של המשתתף היתה נמוכה יותר בעת קבלת החיוך החברתי, וגבוהה יותר לאור חיוך מביע עליונות. 

מממצאי המחקר עולה כי הבעות פנים משמשות אינידקציה לזיהוי הסיטואציה (למשל: כמסוכנת, כמרגיעה), שאנשים שונים נבדלים בפרשנות להבעות פנים שונות, וכי הבדל זה עשוי להיות נעוץ ברגישות פיזיולוגית א-פריריות. כמו כן,הממצאים תומכים בהשערה כי ככל שהשונות הלבביות יותר גבוהה, כך האדם יכול להגיב בצורה יותר תואמת בתגובה לסיגנלים חברתיים.

Martin, J. D., Abercrombie, H. C., Gilboa-Schechtman, E., & Niedenthal, P. M. (2018). Functionally distinct smiles elicit different physiological responses in an evaluative context. Scientific reports, 8(1), 3558.‏

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה גופנית

עוד מאמרים שיעניינו אותך