תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סרוגייט: "לא חשבתי שאפשר להרגיש כך"

סרוגייט: "לא חשבתי שאפשר להרגיש כך"

גאולה פלדמן

ענת ודניאל נפגשים בערב, בבית קפה קטן בצפון תל אביב. הוא נבוך מעט ומתקשה למצא נושאים לשיחה קלילה; היא מרגישה מעט יותר בנוח, מקשיבה לו בסקרנות ומעודדת אותו לספר יותר על עצמו. עם הזמן דניאל מרגיש יותר בנוח והשיחה מתקדמת בנינוחות, חושפת תחומי עניין משותפים ואת האהבה של שניהם למוסיקה קלאסית. בסוף הערב, כאשר הם יוצאים מבית הקפה, הם לא נפרדים בנשיקה או מגע. אף אחד מהם גם לא תוהה או מנסה לברר האם הצד השני מעוניין בפגישה נוספת. התשובה ברורה: הם יפגשו גם בשבוע הבא ובעוד שבועיים, עד שדניאל ירכוש מיומנויות לניהול קשר זוגי ויוכל להתנסות בדבר אותו הוא רוצה וממנו הוא מפחד יותר מכל: מגע אינטימי ומיני עם אישה.

המפגש בין דניאל לענת אינו דייט ראשון רגיל אלא מפגש טיפולי המתקיים בין צעיר המתמודד עם קשיים מיניים המונעים ממנו ליצור קשר זוגי, לבין הסרוגייט ענת- בת זוג חליפית אשר תלווה את דניאל עד שיחוש בטוח דיו לחפש קשרים זוגיים מחוץ למסגרת הטיפולית.

גאולה פלדמן, מטפלת מינית העובדת במרפאת ד"ר אלוני המתמחה בטיפולי סרוגייט, מסבירה מהם טיפולי סרוגייט ולמי וכיצד הם מסייעים.

את, אני והמטפל המיני: מהם טיפולי סרוגייט למי הם מתאימים?

מה גורם לדניאל, ולצעירים וצעירות נאים ומוכשרים נוספים, להזדקק לזוגיות חלופית?

"הטיפול בסרוגייט", מסבירה גאולה פלדמן, "מיועד לאנשים שאינם נמצאים בקשר זוגי ומתמודדים עם קשיים בתפקוד המיני או מהיעדר מיומנויות ליצירת קשר ואינטימיות זוגית. אנשים אלו נקלעים פעמים רבות למעגל של המנעות: היעדר המיומנויות הזוגיות, חרדות וקשיים בתפקוד המיני מגבילים את היכולת ליצירת קשר; חוסר הניסיון מביא לחרדה ובושה אשר מקשים עוד יותר על יצירת קשר ומגבירים את ההמנעות, וחוזר חלילה. טיפולי סרוגייט, המדמים קשר זוגי בסביבה בטוחה, מאפשרים לצבור ניסיון וביטחון אשר מחזקים את בטחונו של המטופל ומקנים לו מיומנויות ליצירת זוגיות אינטימית מבחינה פיסית ורגשית".

טיפולי הסרוגייט הראשונים התפתחו כבר בשנות ה-70 וספגו ביקורת רבה למרות התוצאות החיוביות שנראו בשטח. טיפולים אלו זוכים להבנה וקבלה רבה יותר בתקופתנו, אך עדיין מעוררים תהיות וחששות רבים: האם אפשר לקנות אינטימיות בכסף? האם מפגש טיפולי הכולל מגע מיני אינו מתכון בטוח לשברון לב או יחסים של ניצול?

לדבריה של גאולה פלדמן, חשוב לזכור כי טיפולי סרוגייט הם טיפולים לכל דבר, אשר כפופים לקודים אתיים וחלים עליהם גבולות טיפוליים ברורים: "טיפולי סרוגייט אינם מבוססים רק על מפגשים עם הסרוגייט אלא על משולש טיפולי המורכב ממטופל/ת, סרוגייט ומטפל מיני מוסמך המלווה את המטופל לפני, תוך כדי ואחרי הקשר עם הסרוגייט. המפגשים עם המטפל המיני ועם הסרוגייט מתרחשים בנפרד- בכל פגישה נוכחים המטופל והמטפל המיני או המטופל והסרוגייט. בעוד שהמטפל המיני יכול לעבוד עם המטופל על הגורמים ודרכי ההתמודדות עם הקשיים המיניים, המפגשים עם הסרוגייט מדמים קשר זוגי בסביבה בטוחה, המאפשרת למטופל ללמוד על עצמו כבן זוג ולהתנסות במגע אינטימי הדרגתי ומותאם לקצב ההתקדמות האישי".

"אחד הדברים שהכי מפריעים לי בדייטים עם נשים", מספר דניאל באחת הפגישות שלו עם ענת, "הוא המחוייבות להגיע נורא מהר לסקס: לא ניסיתי להכניס את הבחורה למיטה בדייט השלישי? ישר היא מתחילה לחשוב שאני לא נמשך אליה, שמשהו אצלי לא בסדר, שזה לא זה מבחינתי... ולך תסביר לה שאצלי הקצב קצת שונה. כבר היו לי כמה חוויות כאלה והיום אני פשוט מעדיף לוותר מראש, למנוע מעצמי וממנה את המבוכה".

כפי שניתן לראות בדבריו של דניאל, הלחץ והחשש מציפיות בן/בת הזוג מגבירים את החרדה ובהתאם גם את הנטייה להמנעות מהתנסויות זוגיות. "מאחר והמפגשים עם הסרוגייט הם חלק ממסגרת טיפולית", אומרת גאולה פלדמן, "למטופל יש שליטה מלאה בגבולות ובקצב ההתקדמות. מטופלים רבים מתקשים להתמודד עם הציפיות של בן/בת הזוג בעולם הדייטים ומרגישים מחוייבים להתקדם בקצב שלא בהכרח מתאים להם, או לחלופין- לברוח מהזוגיות. כאשר המטופל יודע בוודאות שההתקדמות תהיה בהתאם לקצב שלו ולא רק שבוי בחרדה מהרצון של הצד השני- נוצר עבורו מרחב בו הוא יכול להתחבר גם לתשוקה והרצונות שלו עצמו". בהתאם, לדבריה, טיפולי סרוגייט יעילים במיוחד לשיקום לאחר טראומה מינית: "פגיעה מינית מביאה פעמים רבות לקשיים זוגיים ומיניים עקב הנתק שיוצרת הטראומה מתחושות גופניות ורגשיות. נתק זה מתבטא בקושי ליצור אינטימיות רגשית ומינית או לקשיים בתפקוד המיני כהיעדר הנאה, כאבים וכד'. הפגיעה המינית מערבת בדרך כלל פגיעה משמעותית ביכולת לתת אמון ובאמונה כי אחרים יכבדו את הגבולות שאציב, ולכן טיפולי סרוגייט אשר יוצרים סביבה בטוחה ומכבדת יוצרים חוויה מתקנת משמעותית. המפגשים מאפשרים לחלק מהנפגעים להרגיש בפעם הראשונה כי הגבולות שלהם לגיטימיים, שמותר להגיד לא ושהקשר לא נהרס עקב הסירוב".

למרות יתרונותיו הברורים של הטיפול באמצעות סרוגייט, טיפול זה מעורר גם לא מעט חששות. אחד הפחדים הנפוצים הוא החשש מהתאהבות והקשרות לסרוגייט אשר תביא לכאב רב עם סיום הטיפול. לדבריה של גאולה פלדמן, טיפולי הסרוגייט מסתיימים כאשר המטופל חש כי רכש מספיק ביטחון כדי להמשיך את התהליך בעולם החיצוני או לחלופין, כאשר תהליך ההתקרבות ההדרגתית מגיע לקיום יחסי מין מלאים. ההקשרות לסרוגייט היא אכן חזקה ומשמעותית, אך הפרידה מהווה גם היא חלק משמעותי בתהליך הטיפולי: "כאשר המטופל/ת מתאהב/ת בסרוגייט, ההתאהבות היא למעשה חלק משמעותי בתהליך ומספקת חוויה ייחודית וראשונית עבור חלק גדול מהמטופלים. ההתאהבות, אמנם, עשויה להקשות על הפרידה אך גם פריחדה כואבת זו היא חלק משמעותי בתהליך. מטופלים רבים נמנעים מאינטימיות מינית ורגשית מתוך חשש מדחייה או נטישה; הפרידה מהסרוגייט מאפשרת למטופל ללמוד כי הוא מסוגל לשרוד את הפרידה- להיקשר, לחוות קשר חיובי, להתאבל על הפרידה ועדיין להמשיך הלאה. הליווי שניתן גם בשלב זה על ידי המטפל המיני מסייע בעיבוד של הפרידה וביכולת להשתמש במיומנויות שנרכשו כדי ליצור זוגיות חדשה, מחוץ למסגרת הטיפולית".

היכנסו לקבלת מידע נוסף ואנשי מקצוע בתחום הסקסולוגיה

תחומי מומחיות:
טיפול מיני ,סקסולוגיה

אנשי מקצוע בתחום

סקסולוגיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך