תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כאב ראש השנה: איך עוברים בשלום את תקופת החגים?

כאב ראש השנה: איך עוברים בשלום את תקופת החגים?

צוות בטיפולנט

תקופת החגים אמורה להיות תקופה של בילוי משפחתי, מנוחה ורגיעה אבל עבור אנשים רבים מדובר דווקא בתקופה של מתח ודכדוך מוגברים. איך קורה שברכת ה"חג שמח" מתחלפת בברכת "שיעבור מהר ובקלות"? הסיבה לכך, על פי מחקרים בתחום הפסיכולוגיה, עשויה לנבוע משילוב בין גורמים רגשיים, משפחתיים-חברתיים וקוגניטיביים.

"לבד על הגג שבתות וחגים" - מערכות יחסים בחגים

מרבית החגים מבוססים על ארוחות משותפות, מפגשים משפחתיים ובקיצור - על חווית ה"ביחד".

בהתאם, עבור רבים מאיתנו מקושרים החגים לתחושות קרבה והשתייכות וכאשר קיים פער בין המציאות בפועל לבין תפיסות וציפיות אלו, עשויים להתעורר קשיים ואכזבות.

עבור משפחות שכולות, למשל, עשוי החג להדגיש ביתר שאת את היעדרו של הנפטר ולעורר זכרונות וגעגועים לחגים אשר נחגגו עמו. תגובה זו עשויה להופיע גם כאשר מדובר באובדן הנובע מהיעדר קשר זוגי או פרידה, ולאו דווקא ממוות: עבור בני זוג גרושים, למשל, עשוי החג להדגיש את הקרע הזוגי, התפרקות התא המשפחתי והצורך "להתחלק בילדים".

תקופת החגים עשויה להוות גם מוקד קושי מרכזי לאנשים בודדים אשר מבלים את החג לבדם. בעוד שביום יום מרבית האנשים פעילים במסגרות חברתיות כעבודה, לימודים וכן הלאה, תקופת החגים מנתקת אותנו בבמסגרות אלו ומותירה כל אחד בחוג המשפחתי הקרוב. כאשר חוג זה לא קיים, עשויה תחושת הבדידות להחריף.

חג לא שמח וזר לא פורח - דיכאון בחג

המיתוס הידוע לגבי עלייה במספר האשפוזים הפסיכיאטריים והמעשים האובדניים בתקופות החגים אמנם שנוי במחלוקת מבחינה מחקרית, אך אנשים הסובלים מתחושת דיכאון עשויים להעיד על החרפתו במהלך החג. תפיסת החג כמקור לשמחה ולחץ הסביבה להשתתף בחגיגה ("לפחות היום תחייך קצת...!") עשויים להדגיש את הפער בין הנורמה החברתית לבין המצב הרגשי ולהביא לתסכול, אשמה ואכזבה עצמית.

"לא באנו לכאן ליהנות" - תקופת החגים כמקור ללחץ

כל מי שזכה לארח את המשפחה באחד החגים יכול להעיד על כך שמאחורי המפה הלבנה, סידורי הפרחים והתבשילים הריחניים מסתתרים לא פעם לחץ ומתח רבים.

בעוד שבשגרה היומיומית אנו יכולים לבחור את עיתוי, מינון והרכב האינטראקציות המשפחתיות, הרי שתקופת החגים מאלצת אותנו לא פעם לקחת חלק במפגשים פחות נוחים לנו.

מפגשים משפחתיים מורחבים, למשל, עשויים לייצר תחושה של מבחן: מה יחשבו על זה שהבית שלנו כל כך קטן? מה יגידו על זה ששוב באתי בלי בן זוג? האם המתנה שהבאנו נראית מספיק טוב?

כמו כן, עשויים מפגשים משפחתיים לייצר מחלוקות הנוגעות להרכב בו יערכו ארוחות החג ולציפיות של בני הזוג זה מזה במפגש המשפחתי. גם עצם המפגש האינטנסיבי עם בני המשפחה עשוי "להציף" מחלוקות, תחושות וקונפליקטים אשר מצליחים להישאר רדומים במהלך השגרה היומיומית.

וכאילו לא די בלחץ שמייצר המפגש המשפחתי, יש לזכור שעצם השינוי בשגרה והצורך להכין, לקנות, להלביש, לבחור, לנסוע וכן הלאה עשוי להביא לעומס ומתיחות: החגים משבשים את שגרת החיים של רובנו ושינויים אלו עשויים להיות מלווים בקושי ומתח.

כמה עולה חג שמח? קשיים כספיים בתקופת החגים

ארגזי התרומות של אגודת "לתת" אשר ניצבים בפתחו של כל סופר מרקט מהווים תזכורת לאחד מגורמי הקושי המרכזיים איתם מתמודדים אנשים רבים בתקופת החגים. מרבית החגים כרוכים בהוצאות כספיות יוצאות דופן ועבור אנשים המתמודדים עם קשיים כלכליים עשוי החג להפוך למקור למצוקה: הצורך להוציא סכומי כסף גבוהים מהרגיל עשוי להביא למתח וחרדה, או להביא להתמודדות עם הפער בין שולחן החג שהיינו מאחלים לעצמנו לבין השולחן הריק במציאות.

גם כאשר אין מדובר במצוקה כלכלית קשה עשויות ההוצאות הכספיות להוות מקור למתיחות סביב ציפיות מוגזמות של הילדים למתנות שאין באפשרותנו לקנות, פער בין בני הזוג בנוגע לסכום המוקצה למתנה של החותנת וכן הלאה.

ואיך בכל זאת עוברים את החג בשלום?

למרות האתגרים שתקופת החגים עשויה להציב בפנינו, ניתן לצלוח את תקופת החגים בשלום בעזרת מספר דרכים:

הכנה נפשית: הכנה טובה לחג אינה כוללת רק פן וסט סכו"ם חדש; הכנה טובה כוללת מודעות לקשיים רגשיים/זוגיים/משפחתיים העשויים להתעורר והכרה בכך שמדובר בקשיים מצביים חולפים, ולכן כדאי להתייחס אליהם בסלחנות יחסית...

ציפיות ריאליות ותפיסה מציאותית: כאמור, גורם מרכזי למצוקה בחגים הוא הפער בין תפיסת החג והציפיות ממנו לבין החג כפי שהוא בפועל. היכולת לזכור שהחג הוא רק חג, למרות הסמלים והציפיות הכרוכים בו, עשויה להקל על האכזבות והכאב הכרוכים בו.

מתנות לחג: בעוד שבאופן כללי מומלץ שלא להפוך את מתנות החג לנטל כלכלי כבד, מתנות המתבטאות בתשומת לב, אמפתיה וציפיות ריאליות עשויות לשפר את החג באופן משמעותי: אם אדם קרוב לך חולה במחלה פיסית או נפשית, אל תצפה ממנו להרגיש טוב יותר "כי זה חג"; אם החגים הם תקופה מועדת לפורענות לזוגיות שלכם, נסו להתכונן לכך מראש ולהתגמש, וכן הלאה.

מקורות

Coping with Holiday Stress: Advice from Psychologist Dorothy Cantor, Psy.D, American Psychological Association Public Interest Directorate

Beating the "Holiday Blues": How to Make the Holidays Happier, Tennessee Department of Mental Health and Developmental Disabilities

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך