תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול פסיכולוגי: מתי מומלץ לפנות?

טיפול פסיכולוגי: מתי מומלץ לפנות?

צוות בטיפולנט

כמעט כל אחד מאיתנו נתקל לאורך חייו בקשיים, דילמות, שינויים ואירועים קשים המלווים בקושי וכאב. פעמים רבות אנחנו 'מסתדרים לבד' – מגייסים משאבים פנימיים וחיצוניים ונתמכים באנשים הקרובים אלינו. עם זאת, לעיתים דרכי ההתמודדות אשר היו לצידנו עד כה, אינם מאפשרים לנו להתמודד באופן מספק או יעיל עם המצב העכשווי, ואנו מתחילים להרהר באפשרות לפנות לעזרה מקצועית. מטרת הכתבה הבאה היא להכווין ולתת מידע בצומת דרכים זו – מהו טיפול פסיכולוגי? מתי כדאי לפנות לטיפול? ואיך לבחור טיפול מתאים?

מה זה טיפול פסיכולוגי?

'טיפול פסיכולוגי' (נקרא גם 'פסיכותרפיה') הוא שם כולל לטיפול נפשי אשר ניתן על ידי איש מקצוע ומבוסס בעיקרו על שיחה בין המטפל למטופל. הוא מאפשר הבנה של מקור הקשיים וטיפול בהם על ידי השגת שינוי רגשי, חשיבתי או התנהגותי סביב היבטי חיים אשר גורמים לסבל או חוסר סיפוק. מעבר לכך, הוא עשוי לאפשר חקירה עצמית, התפתחות וצמיחה אישית.

סוגי טיפול

כיום קיים מגוון גדול של גישות טיפוליות, מסגרות טיפול וסוגי מטפלים. מגוון זה לעיתים מקשה להתמצא ולהבין מהו הטיפול המתאים ביותר עבורך. לרוב, טיפולים נבדלים זה מזה על בסיס כמה משתנים:

1. גישה טיפולית – נבחרת בהתאם לסוג הקושי והעדפות המטופל, כמו גם לידע והמיומנויות אשר ברשות המטפל, הנפוצות מבניהן הן הגישה הדינאמית והקוגניטיבית-התנהגותית.

2. מסגרת הטיפול – נבחרת בהתאם לגיל המטופל וסוג קשייו, למשל טיפול פרטני, משפחתי, דיאדי (הורה-ילד), קבוצתי או הדרכת הורים.

3. אורך הטיפול – נקבעת בהתאם לגישה הטיפולית ולמשאבים הקיימים, למשל טיפול קצר וממוקד (מספר פגישות ספורות וקבועות מראש), פסיכותרפיה מוגבלת בזמן (בדרך כלל עד שנה) או טיפול ארוך טווח (מעל לשנה או ללא הגבלה).

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי?

ההחלטה האם לפנות לייעוץ או טיפול פסיכולוגי לרוב תלויה בפונה עצמו, לפי המצוקה הסובייקטיבית והנכונות שלו לפנות לקבלת טיפול, ולא בהכרח בנסיבות החיים האובייקטיביות. לצד זאת, ניתן להצביע על מצבים נפוצים בהם מומלץ לפנות לטיפול:

מצוקה נפשית מתמשכת – מדובר בתחושות ורגשות מוגברים כמו עצב, חרדה, חוסר אונים או כעס אשר פוגעים בתפקוד היום יומי. מצבים אלו עשויים להופיע עקב אירועי חיים, קשיים נפשיים או ללא סיבה אשר ניתן לזהות ולהצביע עליה.

קשיים בין אישיים – קשיים זוגיים ומשפחתיים כמו בדידות, קושי ביצירת קשרים חברתיים וזוגיים, נטייה לקונפליקטים וכן הלאה.

דפוסי התנהגות בלתי מסתגלים – דפוסי התנהגות קבועים אשר מביאים לסבל, תקיעות, פגיעה באחרים ובמערכות יחסים וכדומה. למשל, חרדה אשר מונעת תפקוד חברתי או תעסוקתי רצוי, מיעוט במיומנויות חברתיות, דימוי וביטחון עצמי נמוך.

מנגנוני הגנה לא יעילים – התמודדות עם כאב, לחץ וחרדה בדרכים לא מטיבות, כמו שימוש בחומרים ממכרים, הפרעות אכילה או פגיעה עצמית.

מעברים ומשברים – שינויים משמעותיים (חיוביים או שליליים) אשר מביאים לקשיי הסתגלות, מצוקה או חוסר שביעות רצון, כמו גירושין, לידה, נישואין או שינוי תעסוקתי.

אירוע טראומטי – התמודדות עם אירוע קשה ומאיים, אשר ממשיך לעורר מצוקה, כמו תגובות פיזיולוגיות (למשל  זיעה קרה ורעד), היזכרות בלתי רצונית, סיוטים, הימנעות מאנשים או מקומות המזכירים אותו. 

אובדן ואבל – התמודדות עם אובדן של אדם קרוב או יקר, אשר מעורר תחושת כאב קשה מנשוא, געגוע עז ועיסוק חוזר בזיכרונות עם האדם שהלך לעולמו. 

בעיות בריאותיות כרוניות – התמודדות עם כאב כרוני או מחלה כרונית עשויה להשפיע באופן שלילי על הבריאות הנפשית. טיפול עשוי לסייע גם בכיוון ההפוך, ישנן מחלות ותסמונות אשר קשורות לדחק וחרדה, והפחתתן עשויה להטיב עם הבעיה הרפואית.

רצון בצמיחה אישית או חקירה עצמית – גם כאשר אין מצוקה נפשית או פגיעה תפקודית, טיפול פסיכולוגי עשוי להביא לשיפור דפוסי תקשורת, התפתחות, צמיחה והשגת שינויים רצויים בהיבטי חיים חברתיים, רגשיים ותעסוקתיים.

איך אדע לאיזה מטפל לפנות?

בחירת מטפל הוא עניין מורכב ואישי אשר מכיל בתוכו שיקולים רבים, כמו היבטים טכניים (למשל מרחק ותעריף), חיבור אישי למטפל ולגישתו, כמו גם תחומי הניסיון והמומחיות של המטפל (למשל טראומה, אוטיזם או הפרעות קשב וריכוז).

בהיעדר חקיקה רשמית המגדירה בישראל, כל אדם רשאי על פי החוק להציע שירותי טיפול נפשי (פסיכותרפיה). יחד עם זאת, באופן טבעי ההמלצה היא לפנות לבעלי מקצוע אשר הוכשרו בתחום בריאות הנפש במקצועות מוכרים על ידי רשויות המדינה. אלו הם – פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים קליניים, קרימינולוגים קליניים ומטפלים באומנויות.

האם טיפול פסיכולוגי מתאים גם לילדים?

בעוד שמרבית הבוגרים וחלק מבני נוער מסוגלים להביע את מצוקתם באמצעות שיחה, מילים הם לא השפה הנגישה לילדים. ילדים צעירים ובני נוער עשויים להיות פחות מילוליים, לכן במסגרת טיפול פסיכולוגי בילדים יתאפשר להם להביע עולמם הרגשי גם באמצעות משחק ואמצעים אומנותיים. ברוב המקרים, טיפול פסיכולוגי בילדים יכלול עבודה משמעותית עם ההורים במסגרת הדרכת הורים או טיפול בהורות. 

מעבר לכך, לעיתים הילד לא יהיה נוכח פיזית בחדר הטיפול בכדי להשיג הטבה טיפולית בקשיים אשר הוא מפגין. בעשורים האחרונים התפתחו שיטות טיפוליות רבות המתמקדות במערכת הזוגית או המשפחתית מתוך הבנה כי יש להבין את הפרט וקשייו בהקשר למערכת החברתית בה הוא חי. טיפול זוגי, משפחתי והדרכת הורים נמצאו יעילים גם כאשר רק אחד מבני המשפחה מבטא קושי או מצוקה (כמו הפרעת אכילה או קשיי גמילה בילדים).

מקורות

American Psychological Association (APA). (2023, November 15). Dictionary of psychology - psychotherapy. https://dictionary.apa.org/psychotherapy

National Institute of Mental Health (NIMH). (2016). "Psychotherapies." https://www.nimh.nih.gov/health/topics/psychotherapies/index.shtml

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך