תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סובלת מעייפות כרונית? כדאי שתדעי את זה

סובלת מעייפות כרונית? כדאי שתדעי את זה

צוות בטיפולנט

חולים הסובלים מתסמונת העייפות הכרונית סובלים יותר מחרדה ונוטים יותר להדחיק חרדה מאנשים שאינם סובלים מהתסמונת, כך נמצא במחקר בקינג קולג' בבריטניה.

החוקרים בחנו מאה ושישים נבדקות, שמחציתן סובלות מתסמונת העייפות הכרונית ומחציתן בריאות. מחלק מהנשים (בריאות וחולות) ביקשו לנסות להסתיר כלפי חוץ את התחושות שעולות בהן בעת צפייה בסרטון מטריד שיוצר חרדה, ומחלק אחר של הנשים ביקשו להגיב כפי שהיו מגיבות באופן טבעי לאותו הסרטון.

ללא קשר לבקשה מהנבדקות, רוב מכריע של הנבדקות שסבלו מתסמונת העייפות הכרונית דיווחו על יותר עצב וחרדה מאשר הנבדקות הבריאות, כלומר הגיבו בעוצמתיות גבוהה יותר לסרטון. החוקרים בחנו גם את מדדי הגוף שלהן, שהצביעו על כך שהן חשו מצוקה גבוהה יותר מהנשים שלא סבלו מהתסמונת.

עם זאת, כאשר החוקרים ביקשו מאנשים הזרים לנבדקות לדרג כמה מצוקה הן חשות על פי רושם חיצוני, הם דירגו כי הנשים שסבלו מתסמונת העייפות הכרונית נראו דווקא כפחות חוות מצוקה ומביעות רגש, ללא קשר לשייכותן לקבוצה. כלומר – גם נשים שביקשו מהן להסתיר את תחושותיהן וגם נשים שביקשו מהן להתנהג באופן רגיל הסתירו את תחושותיהן יותר מנשים ללא התסמונת.

כלומר – אף על פי שנשים הסובלות מתסמונת העייפות הכרונית חשות לעיתים יותר מצוקה וחרדה, הן נוטות להראות תחושות אלו פחות כלפי חוץ.

תיאוריה המחוזקת על ידי מחקר זה גורסת כי הסובלים מתסמונת העייפות הכרונית מסתירים ומדחיקים את רגשותיהם השליליים (ולעיתים גם רגשות בכלל), אך ההסתרה וההדחקה גורמות דווקא לחיזוק הרגשות השליליים, כך שהתעצמותם של הרגשות השליליים משפיעה לרעה על רמות האנרגיה והבריאות הגופנית של הסובלים מתסמונת זו.

מתוך כך, ניתן לראות שייתכן כי הסובלים מתסמונת העייפות הכרונית יכולים להרוויח מביטוי רגשות קשים. עם זאת, ייתכן שהדבר אינו פשוט כל כך, שכן מי שהתרגלו להדחיק ולהסתיר את רגשותיהם הקשים לאורך שנים, מסיבות מגוונות, בדרך כלל מתקשים לשנות זאת. לעיתים נסיבות החיים לימדו אנשים אלו שהסתרת הרגשות והדחקת הנן דרכי התמודדות יעילות או דרכי ההתמודדות היחידות שיסייעו להם להתמודד.

מתוך כך, ייתכן שטיפול נפשי, ובמיוחד טיפול ממוקד אמוציות יכול לסייע לסובלים מתסמונת העייפות הכרונית ללמוד להיות במגע עם רגשות קשים ואף לבטאם בצורה שתקל על ההתמודדות הרגשית עמם וכן על מצבם הבריאותי הגופני.

ביבליוגרפיה


Rimes, K. A., Ashcroft, J., Bryan, L., & Chalder, T. (2016). Emotional Suppression in Chronic Fatigue Syndrome: Experimental Study.‏

אנשי מקצוע בתחום

טיפול ממוקד אמוציות - EFT

עוד מאמרים שיעניינו אותך