תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

למה שיחות זום כל כך מתישות אותנו?

למה שיחות זום כל כך מתישות אותנו?

צוות בטיפולנט

היום שלכם מתחיל בסדרת שיחות זום לעבודה, לאחר מכן אתם צריכים לחבר את הילדים ללימודים המקוונים, ולבסוף עוד שיחת וידאו עם ההורים שלכם בערב. בעקבות מגפת הקורונה, סדר היום של אנשים רבים מורכב ממעבר משיחת וידאו אחת לאחרת. מומחים מסבים כעת את תשומת הלב לתופעת ״עייפות זום״ – תחושת התשה, דאגה או חרדה בעקבות עוד שיחת וידאו.

למה זה קורה?

החל מהצורך להתרכז ב-15 אנשים שונים בבת אחת ב-״gallery view״ ועד לדאגה לגבי איך אתם נראים כשאתם מדברים, ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לכם להרגיש חרדים או מודאגים במהלך שיחת וידאו. כל הגורמים הללו דורשים יותר תשומת לב ואנרגיה מנטלית בהשוואה לפגישה פנים אל פנים.

לפי ג׳רמי בלינסון, ראש המעבדה לאינטראקציה וירטואלית באוניברסיטת סטנפורד, שיחות וידאו מכניסות אותנו לפוזיציה שאינה טבעית עבורנו – הן דורשות שמירה על קשר עין ממושך יותר, ומציגות בפנינו את פרצופו המוגדל של בן השיח – באופן שמייצר תהליכים בלתי מודעים במוחנו. בלינסון מסביר שהמוח שלנו מגיב באופן מאוד אינטנסיבי כשיש מולנו פרצוף. בשיחה רגילה פנים אל פנים, קשר העין נע במעין ריקוד, אנחנו מביטים זה אל זה ומסיטים את המבט לסירוגין. לרוב, אנחנו לא נועצים עיניים זה בזה למשך שעה שלמה, כמו שקורה בשיחות וידאו.

מה לגבי שיחות וידאו עם חברים?

הפורמט של שיחות וידאו עשוי להיות לא פחות מאתגר בשיחות עם חברים או בני משפחה. בעוד שהתפיסה הרווחת גורסת כי זמן עם חברים ומשפחה צריך להיות כיפי, ישיבה ממושכת מול המסך אינה עונה בהכרח על הצורך הזה. שכן, שיחות וידאו שונות בכל כך הרבה מובנים מהאינטראקציה החברתית לה אנו רגילים: המשתתפים בהן נאלצים לדבר בתורות ולחכות לתשובה, אין שיחות צדדיות ועל כן אנשים ביישנים עשויים לא להשחיל מילה ואנשים אחרים עשויים להיות מוסחים על ידי מה שקורה סביבם, ולא להיות נוכחים באמת בשיחה.

למעשה, כדי לבטא את עצמנו במפגש החברתי הדיגיטלי, אנו נדרשים להרבה יותר מאמץ וקשב ובמקביל מקורות ההנאה והביטחון שאנו יכולים להפיק מהדינמיקה מצטמצמים. לכן, אין זה מפתיע שרבים מאיתנו מסיימים את השיחה בתחושות עייפות, מועקה ואף ביקורת עצמית על רמת הדומיננטיות או הטבעיות שהפגינו בסיטואציה.

״עייפות זום״ - איך נתמודד?

לא כל שיחה חייבת להיות שיחת וידאו: נסו לשקול מתי ניתן ונכון להסתפק בשיחת טלפון ולפעול בהתאם. בנוסף, תוכלו גם לערוך שיחות בהן רק הדובר מפעיל וידאו, והיתר מסתפקים בחיבור אודיו בלבד. במקרים רבים תמצאו כי זה יפחית את רמת התשישות שלאחר השיחה.

הקפידו על הפסקות בין שיחה לשיחה: העת הנוכחית יצרה לנו שגרה חדשה, שלא קל לתמרן בתוכה. נוכח העובדה כי אנו מתקשים יותר לגייס כוחות ולנהל סדר יום תקין, נטייתנו הטבעית היא לרכז את כל הסידורים, פגישות העבודה והמחויבויות השונות לשעות ספציפיות ביום ולנסות להספיק למצות אותן ככל הניתן. עם זאת, תמצאו כי בילוי זמן ממושך מול המסך בניסיון לקדם עניינים מרחוק עלול לא רק להפוך את העשייה לפחות פרודוקטיבית, אלא גם ליצור אצלכם תחושת עייפות כבדה. נסו לשים לב לעובדה כי שיחות הוידאו מייצרות אינטנסיביות רבה יותר לעומת שגרת החיים והעבודה אליה אתם רגילים ותכננו מראש הפסקות. השקיעו זמן במנוחה ובפעילויות שיכולות למלא אתכם באנרגיה חדשה כמו ספורט או טיול בחוץ לדוגמה.

שמרו על הפרדה: השהייה הממושכת בבתים מייצרת לא פעם בלבול בין תחומי העשייה השונים. פתאום המרחב הביתי הופך להיות לא רק מקום משפחתי ופרטי, אלא גם מקום עבודה, מסגרת לילדים וסביבה חברתית. השתדלו להגדיר לעצמכם אזורים שונים בבית לעיסוקים שונים ובהתאם קיימו את שיחות הוידאו במקום מוסכם, תוך הפרדה בין אלו המקצועיות לבין אלו החברתיות.

מצאו פתרונות לבעיות המטרידות אתכם: נסו לנתח את הקשיים הספציפיים עימם אתם מתמודדים בשיחות הוידאו השונות ולמצוא להם פתרונות יצירתיים. למשל, אם אתם מוטרדים לגבי האופן בו אתם נראים דרך המסך, תוכלו לנסות לשנות את התאורה או את הגדרות המצלמה.

היו רגישים: פלטפורמת הוידאו החדשה מייצרת שיחות רבות משתתפים בהם לא כולם "מוצאים את עצמם". השיח ההמוני עלול להיות מאיים עבורכם וכן עבור אחרים; אם אתם שמים לב שאחד מחבריכם או עמיתיכם אינו מגיב במהלך השיחה או מכבה את הוידאו תמיד, פנו אליו באופן אישי. נסו להקדיש לכך תשומת לב, לתמוך, לשתף ברגשות ולסייע ככל האפשר.

אל תוותרו על שיחות אחד על אחד: שיחות הוידאו עלולות ליצור תחושה מוטעית כי אנו בקשר רציף עם אנשים רבים, אף על פי שהן לא באמת מהוות תחליף מושלם לתקשורת פנים אל פנים. חשוב בתקופה זו לשמור על שיחות פרטיות שהיינו מקיימים בשגרה החברתית הרגילה וכן לייצר ערוצי תקשורת נוספים כמו התכתבויות ושיחות טלפון.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-USA Today:

What's 'Zoom fatigue'? Here's why video calls can be so exhausting

www.usatoday.com/story/news/nation/2020/04/23/zoom-fatigue-video-calls-coronavirus-can-make-us-tired-anxious/3010478001/

תחומי מומחיות:
חרדה ,טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך