תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לאיזה סוג שירות טיפולי אני זקוק?

לאיזה סוג שירות טיפולי אני זקוק?

צוות בטיפולנט

לאורך חיינו אנו נתקלים בקשיים אישיים, בעיות והתלבטויות לגבי יחסינו עם הילדים וטיפול בצרכיהם המורכבים, קשיים בזוגיות ובמיניות, צורך בשינוי קריירה ובהתפתחות אישית. משברים ולעיתים אף קשיים נפשיים ממושכים מביאים אנשים רבים לחפש אחר עזרה או ייעוץ מקצועי. כיום, קיימות אלטרנטיבות טיפוליות רבות המספקות מענה לצרכים אלו; לעיתים עשויה הפנייה לאחת האופציות הטיפוליות לענות על צורכי הפונה באופן מלא, ולעיתים עשוי שילוב בין מספר אמצעים להביא לתוצאות הטובות ביותר.

טיפול נפשי פרטני (פסיכותרפיה) 

טיפול נפשי פרטני הוא מסגרת טיפולית המבוססת על קיום מפגשים קבועים בין איש מקצוע טיפולי לאדם המבקש להיעזר באמצעות שיחה על קשייו האישיותיים, נפשיים, בין אישיים ועוד. הטיפול מכוון לריפוי סימפטומים פתולוגיים, הקניית כישורי התמודדות והנעה לשינוי רגשי, מחשבתי או התנהגותי המאפשר התקדמות ומימוש הפוטנציאל האישי. כיום, קיים מגוון גישות וטכניקות פסיכותרפויטיות המותאמות לקשיים שונים ולמטופלים שונים.

בהיעדר חוק המגדיר מי יכול לעסוק בטיפול נפשי, יכול למעשה כל אדם להגדיר עצמו כפסיכותרפיסט ולהציע שירותי פסיכותרפיה. התייחסות חוקית קיימת לגבי חלק מהמקצועות הטיפוליים: פסיכיאטריים ועובדים סוציאליים מוסמכים על פי חוק לעסוק בפסיכותרפיה ואילו פסיכולוגים מומחים רשאים להציע שירותי פסיכותרפיה בתחומי מומחיותם הספיציפיים.

למרות עמימות החוק בנוגע למי שאינו עובד סוציאלי, פסיכיאטר, או פסיכולוג, איגודים מקצועיים מכירים רק בבבעלי מקצוע אלו ובמטפלים באומנויות כבעלי הסמכה מספקת להצעת שירותי טיפול נפשי. בהתאם, מומלץ לציבור לפנות לפסיכותרפיה רק אצל בעלי מקצוע אלו.

ייעוץ פסיכולוגי 

המושג ייעוץ פסיכולוגי מתייחס למגוון תהליכים מכווני שינוי בתחומי הפסיכולוגיה השונים. הייעוץ הפסיכולוגי מיועד לסייע לאנשים להתמודד עם שלבים התפתחותיים, מעברי חיים, משברים ואירועי חיים שונים. הייעוץ הינו תהליך ממוקד שמטרתו לאפשר לנועץ מיצוי משאבים, התפתחות מלאה, הסתגלות והתמודדות במגוון תחומי חיים. ניתן לומר כי הייעוץ מנסה לקדם ולהעצים התמודדות בטווח הנורמטיבי עם מגוון מצבי חיים.

ניתן לזהות מספר תחומים מרכזיים בהם ניתן ייעוץ פסיכולוגי:

ייעוץ טיפולי: הפונים לייעוץ טיפולי הם אנשים בריאים נפשית אשר מתמודדים עם קשיי חיים נורמטיביים (קשיים בזוגיות, הערכה עצמית ירודה וכד'), אירועים טראומטיים (פיגוע טרור, אבל וכד') או שלבי מעבר ושינוי המלווים בקשיים בהסתגלות או ההתמודדות (הגירה, גירושין, יציאה לפנסיה וכד'). הייעוץ הטיפולי מבוסס בד"כ על שיחה, הקשבה אמפטית, עיבוד רגשי, תמיכה, העצמה, העברת מידע והקניית כישורי התמודדות ע"י היועץ. הייעוץ מבוסס על מודלים או גישות טיפול שונים, המותאמים לפונה לייעוץ ולקשייו הספציפיים.

ייעוץ פסיכולוגי חינוכי: במרבית המסגרות החינוכיות קיימת מערכת פסיכולוגית חינוכית המורכבת מאנשי חינוך הפועלים לקידום התפתחותם החינוכית והכללית של הילדים/בני הנוער הלומדים באותה מסגרת. מערכת הייעוץ הפסיכולוגי החינוכי כוללת שירותי אבחון, הכוונה תעסוקתית ולימודית (מסירת מידע על לימודי המשך, הכשרה מקצועית וכד'), הדרכת הורים, ייעוץ לפרט, חינוך פסיכולוגי (מסירת מידע על השלכות השימוש בסמים, מיניות מוגנת וכד') והעשרה כללית. הייעוץ הפסיכולוגי חינוכי הוא מרכיב מרכזי בכל מערכות החינוך מאחר והוא מהווה מפגש בין אישי אשר מאפשר לתלמיד לדון בבעיותיו וקשייו ובאופן בו ניתן לשפר את תפקודו הלימודי, התעסוקתי והכללי.

ייעוץ פסיכולוגי תעסוקתי: בחירת מקום עבודה ופיתוח קריירה תופסים חלק משמעותי בחייהם של מרבית האנשים ובהתאם עשויים לעורר קשיים והתלבטויות רבות. הייעוץ התעסוקתי מתייחס אל בחירת המקצוע כמייצגת את אישיותו הכללית של האדם, כישוריו והאפשרויות העומדות בפניו. במרבית המקרים כולל הייעוץ התעסוקתי אבחון וחשיבה משותפת סביב רצונותיו, שאיפותיו, יכולותיו וקשייו של הנועץ. זאת, במטרה לאתר את נטיותיו המקצועיות, התאמתו לנטיות אלו ובחינת האפשרות לממש יכולות אלו במסגרות תעסוקתיות שונות. הייעוץ התעסוקתי עשוי לסייע בבחירת מקצוע, החלפת מקצוע, קידום הקריירה ועוד.

טיפול זוגי

טיפול זוגי הוא טיפול פסיכותרפויטי אשר נועד לספק מענה לבני זוג הנתקלים בקונפליקטים, קשיים או משברים במערכת היחסים ביניהם. טיפול זוגי מאפשר לבני הזוג לבחון את דפוסי ההתנהגות ודרכי התקשורת העומדים בבסיס קשייהם. המטפל משמש כמתווך המאפשר לכל אחד מבני הזוג להביע את קשייו וצרכיו, ולהגיע לפתרון קונפליקטים באופן המכבד את צרכיו של האחר. פנייה לטיפול זוגי אינה מצביעה על "בעייתיות" או "אשמה" של אחד מבני הזוג, אלא על רצונם של בני הזוג לשפר את האינטראקציה ולקיים מערכת יחסים יציבה ומספקת יותר בתחום הבין אישי, הכלכלי, המיני, ההורי וכן הלאה.

טיפול זוגי ניתן לקבל אצל פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים קליניים ופסיכיאטרים, כאשר חלקם עוברים הכשרות ספיציפיות בתחום הטיפול הזוגי והמשפחתי. 

טיפול משפחתי

טיפול משפחתי הוא טיפול פסיכותרפויטי הכולל את המשפחה כולה או חלק מחבריה. הטיפול ממוקד בגיוס חברי המשפחה להתמודדות עם קשיים ופתרון בעיות המקשות על המשפחה כולה או על חלק מחבריה. הטיפול המשפחתי הוא טיפול קצר באופן יחסי (כ-20 פגישות) הממוקד בהשגת המטרות אשר הוצבו ע"י המשפחה והמטפל. הטיפול המשפחתי מאפשר זיהוי דפוסי תקשורת והתנהגות המקשים על חיי המשפחה וחשיפת בני המשפחה לזוויות הראייה השונות המתקיימות בה. השתתפות בטיפול משפחתי אינה מצביעה על כשלון ההורים או על בעיות נפשיות של אחד מבני המשפחה, אלא על קושי באינטראקציה הפוגם בהתמודדות עם המטלות המורכבות והמאתגרות המלוות מסגרות משפחתיות.

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא אמצעי טיפול המקנה להורים מיומנויות להתמודדות עם קשיים איתם מתמודד אחד או יותר מילדי המשפחה או עם קשיים המתעוררים ביחסי ההורה-ילד. הדרכת ההורים מאפשרת להורה להבין טוב יותר את קשייו והתנהגותו של הילד ולרכוש כלים אשר יסייעו בהתמודדות עם קשיים אלו באופן סמכותי, מכבד ואמפתי. הדרכת הורים נוטה להיות קצרת מועד וממוקדת, והשפעתה יעילה ביותר גם כאשר הילד עצמו מסרב לקבל עזרה מקצועית כלשהי. ההדרכה עשויה לסייע בהתמודדות עם הפרעות התנהגות, קושי בקבלת גבולות, חרדות, אלימות כלפי אחים או הורים וכן הלאה.

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי, בדומה לטיפול פסיכותרפויטי, הוא מסגרת טיפולית המכוונת להשגת שינוי רגשי או התנהגותי ולצמיחה ומימוש עצמיים. הטיפול הקבוצתי מאפשר למשתתפים בו ליהנות הן ממגוון הפידבקים וזוויות הראייה של חברי הקבוצה השונים והן מקשר טיפולי עם איש המקצוע המנחה את הקבוצה. קבוצות טיפוליות עשויות לסייע בהתמודדות עם קשיים שונים - חרדה, שכול, קשיים זוגיים ועוד- כאשר המטפלים עשויים להתבסס על גישות טיפול שונות ולהשתמש במגוון טכניקות טיפוליות.

טיפול תרופתי

טיפולים תרופתיים מתאימים לטיפול במגוון קשיים רגשיים ונפשיים, החל ממצבים של דכדוך וחרדה הפוגעים בתפקוד באופן מינורי וכלה בהעלמת סימפטומים פסיכוטיים אקוטיים. טיפולים תרופתיים ניתנים ע"י רופאים מוסמכים בלבד, כפסיכיאטרים ורופאי משפחה. יחד עם זאת, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנות, מטפלים משפחתיים ועוד עשויים להמליץ על הוספת טיפול תרופתי לטיפול הפסיכותרפויטי ולהפנות את מטופליהם לייעוץ פסיכיאטרי.

טיפול מיני

טיפולים מיניים מיועדים לטיפול בבעיות הנוגעות לתפקוד המיני כירידה בחשק המיני, חוסר יכולת להגיע לאורגזמה, רתיעה וחרדה ממגע אינטימי וכן הלאה. טיפולים מיניים ניתנים ליחידים ולזוגות וכוללים טכניקות טיפוליות שונות, מלבד שיחה, כשימוש בביופידבק, סרוגייט, אימון אישי וכן הלאה.

על אף שטיפולים פסיכותרפויטיים רבים עשויים לעסוק גם בתכנים הנוגעים למיניות, מטפלים מיניים מוסמכים הם אנשי מקצוע כרופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים אשר עברו הכשרה מיוחדת בתחום הטיפול המיני. כמו כן, חשוב לשים לב כי סקסולוג אינו בהכרח איש טיפול: אנשים רבים העוסקים בנושא המיניות מכנים עצמם סקסולוגים, אך אינם מוסמכים לטפל בבעיות מיניות.

טיפולים בהבעה ויצירה

טיפולים בהבעה ויצירה הם קבוצת טיפולים אשר בדומה לטיפול הפסיכותרפויטי המבוסס על שיחה, מכוונים להשגת שינוי רגשי והתנהגותי בהתאם לקשייו ויעדיו של המטופל. טיפולים אלו מתבססים על יצירת דיאלוג טיפולי באמצעות אמצעים אומנותיים שונים ככתיבה, מוסיקה, תנועה ועוד. טיפולים אלו מציעים אלטרנטיבה טיפולית יעילה לאנשים אשר חשים כי שימוש באמצעים אומנותיים מקל עליהם או מעשיר את יכולתם לגעת בתכנים רגשיים משמעותיים.

אימון

אימון (Coaching) הוא שיטת טיפול קצרת מועד וממוקדת אשר מספקת הכוונה וליווי בעתות משבר, פרשת דרכים או צורך בשינוי ספציפי: בתחילת האימון מגדירים המאמן והפונה מטרות קונקרטיות (מציאת זוגיות, החלפת קריירה, התמודדות עם חרדה בעת הריון וכד') ובהמשך מזוהים המכשולים והחסמים העומדים בפני הפונה (ביטחון עצמי ירוד, היעדר אסרטיביות וכן הלאה). המאמן והפונה בונים יחד תוכנית פעולה אשר תקדם את הפונה להשגת מטרותיו, כאשר המאמן נוקט עמדה אקטיבית ומשתתפת ומלווה את התפתחות הפונה עד השגת היעדים המצופים.

גישור

גישור הוא שיטה ליישוב סכסוכים בהסכמה תוך שמירה על אינטרסים של שני הצדדים ויצירת דיאלוג סובלני ומכבד. אנשי מקצוע המתמחים בגישור מעניקים ייעוץ והכוונה ומספקים מסגרת ליצירת הידברות במקרים של קושי בפתרון הסכסוך. ניתן לפנות לגישור עקב סכסוכים משפטיים, תעסוקתיים ובין אישיים, כאשר גישור בהקשרו הפסיכולוגי מתייחס בד"כ לגישור בין בני זוג הבוחרים להתגרש: הגישור מאפשר התמודדות "טראומטית" פחות עם הפרידה וההסדרים הכרוכים בה. 

קלינאות תקשורת

קלינאות תקשורת הוא טיפול הממוקד בשיפור יכולותיהם התקשורתיות (ביטוי עצמי והבנת אחרים) של ילדים ומבוגרים. קלינאי תקשורת משתמשים במגוון טכניקות טיפוליות ועשויים לסייע לילדים הסובלים מהפרעות תקשורת, הפרעות התפתחותיות או קשיים שפתיים ולמבוגרים הנזקקים לשיקום בתחום התקשורת עקב מצב בריאותי, תאונה או מגבלות תקשורתיות כעיוורון וחרשות.

ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הוא טכניקת טיפול הממוקדת בשיפור תפקודו השוטף של האדם באופן שיאפשר לו לנהל חיים עצמאיים ככל האפשר ולהשתלב במעגל החברתי והתעסוקתי. הטיפול בריפוי בעיסוק עשוי לסייע לאנשים הסובלים ממגוון קשיים וטכניקות הטיפול נקבעות בהתאם לקשיים הספציפיים הפוגעים בתפקוד. כך, למשל, הטיפול בריפוי בעיסוק מתאים לטיפול בילדים בעלי הפרעות התפתחותיות, קשיים מוטוריים, הפרעות בויסות החושי ועוד, אך גם לבוגרים אשר יכולותיהם התפקודיות נפגעו עקב תאונה או אירוע רפואי ולקשישים המסתגלים למגבלות גופניות-רפואיות.

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא אבחון המיועד לזיהוי קשיי למידה כדיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה. במסגרת האבחון נבחנות יכולותיו של הילד בתחומים כתפיסה, זיכרון, יכולת הסקה וכן הלאה, באופן שמאפשר לקבוע האם קיימת לקות ביכולת לרכוש מיומנויות בסיסיות ככתיבה, קריאה וחשבון. מסקנות האבחון מאפשרות לקבוע האם הילד סובל מלקות למידה ומהו סוג לקות הלמידה, וכמו כן ניתנות המלצות לבניית תוכנית למידה המותאמת לקשיי הילד ויכולותיו. אבחונים דידקטיים נערכים על ידי פסיכולוגים חינוכיים או אנשי חינוך אשר הוסמכו לעריכת אבחונים אלו. האבחון הדידקטי אינו מאפשר לאבחן הפרעות קשב וריכוז, אך במידה והמאבחן חושד בקיומן עשוי הילד להיות מופנה להמשך אבחון אצל פסיכיאטר או נוירולוג המתמחים בתחום.

הערכת מסוגלות הורית

הערכת מסוגלות הורית היא תהליך אבחוני בו נבחנת מידת מסוגלותו של ההורה לדאוג לצרכיו הפיסיים והרגשיים של ילדו. הערכת מסוגלות הורית נעשית במקרים של בקשות לאימוץ, התלבטות לגבי הוצאת הילד מחוץ לביתו וחילוקי דעות לגבי קבלת משמורת על הילדים לאחר גירושין. פסיכולוגים ועובדים סוציאליים הם שמבצעים הערכות מסוגלות הורית, כאשר ההערכות כוללות איסוף מידע מגורמי הרווחה, אבחון פסיכודיאגנוסטי של הילד וההורה, שיחה עם ההורים והילד ותצפית על האינטראקציה ביניהם.

הערכת מסוכנות

הערכת מסוכנות היא בדיקה פסיכולוגית הנערכת במטרה לבדוק האם הנבדק מהווה סכנה לעצמו או לאחרים בסביבתו. הערכת מסוכנות נעשית בדרך כלל במקרים של עבירות מין, רכוש ו/או אלימות. תוצאות ההערכה משפיעות על קביעת פסקי דין, מתן חופשות ושחרורים לאסירים, הערכת סיכוייו של עבריין להשתקם ולהיעזר בטיפול נפשי וכן הלאה. הערכת מסוכנות נעשית על ידי קרימינולוגים קליניים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים וכוללת ראיונות קליניים עם הנבדק, אבחון פסיכולוגי ופסיכיאטרי במידת הצורך, איסוף מידע מסביבתו הקרובה של הנבדק, ניתוח תרחישים עתידיים אפשריים ועוד.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך