תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מרץ נשי בפורטל בטיפולנט: טיפול פמיניסטי

מרץ נשי בפורטל בטיפולנט: טיפול פמיניסטי

צוות בטיפולנט


קשה להעלות על הדעת מהפיכה אשר בדומה למהפיכה הפמיניסטית חדרה למגוון כל כך רחב של תחומי חיים: חברה, כלכלה, תעסוקה, חקיקה, משפחה ומיניות. המונח פמיניזם הוא שם כולל לתפישת עולם היוצאת נגד אפליית ודיכוי נשים, אך תחתיו מאוגדים מגוון רחב של זרמים, אמונות ופעילויות. הגורם המשותף לזרמים אלו הוא האמונה בצורך לפעול לשינוי סדרים חברתיים מפלים, ותפיסת עולם לפיה יש להבין נשים, על יכולותיהן ומצוקותיהן, מתוך הקשר חברתי, פוליטי ותרבותי הקשור בהבדלים המגדריים. כאמור, התפיסה הפמיניסטית השפיעה כמעט על כל אחד מתחומי החיים המרכזיים והביאה לשינויים בו. גם התחום הטיפולי הושפע מהמהפיכה הפמיניסטית: תיאוריות פסיכואנליטיות קלאסיות נבחנו מחדש וספגו ביקורת על התפיסות השוביניסטיות אשר הנחו אותן, הפסיכולוגיה של האישה החלה להתפס גם במונחים של מיקומה החברתי והפרקטיקה הקלינית הושפעה אף היא משינויים אלו. הביטוי הברור ביותר להשפעת התפיסה הפמיניסטית על התחום הטיפולי היא התפתחותה של גישת הטיפול הפמיניסטית, אותה נסקור בכתבה זו.

נשים, נשים

נועה, אישה צעירה ואם לתינוק בן חודשיים, חיכתה בכיליון עיניים להפוך לאם, אך מיד לאחר הלידה לקתה בדיכאון אשר הפך לא רק את האמהות אלא גם את חיי היום יום שלה לכואבים, מתסכלים ומייסרים.

נאווה, בת 63, התאלמנה מבעלה הפרופסור איתו ניהלה מערכת יחסים ארוכת שנים ומספקת. בנוסף לאובדן והגעגוע, היא חווה תחושות ריקנות, חוסר ערך ובדידות, ומתנתקת מחברותיה ומשפחתה.

אלה, סטודנטית מצטיינת, הלכה ללמוד משפטים בעקבות אחיה הבוגרים, אך חווה חרדה עצומה לאורך כל תקופת הבחינות.

שלושת הנשים, אשר נמצאות בשלבי חיים שונים ומתמודדות עם אתגרים ומטלות התפתחותיות שונות, ללא ספק יכולות להיעזר בטיפול פסיכולוגי "סטנדרטי", בו ניתן יהיה לבחון את חוויתן האישית ואת הגורמים הרגשיים והאישיותיים אשר הביאו לקשייהן. טיפול בגישה הפמיניסטית יתבסס על אלמנטים אלו אך יוסיף להן מימד עומק נוסף, של התבוננות בהקשר החברתי-מגדרי והעצמה נשית.

מהו טיפול פמינסטי?

טיפול פמיניסטי אינו טכניקה טיפולית אלא גישה: גישה אשר אינה עומדת בסתירה לגישות טיפוליות אחרות, אך מרחיבה אותן באמצעות התמקדות באלמנטים מגדריים.

גישת הטיפול הפמיניסטי החלה להתגבש בשנות ה-70' כאשר נשות מקצוע החלו לצאת נגד הנחות מוצא בגישה הפסיכואנליטית, אשר נתפסו בעיניהן כמבוססות על תפיסות גבריות ושוביניסטיות. למשל, הן טענו כי אותה 'קנאת פין' שפרויד זיהה כמרכיב מרכזי בהתפתחות הפסיכולוגית הנשית מבטא לאו דווקא קנאה אנוטומית אלא קנאה מוצדקת למדי במעמד החברתי והכלכלי ממנו נהנו רק הגברים בוינה של המאה ה-19. בדומה, הן טענו כי התפתחותן המוסרית של נשים אינה פחותה מזו של גברים כפי שנטען עד אז, אלא שונה במהותה מאחר והיא מבוססת לא על ערכים מופשטים אלא על דאגה לזולת ורגישות לתחום הבין אישי.

נציגות הגישה הפמיניסטית החלו לאתגר, למעשה, תפיסות סטריאוטיפיות ושוביניסטיות אשר אפיינו רבות מהתיאוריות הפסיכולוגיות. מתוך גישה זו החלו לעלות לדיון נושאים משמעותיים הרלוונטיים לרווחתן של נשים כמו התמודדות עם אלימות פסיכולוגית, רגשית ומינית, דיכוי חברתי ומיני והשפעותיו על נשים, "כפייה" של תפקידים מגדריים באופן מדכא ושוחק וכן הלאה. תפיסה זו הרחיבה את האפשרות להתבונן על מצוקותיהן של נשים מתוך עמדה הלוקחת בחשבון אלמנטים חברתיים ומגדריים.

נועה, האם הצעירה והמדוכאת, תוכל להיחשף באמצעות טיפול היוצא מגישה פמיניסטית לאופן בו הציפיות המשפחתיות והחברתיות קשורות בחווית הדיכאון: המסרים הסביבתיים יצרו ציפייה ל"התאהבות" מיידית בתינוק ולהנאה צרופה מהטיפול בו. כאשר נועה חוותה גם רגשות של שעמום, תסכול וחוסר חיבור לתינוק, התעוררה בה אשמה קשה על היותה "אמא לא נורמלית", ואשמה זו התרגמה לדיכאון.

נאווה, באמצעות טיפול המתמקד גם בתפקידים המגדריים, תוכל לזהות כי תחושת המשמעות והערך שלה היתה מבוססת כל כולה על החובה להיות "עזר כנגדו" לבעלה, הפרופסור המכובד. עם פטירתו, אבדה גם תחושת המשמעות והטעם מאחר ונאווה חשה כי כל חייה הוקדשו להתפתחותו המקצועית של בעלה- ולא לזו שלה עצמה.

אלה, אשר נאבקה כל חייה בתחושה שאחיה הגברים מוערכים יותר, עשויה לגלות עד כמה הלחץ להוכיח שהיא "לא פחות טובה מהבנים" קשור בחרדה שהיא חווה בעת הבחינות, ופוגע ביכולתה לבחור תחום מקצועי אשר מושך אותה באמת.


טיפול בגישה פמיניסטית אינו מציע רק פרספקטיבה נוספת להבנת הקשיים, אלא מתמקד גם בהעצמה נשית והכוונה של המטופלת למימוש עצמי, חופש בחירה וגיוס משאבים ותמיכה סביבתית לביטוי רצונותיה וצרכיה. בהתאם, הטיפול הפמיניסטי יעודד הבעה אותנטית של צרכים ורגשות, ביטויי אסרטיביות וכעס. כמו כן, הטיפול יתנהל "בגובה העיניים" כאשר המטפלת חושפת פרטים וחוויות אישיות במידה והיא מוצאת כי יסייעו לתהליך הטיפולי, ומספקת למטופלת מידע שקוף וגלוי על התהליך הטיפולי.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך