תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עברת תאונת דרכים? דברים שחשוב לדעת

עברת תאונת דרכים? דברים שחשוב לדעת

הדר קשת

תאונות דרכים הן אחד מהאירועים הטראומתיים הנפוצים ביותר.

מצד אחד, האמירה הזאת לא אמורה להפתיע אף אחד ואף אחת. הרי מי מאיתנו לא חווה תאונת דרכים, היה עד לתאונה בעת התרחשותה או עמד בפקק של שעות בגלל תאונה שקרתה בהמשך הדרך? זה קורה כל הזמן ובכל מקום, ולצערנו אין יום שעובר מבלי שנשמע על עוד הרוגים ופצועים בדרכים. בחודש ינואר האחרון לבדו נפגעו בתאונות דרכים 1,614 אנשים ב-906 תאונות דרכים, מתוכם 26 הרוגים ו-107 פצועים קשה.

למרות זאת - התפיסה של תאונת דרכים כאירוע טראומתי היא לא מובנת מאליה, במיוחד כשמדובר בתאונות שאינן קטלניות. בגלל שאנחנו כל כך רגילים לתאונות שקורות מסביבנו, וכיוון שהסיקור התקשורתי שם את הדגש על הנזק הגופני, אנו ממעטים לחשוב על ההשלכות הפסיכולוגיות שיש לתאונות דרכים. מחקרים מצאו שאפילו אנשים שנפגעו פגיעה פיזית בתאונות דרכים וסבלו מקשיים נפשיים משמעותיים בעקבותיה, לעיתים קרובות לא היו מודעים לכך שיכולות להיות לתאונה השלכות פסיכולוגיות ולכן לא זיהו את קשייהם הנפשיים כקשורים לתאונה ולא פנו לטיפול. בפועל, לתאונות דרכים עלולות להיות השלכות פסיכולוגיות נרחבות, אשר בדרך-כלל מובילות לפגיעה במגוון תחומים בחיינו, כמו יחסים בין-אישיים, תעסוקה ודימוי עצמי.

כיום אנו יודעים שגם תאונות דרכים שהסתיימו ללא פציעה חמורה, אך במהלכן אדם חשש לחייו או לשלמותו הגופנית, עלולות לגרום לקשיים נפשיים משמעותיים, לא כל שכן תאונות שגרמו לנזק פיזי קשה, או שבמהלכן אדם צפה בקרובים אליו נפגעים קשות.

פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים

אחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר לאחר אירועים טראומתיים ובפרט לאחר תאונת דרכים, היא הפרעת דחק פוסט-טראומתית (או בקיצור, הפרעת פוסט טראומה). למעשה, במחקר שנערך בארה"ב, נמצא שתאונות דרכים הן הגורם העיקרי להפרעת פוסט טראומה בקרב אוכלוסייה אזרחית.

פוסט טראומה מתאפיינת במגוון של סימפטומים שהתפתחו לאחר האירוע הטראומתי (לעיתים גם זמן רב אחריו), כאשר אצל מרבית האנשים לא כל הסימפטומים מופיעים אלא רק חלקם:

תסמיני פוסט טראומה - חודרנות וחוויה מחדש של האירוע הטראומטי: זיכרונות עולים וחוזרים, חלומות על האירוע, פלאשבקים ותגובה נפשית של חרדה ואף לעיתים תגובה פיזית לדברים שמזכירים את האירוע.
תסמיני פוסט טראומה - הימנעות מדברים שקשורים לאירוע הטראומטי: ניסיונות הימנעות מזיכרונות, מחשבות או רגשות הקשורים לאירוע, הימנעות מתזכורות חיצוניות אליו כמו אנשים, מקומות ומצבים המעוררים את הזיכרון בקשר לאירוע הטראומטי.
תסמיני פוסט טראומה - שינויים לרעה במחשבות ובמצב הרוח: קשיים לזכור חלקים מהטראומה, האשמה עצמית, הפחתה בערך העצמי, רגשות שליליים שמשתלטים על ההוויה, חוסר עניין בפעילויות שפעם היו מהנות, חוסר יכולת לחוות רגשות חיוביים.
תסמיני פוסט טראומה - שינויי התנהגות: רוגזנות, התקפי זעם, קשיי שינה, בעיות בריכוז, דריכות יתר או תגובת בהלה, התנהגויות של הרס עצמי.
אם את/ה מוצא/ת את עצמך חווה מספר סימפטומים מהרשימה הזאת לאחר אירוע טראומטי, במשך יותר מחודש, כדאי לפנות לטיפול ולבחון האם הנך סובל מהפרעת פוסט טראומה.

האם חומרת התאונה קשורה לקשיים נפשיים?

מקובל לחשוב שתאונות חמורות, המובילות גם לפציעות גופניות קשות, מלוות בסיכון גבוה יותר לקשיים נפשיים וכן פוסט טראומה ולעיתים אנשים עלולים לחשוב שאין להם סיבה לחוש מצוקה, שכן עברו פגיעה או תאונה קלה בלבד. אך בפועל, מחקרים שנערכו בנושא הגיעו לממצאים סותרים וכיום לא ברור האם יש קשר בין חומרת התאונה לרמת המצוקה שנגרמת בעקבותיה. בהקשר הזה, מעניין להזכיר מחקר שנערך בארץ לפני מספר שנים, שבו נמצא כי 10% מהאנשים שעברו תאונות דרכים קלות, אובחנו עם פוסט טראומה מספר חודשים לאחר התאונה. כלומר, גם כאשר הפציעה הגופנית אינה חמורה, הצלקות הנפשיות עשויות להיות משמעותיות ביותר.

מה אפשר לעשות במקרה של תסמיני פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים?

קודם כל, אבחנה והכרה בקושי הנפשי שאתם חווים הוא צעד ראשון חשוב. כשאנו יודעים את המקום והשם לקושי שלנו ומבינים שאנחנו לא היחידים שמרגישים כך - כבר יכולה להתקיים הקלה. פעמים רבות, פוסט טראומה עלולה להחמיר בשל האשמה וביקורת עצמית על דרך ההתמודדות, אך בפועל מדובר בתגובה נפוצה ומוכרת. במידה ויש לכם גורמי תמיכה שניתן להיעזר בהם, כדאי לשתף בחוויה ולהיעזר. לתמיכה חברתית יש תרומה משמעותית ביותר להתמודדות עם אירועים טראומתיים והיא יכולה להקל בדרכים רבות. בנוסף לכך, במידה ואת או אתה חווים מצוקה ניכרת, מומלץ לפנות לקבלת טיפול נפשי. כיום ישנם טיפולים רבים שהוכחו כיעילים בהתמודדות עם פוסט טראומה, אשר יכולים להוביל לירידה משמעותית בסימפטומים ובמצוקה, ולהביא לשיפור בחוויה הנפשית ובאיכות החיים.

תחומי מומחיות:
פוסט טראומה

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך