תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חוששים שלילד יש הפרעת קשב וריכוז? קראו את זה

חוששים שלילד יש הפרעת קשב וריכוז? קראו את זה

צוות בטיפולנט

כרגיל, הבוקר מתחיל בסערה: הילד מתקשה להתעורר וכשהוא כבר קם הוא מגלה ששכח להכין את הציור לשיעור תורה ושהילד שלידו גנב לו את העיפרון. בבית הספר הוא פותר את העניין בדחיפה רצינית שמזכה אותך בטלפון נזעם, וכשהוא חוזר הביתה מצב הבגדים שלו מעיד על כך שזו לא הייתה המריבה היחידה. בערב אבא שלו מנסה לדבר איתו על זה, אבל להזיז אותו מהמחשב זו משימה בלתי אפשרית, במיוחד כשיש עוד הר של שיעורי בית שאפילו לא התחלתם...

הפרעות הקשב והריכוז מביאות למגוון קשיים יומיומיים הנוגעים לתחום הלימודי, החברתי והבין אישי. איך מזהים כי קשייו של הילד נובעים מהפרעות קשב וריכוז? מהו התהליך האבחוני ומהם הטיפולים המומלצים?

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות נפוצות בקרב ילדים ובני נוער. המאפיינים העיקריים של הפרעות הקשב והריכוז הם פגיעה ביכולות הקשב והריכוז ופעלתנות מוגברת ולעיתים היא מלווה גם בהיפר אקטיביות ובתנועתיות מוגברת. הפרעות הקשב והריכוז נגרמות כתוצאה משינויים מבניים ותפקודיים קלים באיזורי מוח שונים (באונה הקדמית), אשר מביאים לפגיעה בזיכרון לטווח הקצר, ביכולות ויסות עצמי, ביכולת להשהות פעולות ועוד. אלו מובילים בהמשך לקשיים בתחום הלימודי, הרגשי, והבין אישי. לכן חשוב לזהות ולאבחן את ההפרעה ולהתאים לה תוכנית טיפולית רלוונטית.

שמאי כרכום, פסיכולוג חינוכי מומחה ודוקטורנט באוניברסיטת חיפה, מסביר כיצד מזהים כי הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, מהו התהליך האבחוני ומהן שיטות הטיפול המומלצות.

איך יודעים שכדאי לקחת את הילד לאבחון לאיתור הפרעות קשב וריכוז?

רוב הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מאובחנים בגילאי בית הספר היסודי, אך במרבית המקרים ניתן לזהות סימנים מקדימים כבר בגילאים מוקדמים יותר.

כבר אצל תינוקות צעירים ניתן לראות מקרים של הפרעות בויסות החושי, קשיי בהירדמות ו/או בהתעוררות וקושי להגיע לשנת לילה רציפה. בהמשך, פעוטות אלו עשויים להתקשות להסתגל למעברים יומיומיים - מעבר ממצב שינה למצב עירות, מעבר מהגן הביתה, מטלוויזיה לארוחת ערב וכן הלאה. בנוסף, עשויים להתעורר קשיי ריכוז - הילד קופץ מדבר לדבר, לא מסיים פעילויות בהן מתחיל, מחליף משחקים במהירות. בהמשך, אנחנו עשויים לראות גם חוסר הקשבה, חולמנות, תזזיתיות, קושי בהפנמת חוקים ונורמות התנהגות או "נתקים" - הילד לא עונה כשקוראים לו, נראה בוהה ומרוחק וכד'.

באופן כללי, ילדים שסובלים גם מהיפר אקטיביות מאובחנים יותר מאחר וקשייהם בולטים ומוחצנים יותר.

כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז?

בגילאים צעירים טווח ההתנהגות התקינה רחב יחסית ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא (נוירולוג או פסיכאטר) או עם פסיכולוג התפתחותי.

חשוב לדעת כי בגילאים אלו נזהרים מלאבחן קשיי קשב וריכוז באופן וודאי. אבחנה רשמית עשויה להינתן החל מגילאי גן חובה. גננות ומורות מנוסות, פסיכולוג או קלינאי תקשורת לצד מרפא בעיסוק עשויים להצביע על חשד גבוה לקיומן של הפרעות קשב וריכוז, אך מאחר ומדובר בהפרעות עם בסיס נוירולוגי, רק נוירולוג או פסיכיאטר יכולים לאבחן אותן באופן רשמי.

תהליך האבחון כולל איסוף מידע מהילד, הוריו והצווות החינוכי וגם בדיקה ישירה של הילד. איסוף המידע כולל התייחסות לתפקודו היומיומי, הלימודי והחברתי של הילד והשוואה של רמת התפקוד ליכולות אינטלקטואליות, קשיים רגשיים והפרעות התפתחותיות נוספות. זאת, במטרה לשלול את השפעתם של גורמים העשויים לדמות הפרעות קשב וריכוז (למשל, ילד שהסימפטומים ההתנהגותיים שלו נובעים מקשיים רגשיים, או מבעיות התפתחותיות אחרות ולא מהפרעת קשב וריכוז). זאת ועוד, לעיתים קרובות, על מנת לוודא שאכן הקשיים נובעים מהפרעות קשב וריכוז ולא ממקור שונה, מבצעים מבחנים אובייקטיביים כגון מוקסו או BRC.

כמו כן, נערכת בדיקה רפואית שמטרתה לשלול השפעת גורמים רפואיים-גופניים על הסימפטומים ההתנהגותיים (למשל, בעיות שמיעה וראייה, ליקויים הקשורים ברמת העופרת וכן הלאה). בנוסף לבדיקות אלו נערכים מבדקים משלימים - הבוחנים רמות קשב וריכוז, אימפולסיביות, פעלתנות יתר וקיומן של הפרעות נלוות כגון הפרעות התנהגות לסוגיהן, הפרעות חרדה, דיכאון ועוד. 

מהן שיטות הטיפול המקובלות להפרעות קשב וריכוז?

לאורך השנים התפתחו מגוון שיטות טיפוליות להפרעות הקשב והריכוז, ובחירת הטיפול המתאים צריכה להיעשות לאחר התבוננות במכלול הקשיים איתם מתמודדים הילד ובני משפחתו. כאשר בוחרים בשיטת טיפול מסוימת, לא משנה כמה עד יעילה היא נחשבת, חשוב לבחון את השפעתה האינדיווידואלית על הילד והאם היא מביאה לשיפור המצופה. כמו כן, יש לחשוב מראש על פרק הזמן שמקצים לבחינת כל אחת משיטות הטיפול: כמה זמן אנחנו מנסים שיטת טיפול מסוימת עד שעוברים לשיטה הבאה? האם ייתכן שאחרי X שבועות עדיין אין שיפור משמעותי? כדי להעריך את מידת השיפור אפשר להסתמך על התחושה האישית (האם הילד נראה מרוכז יותר, שכחן פחות, רגוע יותר וכד'), דיווחי הצוות החינוכי (התנהגות בכיתה, שיפור לימודי וחברתי) וכמובן, על דיווחי הילד עצמו לגבי תחושותיו.

באופן כללי ישנן מספר שיטות טיפול שנמצאו כיעילות:

טיפול תרופתי: ככל הנראה מרבית בעלי הפרעת קשב וריכוז זקוקים למסגרת של ייעוץ פסיכיאטרי לגבי טיפול תרופתי, כאשר מתחילים בתוכנית טיפול מקיפה ורק חלקם יוכלו בהמשך להתקדם ללא טיפול זה. הטיפול התרופתי הנפוץ ביותר הוא הטיפול בתרופות מעוררות כריטלין וקונצרטה. פעולתן הביו-כימית של תרופות אלו מביאה לעלייה בטווח הקשב והריכוז, אשר מביאה פעמים רבות גם לשיפור לימודי, חברתי והתנהגותי.

יחד עם זאת, צריך לזכור שלא מדובר ב'תרופות פלא' אשר משנות ברגע את התנהגותו של הילד. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות חסרים מיומנויות בסיסיות של התנהגות חברתית, הרגלי למידה ויכולות התארגנות בסיסיות מאחר ורמת הקשב והריכוז הנמוכה שלהם לא מאפשרת להם בדרך כלל לרכוש מיומנויות אלו. השימוש בתרופות מאפשר לילד להיות פנוי יותר ללמידה ולכן הטיפול התרופתי צריך להיות משולב בהתערבויות פסיכו-סוציאליות שיקנו לילד את ההרגלים והמיומנויות הדרושות.

התערבויות פסיכוסוציאליות: התערבויות פסיכו סוציאליות כוללות הקניית מיומנויות והרגלים, אמצעי התמודדות עם קשיים נלווים להפרעות הקשב והריכוז והדרכה של הסביבה כיצד לעזור לילד.

טיפול פסיכולוגי: טיפול פסיכולוגי מתמקד בשני היבטים משמעותיים. היבט אחד הוא ההיבט הרגשי המתייחס לשיפור הערך העצמי ולהתמודדות עם קשיים נלווים כדיכאון, חרדה וכן הלאה. ההיבט השני מבוסס גם על טכניקות טיפול התנהגותיות ומתייחס לשיפור ההתארגנות ומיומנויות חברתיות כניהול משא ומתן עם ילדים אחרים (מה עושים כשמישהו דורך עלי בטעות, או חוטף לי את המחק?), התמודדות עם קונפליקטים ופיתוח אמפתיה והבנה גם לרגשותיהם של אחרים.

הדרכת הורים וצוותים חינוכיים: התמודדות עם ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז מציבה בפני הורים אתגרים לא פשוטים ובהדרכת הורים ניתן לקבל הכוונה כיצד להפוך את הסביבה לקלה יותר לילד (למשל, איך לעזור לו במעברים בין סיטואציות, בהתארגנות וכד'), איך להציב גבולות ואיך להביא לשינויים התנהגותיים רצויים. במסגרת ההדרכה ההורים לומדים גם להבין טוב יותר מהן השפעותיה של הפרעת הקשב והריכוז, כיצד הילד חושב ומדוע הוא מתקשה במשימות שנראות פשוטות על פניו. למשל, הורה עשוי להבין כי ילד שמתלונן על 'הגננת הרעה שצעקה עלי כל היום' אינו מניפולטיבי אלא באמת לא זוכר כי רב היום הגננת התנהגה אליו בחום וכעסה עליו רק אחרי שהרביץ. כאשר מתעוררים קשיים במסגרות החינוכיות עשוי גם הצוות החינוכי לקבל הדרכה ולהפוך לשותף פעיל בבניית תוכנית חינוכית-התנהגותית.

הוראה מתקנת: הוראה מתקנת עשויה להקנות לילד אסטרטגיות למידה והתארגנות בסיסיות אשר יקלו באופן משמעותי על הקשיים היומיומיים בביה"ס. למשל, הילד לומד איך לנהל נכון את הזמן, מתי לסדר ילקוט ואיך למצוא בו חפצים שונים, כיצד לפרק טקסט למרכיבו וכיצד ללמוד דברים ביעילות גדולה יותר, כך שיוכל לזכור אותם למבחן.

רכיבה טיפולית: רכיבה טיפולית נמצאה כיעילה עבור חלק מבעלי הפרעת קשב וריכוז מאחר והיא מחייבת את הילד לשמירה על קשב, מקצב ויציבה. בהתאם, הרכיבה הטיפולית משפרת את הקואורדינציה ותיאום תנועות הגוף ומשפרת את הביטחון והערך העצמי.

מלבד טיפולים אלו קיימות שיטות טיפול נוספות כטיפול הומאופתי, קינסיולוגיה, טיפול במכון אלבאום ועוד.

ספרות מומלצת להורים

ילד פיצוץ/ רוס גרין
לחיות עם הפרעות קשב וריכוז/ מנור טיאנו
הורות לילדים הסובלים מהפרעת חוסר קשב או היפר אקטיביות/ דויד פנטקוסט
הילד הלא מתואם/ קרול סטוק קרנוביץ (בנושא ילדים בעלי הפרעות בויסות החושי)

אנשי מקצוע בתחום

אבחון הפרעות קשב וריכוז

עוד מאמרים שיעניינו אותך