תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מוות בחלום – סמלים ומשמעויות

מוות בחלום – סמלים ומשמעויות

אילנה לוין ארד

מוות הינו הדבר הכי בטוח בחיים. במובן, זה המוות הוא המקום בו כולנו שווים. האסוציאציה המיידית והאוניברסלית למוות הינה של פחד, והרי שמרבית בני האדם מפחדים מהמוות הבלתי נמנע. אנו מפחדים מהמוות של עצמנו וממוות של יקירנו ואהובנו, ובהתאם, חלומות על מוות מעוררים בנו בדרך כלל פחד עוצמתי. אך האם החלום מבשר על אסון מתקרב, או אולי בכלל מרמז על רצון להרע למישהו? למרות חששות ותחושות אלו, חלומות על מוות אינם בעלי ערך שלילי בלבד, וניתן לפרש אותם במגוון דרכים.

פירוש חלומות על מוות: המצאת הלא-מודע

כדי להבין את משמעות המוות בחלום יש להבין את תפקידם הנפשי של חלומות. זיגמונד פרויד, אשר נחשב לאביה של הפסיכואנליזה, ראה את החלום כ'דרך המלך אל הלא מודע', והציע כי בחלום מתאפשר לנו לעבד תכנים, משאלות וקונפליקטים פנימיים, מרביתם לא מודעים. כלומר, הנפש משתמשת בחלום כאמצעי ביטוי לדחפים ורגשות שאיננו מעזים לחוות בעירות, ובהתאם, חלומות רבים מבטאים דחפים מיניים ותוקפניים. לטענתו של פרויד, דחפים אלו מסווים במרבית המקרים על ידי סמלים, החלפת דמויות וערבוב אלמנטים שונים, זאת כדי למנוע מהתכנים הנפשיים הנחשפים לעורר חרדה עוצמתית או להביא להתעוררות פתאומית מהשינה.

למרות זאת, בחלק מן המקרים אנו חולמים ישירות על אחד האלמנטים המאיימים ביותר - המוות. חלומות אלו עשויים לתאר את מותנו, מות אנשים קרובים לנו, אסונות ומקרי מוות שכביכול אינם קשורים אלינו. חלק מן החלומות על מוות משקפים אירועים או איומיים ממשיים עלינו או על הקרובים לנו, ומאפשרים עיבוד של אירועי עבר או עתיד מאיימים. כך, למשל, עשוי החלום לאפשר עיבוד מחודש של אירוע טראומטי ומסוכן שהתרחש (תאונת דרכים, רעידת אדמה), או לחילופין, הכנה מנטלית להתמודדות עם פטירתו של קרוב משפחה החולה במחלה סופנית.

עם זאת, במרבית המקרים חלומות על מוות אינם קשורים ישירות לאירועים ממשיים. על פי הפרשנות הפרוידיאנית הקלאסית, חלום על מוות של אדם אחר מהווה ביטוי לקושי בהתמודדות עם הדחפים התוקפניים שיש לנו כלפיו, אליהם איננו מעיזים להיות מודעים בעירות. גם כאשר החלום מלווה בתחושה של צער על המת, סביר להניח כי התחושה נובעת מנסיונה של הנפש להסוות ולעדן את הדחפים התוקפניים. גם חלומות "תמימים" כביכול, כחלומה של אם המשכיבה את תינוקה לישון, או חלום בו אנו מצילים אדם שנוא ממוות, עשויים לבטא את פעולת המנגנון הנפשי המסווה באמצעות היפוך דחפינו התוקפניים אל אותו אדם.

חלום על מוות - סוף או התחלה?

רבים ממשיכיו של פרויד ביקרו אותו על הדגש הרב ששם על הדחפים התוקפניים, ובהתאם, הציעו כי ניתן לראות בחלימה על מוות כבעלת משמעויות שונות. מאחר ועולמנו הינו עולם של ניגודים, ובכל טוב יש רע ובכל רע יש טוב, הרי שהמוות הוא גם התנאי להתחדשות ולחיים חדשים. בלי מוות לא יתרחשו חיים חדשים, ולפיכך, המוות הינו גם תחייה. תאי גופנו מתים כל הזמן ותאים צעירים וחדשים גדלים במקומם; מות הקיץ ושלכת הסתיו מבשרים את ההתחדשות והלבלוב של האביב; ומות הדור הזקן מאפשר לדורות חדשים להיוולד. כלומר, לולא המוות לא היו מתאפשרים החיים על פני כדור הארץ.

לעיתים, גם במובן הנפשי, מוות הוא תנאי להתחדשות. כך למשל, "מוות" של קשרים בין-אישייים ישנים יאפשר את בנייתם של קשרים חדשים; מוות של חלקים נפשיים שאינם מתאימים לי עוד (תלות, חומריות, פחד, קורבנות, תחרותיות, כוחניות וכו') יאפשר צמיחתם של חלקים חדשים בתוכי (שחרור, ריחוק והענקת מקום, אמונה, קבלה, סליחה, עצמאות וכו'). לכן, לעיתים חלומות על מותנו אינם מייצגים דווקא את המוות הממשי, אלא פרידה מחלקים וקשרים שאנו מבקשים להרחיק או להחליף.

חלומות על מותם של אנשים קרובים ואהובים מלווים פעמים רבות בחרדה ואשמה. עם זאת, גם חלומות אלו אינם מייצגים בהכרח את מותם הפיזי של יקירנו, אלא מוות של היבטים מסוימים שאנו משליכים עליהם, או תכונות מסוימות שהם מייצגים עבורנו. כך לדוגמא, חלום על מוות של הורה מזדקן לא בהכרח מבטא את רצוננו במותו, אלא את "מותה" של תחושת הביטחון שמספקת נוכחותו של ההורה בחיינו. מותם של קרובים וחברים בחלום עשוי לבטא גם את השימוש שאנו עושים בדמותו של המת כדי "להיפטר" מחלקים ותכונות לא רצויות הקיימים בתוכנו, המיוחסים בחלום לאדם המת. כך למשל, חלום על מותו של חבר שתלטן, עשוי לסמן את רצוננו להתעמת עם תכונה זו שלנו.

המוות כאתגר

דרך נוספת להבנת חלומות על מוות היא התבוננות על המוות כאתגר. ביטויים כמו "להסתכל למוות בעיניים" וריבוי מטפסי ההרים, חוצי האוקיינוסים בסירות, צניחות חופשיות וכל סוגי הספורט האתגרי והמסוכן, עשויים להעיד על הדיאלוג שרבים מאיתנו מנהלים עם המוות. ההתגברות על סכנת המוות הפיזית מעניקה למשתתפים חדוות חיים עצומה ומשמעות לחיים. ואכן, ללא סופניות המוות לא היו החיים מהווים אתגר ומקבלים את מלוא משמעותם עבורנו. אנו עסוקים בלהספיק, לנצל, להתחבר למעיינות החיים והחווייתיות בדיוק מתוך הידיעה שהזמן קצר ויש להפיק מהיש את המקסימום.

על הכותבת - אילנה לוין ארד

אילנה לוין ארד היא פסיכולוגית קלינית מומחית, סקסולוגית ויועצת נישואין, מטפלת בגישה מולטי-דיסיפלינרית ועובדת במגוון שיטות, מפסיכולוגיית מעמקים ועד שיטות קוגניטיביות התנהגותיות ומערכתיות

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך