תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מפחדים מדם או מזריקות? אתם לא לבד

מפחדים מדם או מזריקות? אתם לא לבד

צוות בטיפולנט

רוני היא נשואה טרייה בת 28, מבוססת כלכלית ומרגישה בכל ליבה שהיא בשלה להביא ילד. ה"בעיה הקטנה", היחידה שמונעת ממנה את הכניסה להריון היא הפחד העצום שלה מבדיקות דם.

בגיל חמש רוני היתה מעורבת בתאונת דרכים שאמנם לא היתה קשה, אך רוני זכרה היטב את מראה פניה וידיה המכוסות בדם של אמה. זמן קצר אחרי התאונה אמה של רוני לקחה אותה לבדיקת דם שגרתית וגילתה שהילדה, שעד אז לא גילתה התנגדות מיוחדת לבדיקות דם, מגיבה באימה עצומה, חרדה ובכי בלתי פוסק. באחת הפעמים רוני אף התעלפה וכך קרה גם כאשר היתה עדה לפציעה קלה של ילד בעת משחק כדורגל. לאורך השנים רוני התמודדה בקושי רב עם חיסונים ובדיקות הכרחיות ולדבריה אף שכנעה את עצמה שהיא מעדיפה טיול באירופה על פני טיול במזרח כדי להמנע משרשרת החיסונים הדרושים. כעת, כאשר הפחד מדם ממנו היא סובלת מונע ממנה להיכנס להריון, רוני החליטה לפנות לטיפול בבעיה המכונה פוביה מדם.

מהי פוביה מדם?

פוביה מדם ו/או פציעה (Blood-injury phobia) נחשבת לסוג של פוביה ספיציפית המשתייכת לקבוצת הפרעות החרדה. פוביה ספיציפית מוגדרת כפחד מוגזם ובלתי רציונלי מאובייקט או סיטואציה מהם מנסה האדם להמנע או שהמפגש עמם מלווה במצוקה ופחד. פוביות מוכרות ושכיחות הן פחד גבהים, פחד טיסה, פחד במה, פחד מחרקים ובעלי חיים שונים וכמובן - פחד מדם.

פוביה מדם היא פוביה שכיחה ממנה סובלים כ-3.5% מהגברים ו-4.9% מהנשים. על אף שהיא דומה במובנים רבים לפוביות ספיציפיות אחרות, היא ייחודית בתגובה הגופנית הנלווית לה במקרים רבים. חוויה של חרדה העומדת בבסיס מרבית הפוביות, מלווה בעוררות מוגברת של המערכת הגופנית כעלייה בלחץ הדם וקצב הלב ועלייה במתח השרירי. זוהי תגובה אבולוציונית המכינה את גופנו להתמודדות עם סכנה באמצעות בריחה או מאבק. בפוביה מדם, לעומת זאת, חלה תגובה הפוכה של ירידה בלחץ הדם וקצב הלב אשר ב-75% מהמקרים מביאה להתעלפות. החשש מהתעלפות, או מהמבוכה וחוסר הנעימות הכרוכים בה, מביא אנשים רבים להמנעות מסיטואציות בהן הם עשויים להיתקל בדם או להפצע. המנעות זו עלולה להיות בעייתית ביותר מאחר והיא מונעת מחלק מהסובלים מפוביית דם לעבור בדיקות דם ולקבל טיפולים רפואיים חיוניים.

כיצד נוצרת פוביה מדם

ישנם שלושה מודלים מרכזיים המסבירים את היווצרותה של פוביה מדם:

גישה אבולוציונית: גישה זו מניחה כי ישנם עצמים ומצבים אשר הוטבעו בנו לאורך האבולוציה כמעוררי פחד, ואלו הופכים למושא לפוביה בקלות רבה. כך, לדוגמא, ניתן להבין את שכיחותם של פוביות מחרקים, גבהים- ודם: דם מקושר באופן אבולוציוני לסכנת חיים ולכן אחוז גבוה יחסית מהאוכלוסיה מגיב ברתיעה ופחד מדם. במקרים מסויימים, תתעצם הרתיעה ותתבטא בפוביה מדם.

גישת הלמידה: גישה זו מדגישה את תפקיד הלמידה הסביבתית ביצירת פוביה מדם: אדם אשר חווה אירוע טראומטי הקשור בפציעה ודם שלו עצמו או של אדם אחר יגיב בתגובת חרדה אוטומטית למראה דם גם באירועים בהם לא נשקפת סכנה ממשית. ילדים צעירים עשויים לפתח פוביה מדם גם על בסיס חיקוי תגובות הוריהם או הפנמת מסרים לגבי הסכנה הטמונה בדם ופציעה.

גישת הרגישות לגועל: מחקרים מצביעים על כך שחלק גדול מהסובלים מפוביית דם חווים לא רק פחד אלא גם גועל. אנשים אלו נוטים להיות רגישים לאלמנטים מעוררי גועל באופן כללי, ומראה הדם מהווה טריגר לחוויה של גועל אשר מעוררת אי נעימות ופחד מהישנותה.

יש לציין כי מודלים אלו אינם עומדים בסתירה זה לזה, אלא מציעים פעמים רבות הסברים משלימים.

טיפול בפוביה מדם

הטיפול המומלץ לפחד מדם הוא פסיכותרפיה מסוג טיפול קצר מועד המכונה יצירת מתח (Applied Tension). טכניקה זו מבוססת על ההבנה כי מראה הדם מביא לירידה בלחץ הדם ובקצב הלב אשר מביאים להתעלפות ולכן, מתמקדת באימון המטופל לכיווץ שרירים באופן שמונע תופעות אלו. לאחר שמהטופל רוכש שליטה במיומנות זו, נעשה שימוש בטכניקת החשיפה ההדרגתית בה נחשף המטופל באופן הדרגתי לגירויים מאיימים כתמונות של דם, סרט עם פציעה, דם אמיתי וכן הלאה. חשיפה הדרגתית זו, בה נוכח המטפל, מאפשרת למטופל לחזק את יכולת השליטה שלו בהתמודדות עם התגובה הגופנית ועם החרדה הנובעות ממראה הדם. לאחר מכן, מונחה המטופל לשוב ולהתמודד עם סיטואציות מהן נמנע בעבר, כבדיקות דם.

טכניקות טיפוליות נוספות כרכישת מיומנויות של הרפיה והרגעה עצמית יעילות אף הן, אך טכניקת יצירת הלחץ נמצאה במחקרים כטכניקה היעילה היותר לטיפול בפוביה מדם - כ-90% מהמטופלים בשיטה זו מצליחים להתגבר על הפוביה.

מקורות

Treatments for blood-injury-injection phobia: A critical review of current evidence, Ayala, Erica S.; Meuret, Alicia E.; Ritz, Thomas, Journal of Psychiatric Research, Vol 43(15), Oct 2009, 1235-1242

Blood-injury phobia: A review, Marks, Isaac M. The American Journal of Psychiatry, Vol 145(10), Oct 1988, 1207-1213

תחומי מומחיות:
חרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך