תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כסף ומשפחה בחגים: יחסים מסוכנים?

כסף ומשפחה בחגים: יחסים מסוכנים?

צוות בטיפולנט

למה ההורים שלך נתנו לבן שלנו מתנה סמלית ולבן של אחותך מתנה מפנקת? איך אחותי אוהבת להשוויץ עם ארוחות החג שלה וגורמת לנו להרגיש כאלה קטנים. כסף הוא לעתים קרובות נושא טעון במשפחה, אשר הופך לנפיץ במיוחד בתקופת החגים. למה זה קורה ואיך מונעים מנושאים כספיים לפגוע ברגעים הטובים יחד?

אילו משמעויות יש לכסף בין אנשים?

כסף אינו רק אמצעי לסחר חליפין, והוא יותר מסתם מטבעות, שטרות או כרטיס אשראי. הוא יכול לשאת משמעויות חברתיות שונות, למשל כסמל סטטוס או כמדד ליכולת והצלחה. כמו-כן, הוא יכול להיטען במשמעויות רגשיות שונות, שליליות או חיוביות: לבטא הערכה, שביעות רצון ואף אהבה (למשל בהעלאה במשכורת או מתנה ליום נישואין), ומנגד להיות מקור למתח, תחרות, ואף לשמש כאמצעי להפגנת כוח ולהשגת שליטה (למשל במקרה של מניעת העלאה).

ביחסים קרובים בין אנשים, ובוודאי בתוך המשפחה, כסף הוא לעתים קרובות נושא רגיש ומוקד לקונפליקטים. הרגישות יכולה להיות קשורה בכסף ממש, למשל כאשר יש קשיים כלכליים לאחד מבני המשפחה או כשיש פערים גדולים באמצעים, או לנבוע מכך שהכסף "מתיישב" על מטען רגשי עמוק יותר, כגון תחושה של אפליה הורית או תחרות בין אחים, ערך עצמי ירוד, או רקע של חסך או הזנחה רגשית וחומרית.

איך נעבור את החג בשלום?

החגים, כמו גם שמחות ואירועים משפחתיים אחרים, מבליטים במיוחד רגישויות קיימות, באופן כללי וסביב הנושא הכספי בפרט. זאת בין היתר בגלל האירוח בבתים השונים והמנהג לתת מתנות, המספקים הזדמנות למדידות והשוואות. בנוסף, תקופת החגים היא באופן כללי זמן אינטנסיבי במיוחד של יחד משפחתי, ולרובנו העצבים מעט רופפים. השילוב של כל אלה מוביל לכך שבתקופה זו עלולים להתלקח בקלות עימותים סביב כסף.

אז איך אפשר למנוע עימותים משפחתיים סביב כסף בחגים? ריכזנו עבורכם כמה טיפים יעילים:

* לתאם ציפיות: תורכם לארח אבל קשה לכם כספית? התכוונתם להזמין לארוחה אחת והמשפחה הזמינה את עצמה לסוף שבוע שלם? אל תתביישו לתאם ציפיות, להסביר את המגבלות ולומר ישירות לאיזה עזרה או שיתוף בהכנות אתם מצפים.

* לא לנקר עיניים: מנגד, אם אתם נהנים משפע כלכלי שאין לבני משפחה אחרים, ארחו בנדיבות אך ללא הגזמות. אירוח נדיב במיוחד עשוי להיחוות כמתנשא ומנקר עיניים וללחוץ על נקודות רגישות.

* לנסות לשמור על שוויון: רוצים לתת מתנות? זה לא הזמן להראות מי האחיין או הנכד המועדף עליכם. הורים רגישים במיוחד לכך שילדיהם יזכו ליחס הוגן, ועלולים להגיב בעלבון ופגיעה לנתינה בלתי שוויונית. נסו לתת מתנות בעלות ערך דומה, העיקר זה המחשבה מאחוריהן.

* לשמור על פרופורציות: הגיסה הכינה בפסח 15 מנות ואתם מרגישים חובה להכין 16 מנות בראש השנה? זה הזמן לוותר על התחרות. ככל שתעלו את הרף, כך החג יילך ויילבש אופי של תחרות ויאבד מקסמו. ממילא, ממספר מסוים של מנות, אף אחד כבר לא שם לב.

* לראות את הצד החיובי: נסו להתמקד בצדדים החיוביים ובכוונות הטובות. ארוחה גדולה יכולה לנבוע גם מרצון גדול לתת ולא מכוונה להשוויץ. אם אתם יכולים, אפילו פרגנו והחמיאו, מילה טובה לא תעלה לכם כסף, אבל היא עשויה ליצור אווירה חיובית וחמה יותר.

השילוב של משפחה ורגישות סביב כסף אכן יכול להיות מאתגר במיוחד בחגים, אבל יש מה לעשות כדי להימנע מעימותים. נסו לזכור כי מה שחשוב באמת הוא הקשר ביניכם. אם ישנן בעיות הדורשות ליבון, או משהו שקרה בחג פגע בכם, ארוחה רבת משתתפים אינה הזמן והמקום לפתור זאת. נסו להתמקד בהנאה שיש בזמן יחד, וחפשו את ההזדמנות המתאימה ליישב את העניין ברוגע ובסבלנות אחר כך.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-age-overindulgence/202007/the-overindulgence-triangle-and-money-money-money

https://www.psychologytoday.com/us/blog/refire-don-t-retire/201603/whose-money-is-it-anyway-part-iihttps://www.psychologytoday.com/us/articles/200905/when-money-talks

https://www.psychologytoday.com/us/blog/stronger-the-broken-places/201301/what-we-really-fight-about-when-we-fight-about-money

תחומי מומחיות:
טיפול משפחתי ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך