תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פחד ממחויבות

פחד ממחויבות

צוות בטיפולנט

אודי עוזב כל קשר רומנטי ברגע בו הוא הופך ל"רציני". לירן בת ה-38 גרה עם בן זוגה כבר שלוש שנים, אבל לא רוצה להתחתן. נורית מחליפה מקומות עבודה כל כמה חודשים, למרות ההצלחה המקצועית וההערכה הרבה לה היא זוכה. ובמילים אחרות, פחד ממחויבות יכול להתבטא בדרכים שונות ובהיבטי חיים שונים ונרחבים.

פחד ממחויבות (ומעוד כמה דברים)

צמד המילים פחד ממחויבות הפך בשנים האחרונות לאחד הביטויים הידועים לשמצה: פחד ממחויבות מקושר לחוסר רצינות, חוסר בשלות ואף רצון "לשחק" או לנצל את הצד השני. אך עד כמה מצבי פחד ממחויבות אכן מצדיקים את שמם הרע?

במובנים מסוימים, פחד ממחויבות הוא אכן היבט רגשי בעל השלכות שליליות. אנשים המתמודדים עם פחד ממחויבות עשויים להתקשות להתחייב לקשר, מקום או פעולה באופן פיסי או רגשי וכתוצאה מכך לייצר דפוס בלתי יציב של תעסוקה ושל קשרים בין אישיים, או להימצא במקום וקשר לאורך זמן אך מבלי להתמסר רגשית באופן מלא. לצד זאת, תיאוריות פסיכולוגיות רבות מתייחסות לכך שכולנו מחזיקים בנפשנו שתי כמיהות מנוגדות: מצד אחד, אנו כמהים להשתייכות, קרבה ואפילו התמזגות עם מקומות ואנשים יקרים לנו. מצד שני, אנו כמהים לאינדיווידואליות, חופש ו"ניקיון" מהשפעות חיצוניות. במצב מאוזן, כל אחד מאתנו נע באופן המתאים לו בין צרכי הקרבה והאינדיווידואליות, אך כאשר איזון זה נפגע וישנה הטיה לכיוון אחד מהצדדים, עלולים להתגלות קשיים. כך, למשל, צורך יתר בקרבה והתמזגות עלול להקשות על האדם לפעול באופן עצמאי, לפתח אסרטיביות ולחוות את עצמו כסובייקט בזכות עצמו, וצורך יתר באינדיווידואליות יכול להביא לקשיים בין אישיים, בידוד, הסתגרות וכמובן - פחד ממחויבות.

פחד ממחויבות - למה זה קורה?

פחד ממחויבות מתפתח במקרים רבים כאשר נסיבות חייו של האדם מלמדות אותו כי קרבה, אינטימיות והשתייכות מלווים במחירים נפשיים קשים. למשל, בנפשם של אנשים אשר חוו פגיעה, ניצול או הזנחה בקשריהם המוקדמים מתבסס ייצוג של יחסים אינטימיים כמסוכנים ומאיימים ומכאן קצרה הדרך אל התפתחות פחד ממחויבות. גם היבטים קיצוניים פחות ביחסי ההורה-ילד כחודרנות, ביקורתיות, תובענות או היעדר קשב רגשי מחלחלים אל ייצוג היחסים שהאדם בונה בנפשו ועשויים לגרום להתפתחות פחד ממחויבות, המתפקד כהגנה מפני פגיעה אפשרי. כך, האדם אשר מתמודד עם פחד ממחויבות מצליח להתנתק מקשרים רגשיים אינטנסיביים ולהגן על עצמו מפני אפשרות של פגיעה נוספת.

אזעקת שווא: מתי לא מדובר במצב של פחד ממחויבות?

על אף ההשפעות הרגשיות המשמעותיות שיכולות להיות למצב מתמשך של פחד ממחויבות, חשוב להבחין בין מצבים של פחד ממחויבות לבין מצבים בהם גורמים אחרים הם שמביאים לחוסר הרצון להתחייב לאדם או מקום מסוימים. לדוגמה, לעיתים מה שנראה כמצב של פחד מחויבות הגורם לאדם להימנע מכניסה לקשרים זוגיים מחייבים הוא למעשה ביטוי לכך שהאדם בוחר בקשרים שאינם טובים דיים עבורו ועל כן עוזב אותם שוב ושוב.

דוגמה למצב מסוג זה היא מטופל אשר שחזר את הקשר עם אמו הדיכאונית כאשר בחר שוב ושוב בבנות זוג תלותיות ביותר המתמודדות עם קשיים רגשיים. המטופל נאבק במשיכתו הטבעית לנשים אלו בכך שעזב את הקשרים כאשר הנטייה התלותית נחשפה במלואה. כך, מה שיכל להיראות על פני השטח כמצב של פחד ממחויבות התגלה במבט מעמיק יותר ככוח בריא של המטופל, אשר הניע אותו לחיפוש אחר קשרים זוגיים בריאים ומספקים יותר.

דפוס מטעה אחר אשר לעיתים עשוי להיחשב, בטעות, כמצב של פחד ממחויבות הוא החלפת מקומות העבודה התדירה של אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז בבגרותם. אנשים אלו זקוקים פעמים רבות לרמת עניין וגרייה גבוהה אותה הם מספקים לעצמם דרך תנודות תעסוקתיות אשר יכולות להיחשב שלא בצדק לבעיה של פחד ממחויבות. חשוב לציין גם כי פחד ממחויבות הוא הגדרה יחסית, ובחלק מהמקרים מה שנחווה על ידי צד אחד כמצב של פחד ממחויבות נחווה על ידי השני כמחויבות מלאה. דוגמה לכך היא בני זוג שפנו אל טיפול זוגי סביב תחושתה של בת הזוג כי בן זוגה מפחד ממחויבות כלפיה, בעוד שהוא עצמו חש מחויב באופן מלא. במסגרת הטיפול התברר כי לבני הזוג צורך שונה במידת האינטימיות והאינטנסיביות הזוגית, וכי הרגעים בהם בן הזוג נזקק ל"זמן איכות עם עצמי", כפי שהגדיר זאת, נחוו על ידי בת הזוג כמצבי פחד ממחויבות.

פחד ממחויבות - איך מביאים לשינוי?

פחד ממחויבות קשור במרבית המקרים לאופן בו האדם תופס מערכות יחסים ולציפיות שלו מהן. בהתאם, הדרך לשינוי פחד ממחויבות הוא באמצעות זיהוי ההנחות, הציפיות והפחדים בהם האדם מחזיק (באופן לא מודע בדרך כלל), וזיהוי האופנים בהם הם משפיעים על בחירותיו האישיות, הזוגיות והתעסוקתיות. טיפול פסיכולוגי הוא דרך טובה ויעילה להפחתת פחד ממחויבות מאחר ובמסגרת הטיפול ניתן לזהות ולעבד את הגורמים לפחד ממחויבות ולהתמודד איתם באופן טוב יותר. כמו כן, ההתנסות בקשר הטיפולי האינטימי מספקת בפני עצמה התנסות מיטיבה במחויבות רגשית ובין אישית ובכך מפחידה את התחושה הכללית של פחד ממחויבות. למרות הפוטנציאל המשמעותי לשינוי שטמון בפנייה אל טיפול פסיכולוגי, חשוב לציין שגם התנסות מיטיבה בקשר מחייב חיובי ומשמעותי היא בעלת כוח מניע שאינו מוטל בספק: התנסות מסוג זה מבססת את הידיעה הפנימית כי מחויבות אינה הרסנית ומאיימת כפי שהאדם חווה אותה, ובכך מחליפה, לאט ובהדרגה, את הנחת הבסיס השלילית אשר הביאה להיווצרות פחד ממחויבות.

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך