תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כשיר או לא כשיר, שפוי או לא שפוי? חוות דעת פסיכיאטרית

כשיר או לא כשיר, שפוי או לא שפוי? חוות דעת פסיכיאטרית

צוות בטיפולנט

בשבועות האחרונים נסערה המדינה לאור פרשת הרצח המחרידה של שלושה ילדים על ידי אביהם, איתי בן דרור. רגשות קשים נוספים התעוררו עם החלטת בית המשפט להפנות את הרוצח לבדיקה פסיכיאטרית אשר תקבע האם הוא כשיר לעמוד לדין מבחינה נפשית, לאחר שעורך דינו כי טען כי ביצע את הרצח מאחר ושמע קולות שציוו עליו לעשות כן. ההחלטה על כשירות לעמוד לדין מתקבלת על סמך תהליך של 'חוות דעת פסיכיאטרית' אותו מבצעים פסיכיאטרים אשר בחלק גדול מהמקרים נעזרים גם בצוות רב מקצועי הכולל עובדים סוציאליים ופסיכולוגים.

חולה או פושע? סוגיית האחריות הפלילית

אנשים רבים מתקוממים לאור מה שנראה פעמים רבות כניסיון לנצל את המערכת הפסיכיאטרית בכדי להמנע מקבלת אחריות פלילית על ביצוע פשעים קשים. אלא שבחלק מן המקרים לא קל לקבוע האם מדובר בפשע או בביטוי של מחלה נפשית: האם בכלל ניתן לומר על אדם שרצח את ילדו בדם קר שהוא שפוי? האם קיומה של מצוקה נפשית קשה מפחיתה מאחריותו של אדם למעשיו?

אנשים רבים רואים בטיעונים כ'שמיעת קולות' או 'אי שפיות זמנית' בעת ביצוע הפשע תירוצים מניפולטיביים, אך בחלק מן המקרים טיעונים אלו אכן מוצדקים ונובעים ממצב פסיכוטי ממשי. מצב פסיכוטי הוא מצב בו מתרחשת פגיעה בבוחן המציאות של האדם - תפיסתו או האופן בו הוא מפרש את המציאות נפגעים באופן משמעותי ובחלק מן המקרים מביאים להתנהגות ביזארית ובלתי מקובלת. אחד הסימפטומים הפסיכוטיים השכיחים הוא שמיעת קולות אשר מצווים על האדם לבצע פעולות מסויימות, כאשר פעמים רבות הקולות מלווים במחשבות גדלות: כך, למשל, אדם בהתקף פסיכוטי עשוי להאמין אמונה מלאה בהיותו המשיח, וכאשר "קול האלוהים" מצווה עליו לפגוע באחרים כדי לקדם את הגאולה - הוא עלול לבצע את פקודת "הקול האלוהי" ללא התלבטות. מצב פסיכוטי שכיח נוסף מאופיין במחשבות פרנואידיות המביאות לחוויה של רדיפה או ניסיון לפגיעה על ידי אחרים. אנשים המצויים במצב פסיכוטי פרנואידי חווים חרדה עצומה ועלולים להגיב באופנים קיצוניים: החל מבריחה מבני המשפחה ה"רודפים", דרך תלונות עליהם במשטרה ועד לפגיעה ממשית באנשים הנחווים כמסוכנים. מצבים פסיכוטיים מופיעים בדרך כלל אצל חולי סכיזופרניה, אך עשויים להתעורר גם כחלק ממצבים מאניים, כתוצאה משימוש בסמים ואלכוהול או בעקבות גידול מוחי אשר לוחץ על איזורים מסויימים במוח. למרות זאת, חשוב להדגיש כי אחוז קטן בלבד ממעשי הפשע מתבצעים על ידי חולים סכיזופרניים - מרבית הפשעים מתבצעים על ידי אנשים בעלי תפיסת מציאות תקינה לגמרי.

כאשר פשעו של אדם מבוצע על רקע התקף פסיכוטי, ברור כי שיפוט המציאות שלו לקוי באופן משמעותי וכי הוא אינו אחראי למעשיו. אלא שבמקרים אחרים, הסוגיה מורכבת הרבה יותר. רבים מהפשעים הקשים מבוצעים על ידי אנשים הסובלים מהפרעות אישיות - דפוסי אישיות בלתי מסתגלים המביאים למצוקה נפשית ו/או פגיעה תפקודית בתחום החברתי, התעסוקתי והרגשי. הפרעות אישיות נכללות במדריך הפסיכיאטרי להפרעות נפשיות (DSM) אך במרבית המקרים אינן מערבות מצבים של פגיעה קיצונית בבוחן המציאות וביכולת השיפוט. אדם בעל הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית (פסיכופת), למשל, מאופיין בין השאר בהיעדר יכולת לחוש אמפתיה לזולת ובקושי ממשי להפנים קודים חברתיים מוסריים, ואדם בעל הפרעת אישיות נרקסיסטית עלול להגיב באופן דרמטי ביותר לאירועים המאיימים על ערכו העצמי - כגירושין, עזיבה של בת זוג או זכייה שלה במשמורת על ילד משותף. אנשים אלו ללא ספק סובלים מהפרעות נפשיות אשר עלולות למצוקה נפשית קיצונית המלווה בהתנהגויות חריגות, אך האם אלו מספיקים כדי לזכותם מאשמה על פשעים שביצעו? במרבית המקרים התשובה שלילית, מאחר ותפיסת המציאות של אנשים אלו היא תקינה, והם מסוגלים להבחין בין טוב לרע. חוות דעת פסיכיאטרית לקביעת אחריות פלילית מהווה נקודת השקה בין השדה הפסיכיאטרי לשדה המשפטי, ומטרתה לקבוע האם מצבו הנפשי של האדם מונע ממנו לקבל עליו את מלוא האחריות הפלילית ולעמוד לדין.

חוות דעת פסיכיאטרית לקביעת אחריות פלילית

חוות דעת פסיכיאטרית היא הליך אבחוני בו מוערך מצבו הנפשי של האדם והשפעת מצב זה על היבטי חיים שונים: זכאות להחזיק ברשיון נהיגה או רישיון לנשק, יכולתו של אדם לערוך צוואה, אובדן כושר עבודה בעקבות תאונה וכן הלאה. בין השאר, משמשת חוות דעת פסיכיאטרית לקביעת אחריותו הפלילית של האדם תוך התייחסות לשני אלמנטים מרכזיים: האם הנאשם היה שפוי בעת ביצוע הפשע, והאם הוא כשיר לעמוד לדין בהווה מבחינת קיומה של מודעות להליך המשפטי ומשמעותו. חוות הדעת הפסיכיאטרית מתבססת על הערכה רפואית, פסיכיאטרית ופסיכולוגית מקיפה, ועל איסוף מידע על עברו הנפשי של הנבדק. למרות הסברה כי אנשים רבים מצליחים להערים על המאבחנים, סוללות האבחון רגישות לרמייה וכוללות אלמנטים ייחודיים לזיהוי מתחזים.

במידה והפסיכיאטר מוצא כי הנאשם אינו כשיר לעמוד לדין עקב מצבו הנפשי, במרבית המקרים תוצע חלופה טיפולית למאסר, כאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי. עם תום הטיפול, כאשר הצוות המטפל יעריך כי המטופל אינו מסוכן עוד, יוכל המטופל לחזור לחיים בקהילה או במסגרת טיפולית, כאשר בדרך כלל ילווה השחרור מהמוסד הטיפולי בצו לטיפול מרפאתי, המבטיח כי המטופל ימשיך לקבל את התרופות המונעות מצבים פסיכוטיים בהם המטופל עלול להוות סכנה.

כאשר הפסיכיאטר מוצא כי האדם כשיר לעמוד לדין, הוא יעמוד לדין ככל אדם אחר. כמו כן, בחלק מן המקרים הפסיכיאטר עשוי לקבוע כי האדם נושא באחריות פלילית וכשיר לעמוד לדין, אך זכאי לענישה מופחתת עקב נסיבות ייחודיות.

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ פסיכיאטרי

עוד מאמרים שיעניינו אותך