תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איזה דיכאון: על סוגי דיכאון שונים וטיפול בהם

איזה דיכאון: על סוגי דיכאון שונים וטיפול בהם

צוות בטיפולנט

המונח דיכאון חלחל אל השפה היומיומית שלנו וכיום רבים מאתנו משתמשים בו לתיאור מצב רוח ירוד, אכזבה או עצב. אלא שבשפה המקצועית המונח דיכאון מתייחס למצבים קליניים אשר מלווה בסימפטומים הגורמים למצוקה משמעותית ופגיעה בתפקוד.

דיכאון קליני הוא מצב בו למשך שבועיים לפחות האדם חווה מצב רוח ירוד או היעדר עניין והנאה ובמקביל מתקיימים סימפטומים כשינויים בהרגלי השינה או האכילה, תנועתיות ירודה או מוגזמת, עייפות וחוסר אנרגיה, תחושות אשמה וחוסר ערך, קשיי ריכוז ומחשבות על מוות. מעבר לסימפטומים אלו, קיימים תתי סוגים של דיכאון אשר מאופיינים באותם סימפטומים שביניהם דיכאון אחרי לידה, דיכאון חורף, דיכאון עמיד ועוד. 

סוג נוסף ומוכר פחות של דיכאון הוא דיסתימיה המתבטאת במצב רוח מדוכדך וירוד הנמשך במשך שנתיים ומלווה בסימפטומים דומים לסימפטומים של דיכאון קליני, אך בעוצמה נמוכה יותר.

שיטות טיפול בדיכאון

כפי שניתן להבין מהסימפטומים של דיכאון, דיכאון מתמשך מלווה במצוקה נפשית משמעותית ועלול פגוע בתפקוד היומיומי, התעסוקתי והבין אישי. לאור זאת ולאור שכיחות הדיכאון בחברה המערבית, פותחו שיטות טיפול רבות למצבי דיכאון, אשר יעילותן הוכחה במחקרים רבים.

שיטת טיפול נפוצה במצבי דיכאון היא טיפול נפשי אשר מאפשר למטופל לעבד את הגורמים לדיכאון (נסיבות חיים, אירועי עבר, קשיים בין אישיים) ולשנות דפוסי מחשבה ותפיסות עולם אשר משמרים את הדיכאון (פסימיות, חשיבה דיכוטומית וקטסטרופלית, נטייה להדגשת השלילי). שיטת טיפול יעילה נוספת להתמודדות עם דיכאון היא טיפול תרופתי בנוגדי דיכאון אשר מביא להקלה מהירה יחסית בסימפטומים. מחקרים מצביעים על כך שבמקרים רבים השילוב בין טיפול תרופתי לטיפול נפשי הוא היעיל ביותר להתמודדות עם דיכאון. במקרים של דיכאון עמיד לטיפול או במקרים קיצוניים של דיכאון קליני המלווים מצוקה אקוטית, סכנה אובדנית או פגיעה חריפה בתפקוד, ניתן לפנות אל שיטות טיפול אינטנסיביות יותר כאשפוז פסיכיאטרי וטיפול בנזעי חשמל.

יש טווח רחב בין דיכאון קל לדיכאון פסיכוטי. חשוב מאוד להבדיל ביניהם ולמצוא עזרה של מטפל מקצועי, פסיכולוג מומלץ, על מנת לעזור לאלו שסובלים להתמודד.

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך