תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא רק ויאגרה: טיפול מיני בבעיות זקפה

לא רק ויאגרה: טיפול מיני בבעיות זקפה

חמדה גיורא - מטפלת זוגית ומינית

נכון שאל החברה הראשונה שלך לא ממש נמשכת והשניה הייתה נורא שמרנית במיטה. נכון גם שכשהיית עם החברה השלישית היית בתקופה עם המון עומס, ועם הרביעית זה בטח רק היה עניין של זמן. ובכל זאת, התבוננות כנה במערכות היחסים שלך מצביעה על קושי בהשגת ושמירת הזקפה באופן שיאפשר לך לנהל חיי מין מספקים. חמדה גיורא, מטפלת זוגית ומינית ומנהלת מכון מפנה, מסבירה על בעיות זקפה, מקורן וכיצד טיפול מיני יכול להועיל.

"זו לא את, זה אני": השפעות וגורמים לבעיות הזקפה

נסיעה בקרון רכבת מלא חיילים עשויה לעורר תחושה שהשמועה על הפרעות בתפקוד המיני של גברים היא מופרכת מיסודה: כולם היו, כולם ניסו, לכולם הולך ממש טוב ותודה ששאלת, אחי. עם זאת, בין 10-20% מהגברים סובלים מקשיים בהשגת הזקפה או שמירתה באופן שיאפשר קיום יחסי מין מלאים, וזוהי בעיית התפקוד המיני השכיחה ביותר בקרב גברים.

אחוז קטן מהגברים מתארים חוסר יכולת מוחלט להגיע לזקפה בעבר ובהווה, בעוד שאצל מרביתם הייתה יכולת לזקפה אשר נפגעה במשך הזמן. מצב שכיח נוסף הוא מצב בו היכולת לזקפה נשמרת בעת אוננות או קיום יחסי מין מזדמנים, אך נאבדת במסגרת הקשר הזוגי הקבוע.

קשיי זקפה עשויים לנבוע מקשיים נוירולוגיים, מצבים רפואיים ושימוש בחומרים פסיכואקטיביים כסמים, תרופות מסוימות ואלכוהול. עם זאת, הגורמים הפסיכולוגיים הם הדומיננטיים אצל מרבית הגברים הצעירים הסובלים מבעיות זקפה.

"קשיי זקפה שמקורם פסיכולוגי עשויים להתעורר ממגוון סיבות", אומרת חמדה גיורא, "כאשר אחת הסיבות השכיחות ביותר היא חרדת ביצוע. אצל גברים רבים תחושות הביטחון והערך העצמי מושפעות מאוד מהתפקוד המיני, כך שהצורך 'להצליח' בסקס מוסיף לאקט המיני הרבה לחץ העלול לפגוע ביכולת לזקפה. כאשר נצברות מספר חוויות של חוסר הצלחה הלחץ גדל ומתפתחת חרדת ביצוע אשר מקשה עוד יותר על התפקוד המיני ואף מביאה להמנעות מסקס. גם חוויות שליליות מקשרים קודמים, בהן נפגעו הביטחון והאמון ביכולת המינית, עשויות להביא לפגיעה ביכולת להשגת או שמירת הזקפה". למרות השפעתה הרבה של חרדת הביצוע, מדגישה חמדה כי התפקוד המיני עשוי להיות מושפע מגורמים רגשיים נוספים כאובדן הפרטנר הזוגי, גירושין ופרידה. כמו כן, קשיים רגשיים אשר אינם נוגעים לזוגיות כמצבי דיכאון וחרדה עשויים להשפיע גם הם.

"הקשר ההדוק בין הביטחון והערך העצמי למיניות", מוסיפה חמדה גיורא, "מביא לכך שבעיות הזקפה מביאות לקשיים גם בתחום הרגשי והזוגי. בעיות זקפה רבות מתעוררות רק במסגרת קשר קבוע ולא בקשרים מיניים מזדמנים, ומצב זה מביא לקשיים ביצירת קשרים רציניים ומחייבים. נוצרת תחושה ש"אצלי הכל בסדר, היא פשוט לא מתאימה לי/מושכת אותי מספיק", כך שבמקום להתמודד עם הבעיה יש נטייה לעבור בין קשרים אירעיים. גם כאשר נוצר קשר זוגי מחייב, הכשלונות החוזרים והתסכול והמתח הנלווים להם מביאים להמנעות מסקס והקשר הזוגי הופך לחברי בלבד".

תבחר - או אני או הביישנות: טיפול בבעיות זקפה

למרות הקשיים הרגשיים והזוגיים הנובעים מבעיות הזקפה, רבים מהסובלים מהן אינם פונים לטיפול. סיבה מרכזית לכך, לדבריה של חמדה גיורא, היא המבוכה הנלווית לתחום המיני בכלל ולזקפה הגברית בפרט: "החינוך המיני מתחיל כבר בגילאי הילדות - בבית, בבית הספר, בטלוויזיה ובאינטרנט, אך ילדים רבים מוצפים במידע מבלבל ובלתי מבוקר. מצד אחד, מיניות היא נושא מביך עבור הורים רבים המעבירים לילדיהם מסר לפיו מיניות היא טאבו ואסור לדבר עליה; מצד שני, ילדים חשופים למיניות באופן בלתי מתווך, באמצעות האינטרנט והטלוויזיה, ומפתחים תפיסות מוגזמות ובלתי ריאליות סביב הציפיות מהם בתחום המיני. שילוב זה מקשה מאוד על הפנייה לטיפול ורבים מהגברים פונים לסיוע מקצועי רק לאחר שבת הזוג מציבה אולטימטום".

למרות שכיחות השימוש ב'ויאגרה' ותרופות דומות לה, אלטרנטיבה משמעותית לטיפול בבעיות זקפה הנובעות מגורמים פסיכולוגיים היא הטיפול המיני, אשר עשוי לסייע במקביל או במקום הטיפול התרופתי.

"ככל שפונים לטיפול מוקדם יותר, כך קל יותר להתמודד עם הקשיים", אומרת חמדה גיורא. "כאשר נמנעים מפנייה לסיוע גוברות חרדת הביצוע והנטייה להמנעות מסקס, וקשה יותר לחזור לתפקוד מיני תקין. עם זאת, טיפולים מיניים אשר ניתנים באופן זוגי ו/או פרטני מביאים לשיפור משמעותי ביותר בתפקוד. כאשר הטיפול הוא זוגי, אחת הנקודות המשמעותיות הראשונות היא הפחתת תחושות האשמה והאחריות של האישה והכרה בכך שהקושי הוא אצל הגבר. נשים רבות חשות שהקושי נובע מהיותן לא מספיק מושכות ועל כן הן מגיבות בהסתגרות וויתור על המיניות. הגדרת הקושי וההכרה בו מורידה את הלחץ והאשמה מהזוגיות, ומאפשרת לגבר לבחון את הגורמים האישיים והזוגיים אשר הביאו למצב. במקביל, בונים באופן הדרגתי את האינטימיות סביב נושא המגע ולאט לאט עוברים גם לקיום יחסי מין מלאים. לאורך כל הדרך נרכשות מיומנויות וטכניקות קוגניטיביות התנהגותיות אשר משפרות את התקשורת והיכולת להרגע ולהינות באמת מהמיניות".

על המטפלת - חמדה גיורא

חמדה גיורא היא עובדת סוציאלית קלינית, פסיכוטרפיסטית, ומטפלת מינית מוסמכת. מטפלת מוסמכת ומדריכה בטיפול משפחתי וזוגי.

תחומי מומחיות:
טיפול מיני ,סקסולוגיה

אנשי מקצוע בתחום

סקסולוגיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך