תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עושים סדר: איפה הילדים בליל הסדר שאחרי הגירושים?

עושים סדר: איפה הילדים בליל הסדר שאחרי הגירושים?

צוות בטיפולנט

פסח מתקרב ורובנו מודעים לכך שאתגר הבישולים, הנקיונות ובחירת המתנות מתגמד לעיתים לעומת החיכוכים והמתיחויות המשפחתיות - ובפרט כאשר מדובר בהורים גרושים שנאלצים "להתחלק" בילדים. איך עוברים את החג בשלום גם אחרי הגירושים? המדריך המלא.

מכת גירושים: איך מתמודדים?

אחת החוויות הקשות והמתסכלות עבור רבים מההורים הגרושים היא היעדר האפשרות להיות נוכחים לצד הילד בכל חוויה משמעותית שהוא עובר. התסכול על כך שאי אפשר לתת לו נשיקת לילה טוב בכל לילה ולהיות לצידו בכל יום בו הוא חוזר מבית הספר מאוכזב, גאה או נזקק - מהווה עבור הורים רבים תזכורת מכאיבה ובלתי פוסקת למחירי הגירושים. פסח, על שלל הטקסים, המסורות והארוחות המשפחתיות הנלווים לו, מאלץ את אחד ההורים לבלות את החג בלי הילד ואת הילד - לבלות את החג באווירה משפחתית חלקית. בהתאם, הורים גרושים רבים מוצאים עצמם מנהלים לקראת פסח מאבקים רווי מתיחות ואכזבות אשר לא פעם פוגעים גם בילד עצמו - אשר מתמודד ממילא עם האכזבה על כך שלא יוכל לבלות את החג עם שני הוריו.

ואלה החוקים

נהלו את הדיון בחלוקת ימי החג שלא בנוכחות הילד: דיונים כאלה יכולים לעורר מתח ולחץ, במיוחד כאשר הם מתקיימים על רקע מאבקי כוחות ויחסים קשים בין ההורים.

עשו סדר בסדר: ילדים זקוקים לשגרה ולסדר, ולכן נסו לשמור על קביעות ולארגן את החגים כך שבכל אחד מהם הילד יהיה אצל הורה אחר. יחד עם זאת, חשוב לזכור שליל הסדר הוא ערב אחד מתוך שלושה שבועות של חופש וארוחות משפחתיות כך שכדאי לאפשר לכל אחד מההורים לבלות עם הילד חלק מהחג.

המנעו ממניפולציות רגשיות: אל תגרמו לילד להרגיש שאתם בודדים, עצובים או מתקשים לשרוד את החג כאשר הוא מבלה אותו אצל ההורה השני.

אל תפרידו בין האחים: הפירוד שלכם קשה לילדים בין כה וכה וחשוב לעזור להם לשמור על חוויה משפחתית מאוחדת ככל האפשר ולהשאיר אותם יחד.

אל תשכחו את טובת הילד: התחשבו במאפייני הסדר אצל כל אחת מהמשפחות ונסו לאפשר לילד לבלות את החג באווירה מהנה ושמחה ככל האפשר. בגילאי ההתבגרות אפשר גם לאפשר למתבגרים לבחור היכן לבלות את החג - כל עוד אתם בטוחים שתצליחו לאפשר להם בחירה חופשית באמת - ללא מניפולציות או "סגירת חשבונות" על הבחירה.

פרגנו לו: הילד מבלה את החג עם הגרושה או הגרוש? שמחו בשמחתו, הביעו אמון בכך שיהנה, המנעו מהערות משביתות שמחה ("...ובשנה הבאה תחגוג כמו שצריך ותקבל מתנה אמיתית"), הזמינו אותו לספר חוויות אחרי הסדר ואל תגרמו לו להרגיש שהפסיד או שהיעדרו גרם לכם סבל.

הילד רוצה להיות עם הגרוש.ה? אל תעלבו: גם אם אתם קבעתם חלוקה מוסימת של החגים, הילד לא בהכרח חייב לאהוב אותה ויכול להביע רצון לבלות את החג עם ההורה השני מסיבות רבות: בני דודים שהוא קשור אליהם, זכרון חיובי או שלילי מליל סדר עם משפחה ספיציפית, תחושת מחוייבות להורה שהוא תופס כנזקק יותר וכן הלאה. לכן, גם אם הילד מביע רצון לבלות דווקא עם הגרושה או הגרוש - תנו לגיטימציה לתחושות ואל תעוררו בילד אשמה עליהן.

תנו מקום לרגשות: קיבלתם המלצה לפרגן, להתאפק, לתמוך, להתעניין - אבל מה עם הרגשות הפחות נעימים? הילד שלכם, גם אם הוא בגובה מטר ואסימון, יודע טוב מאוד מה אתם והוא מפסידים כאשר אינכם מבלים את ליל הסדר כמשפחה ולכן יש לתת לו מקום להביע רגשות של אכזבה, תסכול, כעס, ולא לחשוש מהודאה ישירה בכך שגם אתם הייתם רוצים להיות איתו בחג ותחושו בחסרונו.

נקיפות מצפון? לא לפצות: לפני שאתם עורמים בפני הילד פירמידה של מתנות פיצוי על כך שהוא מבלה את החג רק עם אחד מכם, נשמו עמוק ונסו לווסת את נקיפות המצפון. חוויתם של ילדים, ובמיוחד ילדים צעירים, מושפעת מהאופן בו ההורים מבנים אותה ומתייחסים אליה ולכן, אם תעבירו לילד מסר שהוא זקוק לפיצוי - גם חווית החג תירשם אצלו כשלילית ומאכזבת.

אל תצאו מפרופורציות: למרות המטענים הרגשיים שנלווים פעמים רבות לחגים והארוחות המשפחתיות, חשוב לזכור שליל הסדר מתקיים לערב אחד בשנה בלבד. גם אם הילד בילה את ליל הסדר אצל הגרושה או הגרוש, יש  עוד 364 ימים בשנה בהם יש לך אפשורת לבלות איתו ולבנות איתו חוויות משמעותיות.

תחומי מומחיות:
משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך