תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ילדי הביכורים: מה אנו יודעים על אחים בכורים במשפחה?

ילדי הביכורים: מה אנו יודעים על אחים בכורים במשפחה?

צוות בטיפולנט

הבכור רגיל לתשומת לב, הסנדוויץ' מתוסבך ובן הזקונים מפונק? לא בדיוק, אבל בערך: מחקרים אשר עוסקים בהשפעות סדר הלידה מצביעים על כך שמיקומו של הילד במשפחה משפיע על אישיותו, אופיו ובחירותיו המקצועיות והזוגיות.

מכת בכורות? לאו דווקא. אתגרים ייחודיים לאחים בכורים

בתרבויות קדומות ובחלק מהחברות הבלתי מודרניות מיקומו של הילד במשפחה הוא שקובע את תחום עיסוקו בבגרות: בחלק מן החברות יורש הבכור את משק האב ונשאר לעבוד בו ובחלקן מוקדש אחד הילדים לעבודת קודש במנזר. חלוקת תפקידים זו אינה מקובלת בחברה המודרנית, אך מחקרים מצביעים על כך שמיקומו של הילד במשפחה משפיע בעקיפין על אישיותו ועל בחירותיו המקצועיות.

במשך שנים ארוכות התמקדו חוקרים ותיאורטיקנים מתחום הפסיכולוגיה ביחסיו של הילד עם הוריו, ובפרט עם אמו. אחד התיאורטיקנים הראשונים אשר הדגיש דווקא את חשיבותם של גורמים כיחסים בין אחים ומיקומו של הילד במשפחה היה האנליטיקאי אלפרד אדלר. אדלר טען כי מיקומו של הילד בין אחי המשפחה מעצב את אישיותו ומשפיע על האופן בו הוא תופס את עצמו, אנשים אחרים ואת העולם והחיים בכלל. עם הזמן הורחבו רעיונותיו של אדלר והועמדו לבחינה מחקרית, ואכן נמצאו מאפיינים ייחודיים לכל אחת מקבוצות האחים (בכורים, סנדוויץ' ובני זקונים).

באופן טבעי, המיקום בסדר הלידה אינו הגורם המשפיע על עיצוב האישיות אלא המערכת המשפחתית אליה נולד הילד: האינטראקציות עם ההורים והציפיות מן הילד משתנים פעמים רבות בהתאם למיקומו המשפחתי, ומשפיעים על תפיסותיו והתנהלותו גם בבגרות.

אדלר כינה את האח הבכור במשפחה 'המלך המודח'. לטענתו, הילד הבכור מתרגל בשנות חייו הראשונות לקבל את מלוא תשומת הלב וההשקעה ההורית. לידת אח נוסף מעוררת באח הבכור קנאה, כעס ואכזבה אשר מתבטאים בבגרות בנטייה לעצמאות, בידוד ואמונה ביכולת לשרוד לבד וללא עזרת אחרים. מעבר לכך, מאחר ואחים בכורים זוכים בינקותם למלוא תשומת הלב, הם נוטים להיות פחות תחרותיים ומרדניים מאחיהם הצעירים, אשר נולדו לתוך תחרות על ליבם של ההורים.

על אף שהאח הבכור נהנה בתחילת חייו מתשומת הלב וממשאביהם המלאים של הוריו, פעמים רבות הציפיות מאחים בכורים הם להתנהגות אחראית ו'הורית' יותר ביחס לילדים אחרים. בהתאם, נמצא כי אחים בכורים נוטים להיות יותר ממושמעיים ואחראיים מאחיהם ויבחרו בקריירות יציבות ורווחיות מבחינה כלכלית. קריירות אלו ייטו להיות שמרניות יותר (רואי חשבון, רופאים) ויצירתיות פחות מאלו של בני זקונים, למשל, אשר פעמים רבות פונים למקצועות אומנותיים. גם השכלתם של הבכורים נוטה להיות גבוהה יותר מזו של אחיהם הצעירים, אך הבדל זה נובע פעמים רבות מיכולת של ההורים להקצות משאבי למידה רק לאחד האחים.

'האח הגדול': עוד כמה עובדות מעניינות

גדול יותר = חכם יותר? מחקרים מקיפים אשר השוו בין רמות המשכל של אחים בכורים לאלו של אחים צעירים מצביעים על יתרון של כשלוש נקודות IQ לטובת הבכורים. נקודות ספורות, כביכול, אך יתרון זה עשוי להתבטא בפער משמעותי בציונים בבית הספר ובבחינה הפסיכומטרית. פער זה אינו נובע מהבדלים ביולוגיים ממשיים אלא, כנראה, מהעובדה שהאח הבכור זוכה לשהות יותר זמן בחברה המורכבת ממבוגרים בלבד, וכך נהנה מחשיפה מוגברת לאוצר מילים וגירוי אינטלקטואלי. כמו כן, אחים גדולים נוטים ללמד את אחיהם הצעירים באופן שעשוי לסייע להם בארגון והטמעת מידע.

כמה בריא להיות בכור? יש יתרונות בבכורה, אך דווקא מבחינה בריאותית נמצא כי ילדים בכורים נמצאים גבוה יותר ללקות בסרטן השד, התקפי לב, אסתמה ואלרגיות שונות. חלק מגורמי הסיכון קושרו לסגנון אישיותי (למשל, עלייה בסיכון להתקף לב עקב הנטייה ללקיחת אחריות רבה) וחלקם לגורמים סביבתיים. למשל, הוצע כי ילדים בכורים חשופים לפחות זיהומים ולכלוך מאחר ובילדותם אינם חיים עם ילדים נוספים.

באהבה, הגודל כן קובע - במחקר שנערך במכללת תל חי נמצא כי מיקומו של הילד במשפחה השפיע גם על סגנון יחסיו הזוגיים בבגרות. ממצאי המחקר הצביעו על כך שאופי היחסים עם האחים שוחזר במידה מסוימת גם ביחסים הזוגיים, וכי אחים בכורים אשר היו מסורים ואחראיים כלפי אחיהם הצעירים הפגינו יחס דומה גם לבני זוגם בבגרות.

מקורות

ביטמן, א. ואחרים (1992). אישיות: תיאוריה ומחקר. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה

BIRTH ORDER, SIBLING COMPETITION AND HUMAN BEHAVIOR, FRANK J. SULLOWAY, University of California, Berkeley

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך