תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פחד מאינטימיות ומה אפשר לעשות איתו

פחד מאינטימיות ומה אפשר לעשות איתו

צוות בטיפולנט

הצצה במדורי ה"יחסים" וה"זוגיות" מעבירה לנו מסר ברור: כולם רוצים אהבה, כל אישה שפויה מחפשת את האביר על הסוס הלבן וכל אחד רק מייחל למצוא את המיועדת. אבל התבוננות עדינה יותר בנבכי נפשם של רווקים, רווקות ואפילו כמה וכמה זוגות נשואים תחשוף מציאות נפשית שונה שמבוססת לא פעם על פחד מאינטימיות.

פחד מאינטימיות: מי בכלל רוצה אביר על סוס לבן?!

"זוגיות בכלל לא עניינה אותי בגילאי העשרים", אומרת זהר, רווקה נאה ומצליחה מקצועית. "השתעממתי והייתי מתוסכלת בכל פעם שאחת החברות התחילה לדבר על החבר החדש, ונראה לי שאם החברות שלי לא היו מתחילות להתחתן ולהביא ילדים ולא הייתי מרגישה שאני נשארת לבד ומאחור - עד היום לא הייתי חושבת על זוגיות".
זהר חשה מסופקת בחייה החברתיים והמקצועיים והרעיון של בניית קשר זוגי נראה לה זר ובלתי מושך. בדומה לה, רבים אחרים מרגישים - באופן מודע יותר או פחות - שכניסה לקשר זוגי היא בעיקר מקור ללחץ ופגיעה בחופש האישי - ולא מקור להנאה וסיפוק. אנשים אלו מתמודדים פעמים רבות עם פחד מאינטימיות. חלק מהאנשים החווים פחד מאינטימיות יתארו סימפטומים ממשיים של חרדה וחשש מפני קשר זוגי: לפעמים יהיו אלו סימפטומים של פחד מאינטימיות מינית, לפעמים חרדה קשה לקראת דייטים ולעיתים דאגה כללית מכך שהזוגיות "רק תבוא על חשבון דברים שחשובים לי כמו קריירה וטיולים בחו"ל". אצל אנשים אחרים פחד מאינטימיות לא יעורר חרדות ופחדים ישירים, אלא יבוא לידי ביטוי במגוון תחושות והתנהגויות אשר יקטינו את הסיכוי לביסוס קשר רגשי אינטימי. כך, לדוגמא, מאחורי מגוון מצבים פסיכולוגיים הנדמים שונים לגמרי כמו וורקוהוליות, התמכרות לאינטרנט, התמכרות למין, בגידות וכן הלאה - עומד לא פעם פחד מאינטימיות המונע התמסרות לקשר עם מקום העבודה או הפרטנר הזוגי. חשוב להדגיש שגם מאחורי בחירות חיים והיבטים אישיותיים קיצוניים פחות עומד לא פעם פחד מאינטימיות. כך, למשל, נטייה מוגזמת לשימוש בציניות וסרקזם אשר מצמצמת את הסיכוי לביסוס קשר רגשי קרוב ועומק מהווה לעיתים ביטוי של פחד מאינטימיות.

פחד מאינטימיות: למה זה כל כך מפחיד?

מה כבר יכול להיות כל כך מפחיד באינטימיות?, אתם עשויים לתהות, אך לאנשים החווים פחד מאינטימיות יש בדרך כלל סיבות טובות. פחד מאינטימיות יתעורר במרבית המקרים בעקבות התנסויות שליליות משמעותיות אשר מטביעות בנפש האדם את התחושה שאינטימיות מסכנת את שלומו הנפשי. רגע לפני שאתם מאשימים (גם בזה) את האקס/ית, כדאי לקחת בחשבון שמצבי פחד מאינטימיות קשורים בדרך כלל לא בהתנסות זוגית יחידה אלא בחווית חיים רחבה ומוקדמת יותר. כך, למשל, אנשים אשר קשריהם המוקדמים עם הוריהם אופיינו בחודרנות והשתלטות "לומדים" כי קרבה משמעה ויתור על המרחב האישי ועל האינדיווידואליות. כך, למשל, מטופל אשר התקשה להתחייב לקשרים זוגיים ונטה לעבור במהירות מקשר לקשר סיפר על "חקירות אינקוויזיציה" מצד אמו לגבי מעשיו, חבריו ומחשבותיו, ועל תגובותה הנזעמת כאשר אלו לא עלו בקנה אחד עם ציפיותיה. במקרים אחרים, חוויות מוקדמות של בגידה, ניצול, נטישה ואכזבה יוצרות תחושה כללית לפיה קרבה ואינטימיות סופן להביא לפגיעה, או כפי שציינה מטופלת שחוותה מספר אובדנים בילדותה: "אני עם הקשרים הרגשיים סיימתי. להתחתן? בשמחה. ילדים? בכיף. אבל תמיד אני אזכיר לעצמי לא להיקשר עד הסוף. כל פעם שנקשרתי, בסוף מצאתי את עצמי שואלת איך שוב נפלתי למלכודת הזאת. אני את הלקח שלי כבר למדתי".

זהירות, אינטימיות! התמודדות עם פחד מאינטימיות

כפי שניתן לראות, פחד מאינטימיות מהווה הגנה משמעותית מפני הישנותן של חוויות בין אישיות שליליות כנטישה, בגידה או שתלטנות. בחלק מהמקרים פחד מאינטימיות יביא להימנעות (ישירה או עקיפה) מיצירת זוגיות או קשרים חברתיים עמוקים. במקרים אחרים פחד מאינטימיות יחלחל אל קשרים קיימים אשר נראים מתפקדים ומספקים על פני השטח (הגבר הנשוי שחוזר מהעבודה כשבני המשפחה כבר ישנים; הצעירה שבוחרת בן זוג בלתי תקשורתי). בין אם הפחד מאינטימיות מתבטא באופן ישיר ובין אם ביטוייו עקיפים, אנשים המתמודדים עם פחד מאינטימיות עשויים לחוות כישלון ביצירת קשרים, לספוג חוסר שביעות רצון מחברים ובני זוג (למה אתה אף פעם לא מתקשר? איך זה שאת תמיד מעדיפה לראות טלוויזיה ולא לבלות ביחד?) ולחוות תחושות קשות של בדידות וחוסר סיפוק.


אחת הדרכים היעילות להתמודדות עם פחד מאינטימיות היא טיפול נפשי פסיכולוגי אשר מאפשר התבוננות במקורות הפחד מאינטימיות ועיבוד של חוויות בין אישיות שליליות אשר הביאו להתגבשותו. במקביל, פסיכותרפיה מאפשרת התבוננות בפעולות הלא מודעות אשר מממשות את הצורך להימנעות מאינטימיות (וורקוהוליות, החלפת בני זוג וכד'). גם ההתנסות במערכת יחסים אינטימית אשר הטיפול הפסיכולוגי מספק תורמת באופן משמעותי להפחתת פחד מאינטימיות: המטופל מתנסה בקשר אינטימי בעל מאפיינים חיוביים ו"לומד על בשרו" שקשר קרוב יכול להיות מיטיב ומשמעותי. חוויה זו מחזקת את האמון באחרים ובאפשרות לקשר, וכך מנטרלת במידה רבה את השפעות הפחד מאינטימיות. כאשר פחד מאינטימיות מחלחל אל קשר זוגי קיים, כדאי לשקול גם פנייה אל טיפול זוגי אשר מסייע בהתמודדות עם השפעות הפחד על הקשר הזוגי. כך, למשל, טיפול זוגי יכול לסייע לזוגות אשר נקלעים ל"מעגלי קסמים" אין סופיים בהם בני הזוג מייצרים מריבות מיותרות המצמצמות את הסיכוי לאינטימיות, או נקלעים לתסריט מתסכל בו אחד מבני הזוג "רודף" אחרי קרבה והשני "נמלט" על נפשו.

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך