תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לשחזר את נס פך השמן – 8 דרכים לניצול האנרגיה שלכם

לשחזר את נס פך השמן – 8 דרכים לניצול האנרגיה שלכם

צוות בטיפולנט

מי מאיתנו לא היה רוצה לחוות על בשרו את נס פך השמן? לגלות שהכמות המוגבלת של האנרגיה והזמן שיש לכל אחד ואחת מאיתנו, יכולים להימתח ולהספיק הרבה מעבר למה שחשבנו?

מרבית האנשים היו רוצים להספיק יותר, להגיע לכל המשימות שדחו, לבלות יותר זמן עם המשפחה והחברים וכן הלאה... אך באופן מצער, לא לכולם מתרחש נס מהסוג שקרה למכבים.

עם זאת, כל אדם בהחלט יכול לנצל את הזמן שלו בצורה יעילה יותר. מחקרים בתחום הפסיכולוגיה בחנו לאורך עשרות שנים אנשים שמשתמשים ביעילות בזמנם, המצליחים להגיע ליותר דברים ולהספיק יותר. ממחקרים אלו ניתן ללמוד כיצד להגיע ליעילות גדולה יותר בזמן ואנרגיה מוגבלים.

אז על מנת לזרז את נס פך השמן האישי שלך, ריכזנו עבורך 8 טיפים המבוססים על מחקר מתחום הפסיכולוגיה, שיכולים לסייע לך להספיק הרבה יותר.

8 דרכים באמצעותן תנצלו את האנרגיה שלכם בצורה יעילה יותר

1. השתמשו ביעילות ב"שעות הזהב" שלכם -
הקדישו את הזמן בו אתם מרוכזים לדברים הקשים באמת (ולא למיילים או לגלישה בפייסבוק) – לכל אחד ואחת מאיתנו יש שעות שבהן היעילות שלנו גבוהה יותר. עבור מרבית האנשים מדובר בשעות הבוקר, כשעתיים וחצי לאחר היקיצה, אבל יש גם מי שמתארים יעילות שיא אחר הצהריים, בערב ואפילו בשעות הקטנות של הלילה. חשוב להכיר את הנטייה האישית לזמן היעיל ביום, ולנצל את הזמנים היעילים לעבודה על המשימות המאתגרות ביותר, הדורשות את הריכוז והיעילות המרביים שלכם. מחקרים מראים שבדרך כלל, במקום לנצל את הזמנים הללו למשימות הקשות, רבים "מבזבזים" את "שעות הזהב" של היעילות ומבצעים במהלכן משימות פשוטות יחסית, כגון מענה לדואר אלקטרוני או קיום פגישות שאינן דורשות מאמץ רב. לעומת זאת, המחקרים מראים שכאשר אנשים לומדים לזהות מה הן השעות היעילות שלהם, ובשעות אלו עובדים רק על המשימות הדורשות מהם ריכוז ומאמץ רבים – יעילותם של אותם האנשים עולה פלאים.

2. כבו את ההתרעה על קבלת דואר אלקטרוני -
הגבילו את הגישה שלכם מראש לגורמים המסיחים את דעתכם ממשימות מרכזיותן. לא צריך מחקר כדי להבין שפייסבוק, הוואטס-אפ, האינסטגרם ואפילו קבלת דואר אלקטרוני, מסיחים את הדעת מהמשימות החשובות שלנו. למעשה, מחקרים מצאו שאפילו בקרב מי שחלק ניכר מעבודתם מתבצעת באמצעות הדואר האלקטרוני, הגבלת הגישה לדואר אלקטרוני בזמנים בהם ישנן משימות חשובות יותר (כך למשל עבודה על פרויקט הדורש ריכוז, ישיבת צוות ואפילו בזמן הבילוי עם הילדים) יוצרת ניצול זמן יעיל יותר. החוקרים מציעים כי כדאי לנטרל את ההתרעה של קבלת מיילים והודעות, בכל אחת מהאפליקציות שתוארו לעיל, וכן להגביל מראש את הגישה אליהן בשעות שאמורות להיות מוקדשות לעבודה משמעותית, על ידי אפליקציות המיועדות לכך.

3. עבדו פחות שעות –
ישראל היא מהמדינות בהן ימי העבודה הם הארוכים בעולם. עובדים נוטים להישאר במשרד שעות ארוכות וכ-20% מהישראלים מבלים בממוצע יותר מ-10 שעות ביום בעבודה. אך מחקרים מראים שדווקא שעות העבודה הארוכות מורידות את היעילות של העובדים, יוצרות לחץ נפשי ושחיקה מהירה, וכך למעשה לאורך זמן מפחיתות את יעילות העבודה במידה משמעותית. התוצאות הן לא פחות ממדהימות בתחום זה: אם אתם רגילים לעבוד עשר שעות בכל יום, סביר שתספיקו לעשות את אותן המשימות בשמונה וחצי שעות בלבד, ברגע שתגבילו את יום העבודה שלכם. בהתחלה השינוי הזה נראה מבהיל, במיוחד למי שעסוקים מאוד, אך תוצאות המחקרים הנן חד משמעיות ומצביעות על כך שצמצום שעות ההימצאות בעבודה וההתעסקות בה למעשה יגבירו את היעילות שלכם בעבודה ומחוץ לה.

4. מצאו זמן להתעמלות –
במיוחד כשעמוסים, קשה למצוא זמן לפעילות גופנית. רבים מאיתנו דוחים את ההחלטה להתחיל להתעמל באמירה כי "כרגע אני מאוד עמוס, אבל ברגע שהדברים יירגעו – מיד אתחיל לעשות לכושר". למעשה, ביצוע פעילות גופנית תתרום ליעילות שלכם, והזמן שתשקיעו בפעילות גופנית הוא השקעה מעולה, שתהפוך את שאר היום ליעיל הרבה יותר. כאשר אתם מבצעים פעילות גופנית בבוקר, בשעות שלאחריה, הריכוז שלכם יהיה גבוה יותר, יכולות הלמידה והזיכרון יהיו טובות יותר ורמות האנרגיה גבוהות. כמו כן, אם תקפידו על ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, כמה פעמים בשבוע – האפקט יתרחב לרוב שעות הערות שלכם. פעילות גופנית יכולה גם לספק הפסקה יעילה מאוד מהעבודה. למעשה במקומות עבודה בהם מעודדים את העובדים לקחת הפסקה המיועדת לפעילות גופנית במהלך שעות העבודה, ניתן לראות שהיעילות של העובדים עולה פלאים.

5. אל תוותרו על שינה של לפחות שבע שעות בכל לילה –
מכירים את האנשים האלו שמספרים שהם צריכים רק 4 או 5 שעות שינה בכל לילה? מסתבר שרובם המכריע - טועים. אנשים שישנים פחות משבע שעות בכל לילה, באופן קבוע, הנם פחות יעילים, נוטים לקחת סיכונים מיותרים, סובלים מבריאות לקויה ויותר השמנה. כדי להיות יעילים יותר במהלך היום, הקפידו על שינה איכותית של שבע שעות ויותר בכל לילה.

6. הימנעו מעבודה במשמרות משתנות –
לעבודה במשמרות, ובמיוחד לעבודה במשמרות לילה, יש השפעה הרסנית על היכולות השכליות שלנו. עבודה במשמרות מפחיתה משמעותית את יכולות הריכוז, יוצרת קשיי שינה, מורידה את הפרודוקטיביות האישית, שמה אתכם בסכנה להפרעות נפשיות כמו חרדה ודיכאון ואפילו מורידה את האינטליגנציה שלכם באופן משמעותי, לאורך כל תקופת העבודה במשמרות, ולא רק לאחר משמרת. אם ברצונכם להיות אנשים יעילים – הימנעו מעבודה במשמרות.

7. השתמשו בכוח הרצון שלכם כשהוא נמצא שם (בתחילת היום) –
כוח הרצון שלנו הוא משאב מתכלה. אנחנו מתעוררים בכל יום עם כמות מוגבלת של כוח רצון, ולאט לאט, לאורך היום, הוא פשוט הולך ומתמעט. לכן את הדברים שאתם דוחים, שקשה לכם לעשות, שדורשים מאמץ וכוח רצון (פעילות גופנית, משימות קשות בעבודה, טלפונים לבנק וכן הלאה) – עשו בבוקר. 

8. בחרו נכון –
האמת המצערת היא שאי אפשר לעשות הכל. לכולנו יש רק עשרים וארבע שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע, ועד שלא נצליח להשיג נס אמיתי – זה לא ישתנה. לכן חשוב לפעול על פי סדר עדיפויות ברור מראש. חשבו מה הם הדברים החשובים לכם באמת ונסו להימנע מהשקעת זמן רב מדי בדברים שאינם חשובים.


חנוכה שמח ויעיל מצוות פורטל בטיפולנט!

מקורות

Jackson, T. W., Dawson, R., & Wilson, D. (2003). Understanding email interaction increases organizational productivity. Communications of the ACM, 46(8), 80-84

Oecd. (2015). Average annual hours actually worked per worker. Retrieved December 20, 2016, from stats.oecd.org/index.aspx?DataSetCode=ANHRS

Rosekind, M. R. (2005). Underestimating the societal costs of impaired alertness: safety, health and productivity risks. Sleep medicine, 6, S21-S25‏

von Thiele Schwarz, U., & Hasson, H. (2011). Employee self-rated productivity and objective organizational production levels: effects of worksite health interventions involving reduced work hours and physical exercise. Journal of occupational and environmental medicine, 53(8), 838-844

‏אריאלי, ד. (2009). לא רציונלי ולא במקרה: הכוחות הסמויים שמעצבים את ההחלטות שלנו. מטר. תל אביב

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך