תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד מפרשים סמלים בחלום

כיצד מפרשים סמלים בחלום

צוות בטיפולנט

מוזר, מטורף, לא ברור, הזוי לגמרי... אלו הן רק חלק מהתחושות שמתעוררות בנו כאשר אנו מתעוררים מחלומות בהם כיכבו זה לצד זה נחש, דמות מסרט שראינו אתמול והמורה מכיתה ג'ד. ואכן, חלומות עשויים להחוות כמוזרים וחסרי משמעות כאשר אנו מתעלמים מהתפיסה לפיה חלומות גדושים בסמלים אשר מסווים משמעויות נפשיות עמוקות.

סמלים בחלום ומשמעותם

הגיוון של תכני החלום עליהם מדווחים חולמים הוא כמעט בלתי נתפס: כאשר הנפש האנושית אינה כבולה לכללי המציאות וההיגיון, כפי שמתרחש כאשר אנחנו ישנים, נראה שאין גבול למצבים, הדמויות והאירועים אשר זו מייצרת. על רקע העושר והמסתורין האופפים את החלום, לא מפתיע כי כבר המצרים הקדמונים חשו כי יש להתייחס אל החלום לא פשוטו כמשמעו, אלא כנושא עמו מסרים נוספים.

במשך אלפי שנים בני האדם התייחסו אל חלומות כאל נושאי מסר על העתיד לבוא וראו סמלים בחלום כאותות אלוהיים. כך, למשל, שבע הפרות השמנות והרזות אשר הופיעו בחלומו של פרעה פורשו על ידי יוסף התנ"כי כאות לשבע שנות שפע ובצורת אשר עמדו לבוא על מצרים. גישה זו הלכה ונזנחה, כאשר הראשון אשר הציע תיאוריה מוסדרת להבנת סמלים בחלום היה זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה אשר פרסם בשנת 1900 את ספרו המהפכני "פשר החלום". פרויד, אשר האמין בקיומו של אזור לא מודע בנפש, ראה בחלום את "דרך המלך אל הלא מודע": ביטוי נפשי לתכנים הלא מודעים והמאיימים אשר שוכנים בנפשנו, מהם אנו מבקשים בערות להימנע. לתפיסתו, מרבית מתכנים אלה קשורים במיניות ובתוקפנות לא מודעת, תכנים אשר קשה לנו לשאת. לכן, החלום אינו חושף באופן ישיר את התכנים הלא מודעים, אלא מסווה אותם באמצעים שונים. אחד מאמצעים אלו מתבטא בהופעתם של סמלים בחלום.

סמלים בחלום מאפשרים לנפש שלנו להעלות אל המודעות תוכן המעסיק אותנו באופן עקיף, מבלי שנוצף בחרדה עוצתית. כך, למשל, כאשר אנו חולמים על מגוון אביזרים כמקלות, כלי נשק מחודדים ומפתחות, או על מנהרות, דלתות וגנים, אנו למעשה חולמים על איברי מין זכריים ונקביים, בהתאמה, אשר הופיעו בתור סמלים בחלום כדי שלא לעורר בנו חרדת יתר. כלומר, תפיסה זו מניחה כי אלמנט המופיע בחלום לעולם לא יעמוד בפני עצמו אלא יסווה תוכן רגשי אשר מעסיק אותנו. לפי גישה זו, כדי להבין את משמעות החלום האמיתית יש לזהות סמלים בחלום ולפענח את משמעותם.

סמלים בחלום: לפעמים סיגר הוא רק סיגר?

פרויד אמנם טבע בשיח התרבותי את מושג הלא מודע, והדגיש כיצד הנפש שלנו מסווה תכנים מאיימים ובלתי נעימים תחת מעטה של סמלים והגנות, אך הוא גם היה מי שטען ש"לפעמים סיגר הוא רק סיגר". או במילים אחרות: לעיתים הדבר הוא אכן כפי שהוא נראה בצורתו הפשוטה. יישום תפיסה זאת לפענוח סמלים בחלום תיקח אותנו אל הגישה המודרנית יותר לתחום של פירוש חלומות. בניגוד לגישה הפרוידיאנית, הגישה הפסיכולוגית המודרנית הרווחת נותנת הרבה פחות מקום למשמעויות אוניברסאליות של סמלים בחלום. לעומת זאת, פסיכולוגים עכשויים יתמקדו לרוב בהיבט נוסף של תהליך פירוש הסמלים שהציע פרויד - התבוננות באסוציאציות החופשיות אשר החולם מעלה בעקבות החלום.

במסגרת גישה זו, יש להתבונן לאו דווקא במשמעות האוניברסאלית של סמל אשר מופיע בחלום (למשל, חלום על חרק = תחושת אשמה), אלא במשמעות האישית שמקנה החולם להיבט ספציפי זה בחלום. גישה זו תתמקד בזיכרונות, במחשבות, ברגשות וברעיונות האישיים שיעלו בדעתו של החולם בעקבות החלום, ותניח כי אלו משקפים את הלא מודע של החולם באופן הטוב והמדויק ביותר. כך, גישת פירוש חלומות זו מאפשרת התבוננות אישית ומדויקת יותר במשמעות אותם סמלים בחלום עבור החולם הספציפי, בנקודה זו בחייו.

המון שיטות, המון משמעויות

כדי לפענח סמלים בחלום באופן מקיף ושיטתי כדאי להתייחס, אם כן, למספר אלמנטים:

משמעותו האוניברסאלית של הסמל: שאלו את עצמכם האם לסמל שהופיע בחלום יש משמעות ייחודית בתרבות או בחברה בה אנחנו חיים. למשל, סביר להניח שחלום על נחשים המקיפים עץ תפוחים נחשקים הוא בעל משמעות שונה ליהודי ולמוסלמי. עבור יהודי, עשוי דימוי זה לעסוק בתחושה של שקר, רמאות, חטא, בגידה, גירוש וכו'. 

אסוציאציות אישיות: בדקו אילו אסוציאציות, מחשבות וזיכרונות עולים בדעתכם כאשר אתם חושב על סמלים או אלמנטים שהופיעו בחלום, ובמיוחד שימו לב לתחושות הרגשיות שמלוות אסוציאציות אלו. למשל, יש הבדל משמעותי בין חלום על ים שנחלם על ידי אישה שהתאלמנה לאחר טביעת בעלה, לבין חלום על ים המופיע בחלומה של אישה אחרת המנסה להיכנס להיריון.

עיתוי החלום: נסו לשאול את עצמכם מדוע החלום הופיע דווקא עכשיו, והאם הוא קשור באופן כלשהו לנסיבות החיים שלכם או לאירועים עכשוויים (למשל, להתלבטות אם לעזוב את מקום העבודה, נישואים קרבים עם בן/בת זוגכם, צפייה להולדת ילד, וכו'). 

סמלים וחלומות חוזרים: נסו להיזכר האם כבר חלמתם חלומות דומים בעבר, והאם הופיעו סמלים דומים בחלומות אחרים. לא פעם אנשים מדווחים על חלומות חוזרים ונשנים, המלווים אותם לעיתים חודשים ושנים. אם כך המצב, נסו לבחון מתי ובאילו הקשרים הופיעו חלומות אלה (למשל, חלום שחוזר בתאריך זהה בכל שנה, חלום המופיע לאחר פגישה עם אדם מסוים, וכו'). 

היכנסו למידע נוסף אודות נחש בחלום

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך