תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לכבוד ולנטיין: 5 עובדות מעניינות על אהבה

לכבוד ולנטיין: 5 עובדות מעניינות על אהבה

צוות בטיפולנט

ולנטיין הוא אמנם חג נוצרי במקור, אך לא פלא שמרבית העולם המערבי אימץ אותו בחום: אהבה היא אחד הכוחות המרתקים ומעסיקים בני אדם מזה אלפי שנים, אם בפועל, אם בפילוסופיה ובמאה האחרונה - גם בפסיכולוגיה.
בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים אשר שמו לעצמם למטרה להבין את רכיבי וחווית האהבה, השפעותיה וביטוייה. כמה עובדות מעניינות על תשוקה ואהבה:

העיקר זה הרומנטיקה? לאו דווקא.

מה אנחנו מחפשים כאשר אנחנו יוצאים לעוד דייט, מסתכלים על הפרטנר הזוגי שישן לצידנו כבר עשר שנים או סתם מעיינים במדורי הרכילות? נכון: את אותו ניצוץ בעיניים, התרגשות וכמובן - התשוקה. התשוקה זכתה למעמד מרכזי בקרב הגורמים המשפיעים על אהבה וזוגיות ("היא מתוקה אבל לא עושה לי את זה") אך המחקר מצביע על כך שהיא לא הגורם היחיד המשפיע על ההתאהבות והאהבה. שני רכיבים משמעותיים לא פחות אשר משפיעים על חווית האהבה ועל הצלחתה של מערכת יחסים הם האינטימיות והמחוייבות. אינטימיות מתייחסת לאותו יסוד חברי של קרבה, חום, אכפתיות ופתיחות המאפיינים את הקשר הזוגי. מחוייבות מתייחסת לתפיסתם של בני הזוג את הקשר הזוגי כבלעדי ומכוון לטווח הארוך.

עוד סיבות להתאהב (ולהתחתן)

אהבה, מסתבר, אינה רק נעימה ומהנה אלא משפיעה על תחומי חיים נוספים: עצם היותו של אדם נשוי מעלה את הסיכוי לכך שיהיה שבע רצון יותר מחייו ביחס לרווקים, וכאשר הנישואין מלווים גם באהבה - גדל הסיכוי לאושר, רגשות חיוביים, ערך עצמי גבוה, סיפוק כללי בחיים וקטן הסיכוי לסבול מקשיים נפשיים וגופניים.

אז מה הסיכוי שלך להתאהב?

המיתוס הידוע מניח כי אהבה מתקיימת ללא הבדלי דת, גזע או מין, אך המחקר מצביע דווקא על מספר היבטים המגבירים או מקטינים את הסיכוי להתאהב: אנשים הזוכים לציון גבוה במדדי מוחצנות ונעימות ולציינון נמוך יותר במדד הנוירוטיות הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתאהב; אנשים המתמודדים עם לחץ סביבתי הם בעלי סיכוי נמוך יותר למעורבות רגשית עם אדם אחר ולסיום - נשים נוטות להתאהב יותר מגברים, אך ממצא זה אינו נכון בכל התרבויות. בבוליביה ומלזיה, למשל, לא נמצא הבדל בין המגדרים בסיכוי למעורבות רגשית והתאהבות...

רומנטיקה גם אחרי 20 שנה

רובנו נוטים להאמין שפרפרים בבטן, תשוקה מינית ורמת מעורבות גבוהה הם מאפיינים של שלב ההתאהבות הראשונית בלבד. חדשות מעודדות שמספקים מחקרים מהשנים האחרונות המעידים על כך שרכיבים אלו נשמרים בקשרים ארוכי טווח רבים, עם הבדל יחיד. בעוד ששלב ההתאהבות מאופיין בעיסוק "אובססיבי" בפרטנר הזוגי, המתבטא במחשבות חוזרות עליו ובקושי להתרכז הנובע מהעיסוק האינטנסיבי בפרטנר ובזוגיות - בשלבים מאוחרים של הזוגיות רכיב זה כבר אינו מתקיים.

אפשר לקנות אהבה בכסף? תלוי.

"כסף לא קונה אהבה". מוכר? מוסכם? ובכל זאת, כולנו תוהים כמה "נכון" להוציא על מתנות לפני יום ההולדת, יום הנישואין או הוולנטיין. למרות זאת, למי שחשב להשקיע הון קטן במתנה לאחד מאירועים אלו כדאי לחשוב שוב: מחקר שפורסם ב-2009 מצא כי בעוד שקונה המתנה מצפה כי הכרת התודה תעמוד ביחס ישר להשקעה הכספית במתנה, מקבל/ת המתנה מדווחים על היעדר קשר בין שווי המתנה לרגשות המתעוררים בתגובה אליה... לשיקולכם.

מקורות

Does a long-term relationship kill romantic love?, Acevedo, Bianca P.; Aron, Arthur, Review of General Psychology. Vol 13(1), Mar 2009, 59-65

When will i feel love? The effects of culture, personality, and gender on the psychological tendency to love, Schmitt, David P.; Youn, Gahyun; Bond, Brooke; Brooks, Sarah; Frye, Heather; Johnson, Stefanie; Klesman, Jennifer; Peplinski, Caitlin; Sampias, Jessica; Sherrill, Melissa; Stoka, Christine, Journal of Research in Personality. Vol 43(5), Oct 2009, 830-846

Money can't buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation, Flynn, Francis J.; Adams, Gabrielle S. Journal of Experimental Social Psychology. Vol 45(2), Feb 2009, 404-409

תחומי מומחיות:
זוגיות ,טיפול זוגי

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך