תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בטבע: לא רק למיטיבי לכת

טיפול בטבע: לא רק למיטיבי לכת

ד"ר ציון בן אלי וחני סגמן בן אלי

רינת ויואב הם זוג נשוי בשנות החמישים לחייהם. השניים החליטו לפנות לטיפול בעקבות עימותים וחיכוכים תכופים, "ברוגזים" ממושכים וקשיים זוגיים נוספים. אלו הם נישואי פרק ב', ומאחר ובנישואיהם הקודמים השניים כבר השתתפו בטיפולים פרטניים וזוגיים "סטנדרטיים", פנו השניים לטיפול ייחודי - הטיפול בטבע.

חני סגמן בן אלי ודר' ציון בן אלי, פסיכותרפיסטית ופסיכולוג המציעים שיטת טיפול ייחודית המבוססת על סדנאות אינטנסיביות בטבע, מתארים את תהליך הטיפול בטבע ואת יתרונותיו הייחודיים.

ומה פרויד היה אומר על זה? מהקליניקה לשדה

מקורה של הפסיכותרפיה - הריפוי באמצעות דיבור - הוא בקליניקה הווינאית של דר' זיגמונד פרויד ובהתאם, במשך שנים ארוכות התקיימו מפגשים פסיכותרפיים בקליניקות ומרפאות. בעשרים השנים האחרונות, עם התרחבותן והתפתחותן של גישות טיפוליות שונות, החלה הפסיכותרפיה לצאת מחדר הטיפולים הסטנדרטי, וכיום קיימים טיפולים באמצעות בעלי חיים, גינון ואפילו בישול. ברוח זו, התפתחה בשנים האחרונות גם גישת הטיפול בטבע.

"למרות שהטיפול בטבע הוא רעיון חדשני כביכול", מסבירים הזוג בן אלי, "השימוש בטבע לצרכי ריפוי קיים במשך אלפי שנים: בתקופה הקדומה, שמאנים ביצעו ריטואלים וטקסים אשר התבססו על אלמנטים טבעיים וכבר האנליטיקאי אריקסון - אחד מממשיכיו של פרויד - המליץ למטופליו לצאת למסעות כחלק מהתהליך הטיפולי. קל להבין את הבחירה בטבע כאשר מתבוננים באלמנטים המרפאים הקיימים בו באופן בסיסי: המרחב שבטבע והנתק מהשגרה היומיומית מאפשרים להפנות את האנרגיות פנימה ולנתב אותן לתשומת לב לרגשות והתחושות ולהתפתחות והצמיחה האישית".

הטיפול בטבע מבוסס על ההנחה כי היכולת להשתמש באלמנטים הטבעיים המרפאיים מתרחבת באמצעות החיבור בין הטבע לטכניקות פסיכותרפויטיות.

בשנות ה-60 פותחו גישות טיפוליות המבוססות על ספורט אתגרי בטבע ועל שימוש באתגרים הטבעיים שמציב הטבע ככלי לפיתוח מיומנויות חברתיות, ביטחון וערך עצמי, מנהיגות ויכולת להתמודדות עם סמכות ועבודת צוות. גישות אלו הותאמו בעיקר לאוכלוסיות עם קשיים ייחודיים כנוער בסיכון, מכורים לסמים ואלכוהול וקשיים פסיכיאטריים שונים.

בשנים האחרונות פיתח דר' רונן ברגר את ה'טבע תרפיה' המותאמת לכלל האוכלוסיה. גישה זו מבוססת על ההנחה כי המפגש הישיר עם תופעות הטבע השונות מאפשר לאדם להתמודד עם סוגיות רלוונטיות לחייו כתחושות רצף והשתייכות. הטיפול מיועד במרבית המקרים לקבוצות ומבוסס על שימוש בטכניקות פסיכותרפויטיות בטבע ותוך התייחסות לאלמנטים השונים שבו.

למרות הדגש הרב שמושם בתרפיות הטבע על עבודה קבוצתית, התפתחה בשנים האחרונות גם עבודה פרטנית וזוגית בטבע, המיועדת לזוגות ויחידים החווים קשיים ומשברים שונים בחייהם.

שחיקה זוגית, דיכאון או משבר? כוחם המרפא של ציפורים, עצים ושני מטפלים

הטיפול ברינת ויואב החל במפגשים "סטנדרטיים" בקליניקה, בהם יכלו חני וציון בן אלי לאתר את מוקדי הקושי הזוגיים ולשפר את דפוסי התקשורת בין השניים. את המשך התהליך הטיפולי בחרו השניים לעבור באמצעות מסע בן שלושה ימים אליו יתלוו שני המטפלים.

ההתנתקות מהשגרה היומיומית לטובת מסע בטבע אפשרה לבני הזוג להיפגש באופן אינטנסיבי עם דפוסים, קשיים ונקודות חוזק בקשר הזוגי שלהם: כבר בתחילת המסע התגלתה מחלוקת בין השניים עקב קבלת שיחת טלפון למרות הבקשה לסגירת הפלאפונים. ההתרחקות המיידית לה הביאה המחלוקת שיחזרה את דפוס ההתנהגות הקבוע אשר הגביל בחיי היום יום את יחסיהם של בני הזוג.

"המסע בטבע", מתארים חני וציון, "מאפשר לא רק לבחון בזמן אמת את דפוס ההתנהלות הזוגית, אלא גם להשתמש באלמנטים מהטבע כדי לחוות את האפשרויות החלופיות. בניגוד לחדר הטיפולים, הטבע מלא בתנועה והתרחשות ומטופלים מגיבים לאלמנטים שונים אותם הם חווים כרלוונטיים לסוגיות איתם הם מתמודדים. אנו, כמטפלים, יכולים גם להסב את תשומת ליבם של המטופלים לאלמנטים השונים בטבע ולסייע להם להשתמש באלמנטים אלו. אחד האלמנטים הבולטים בטבע, לדוגמא, הוא אלמנט הקבלה הרלוונטי לקשיים רבים: בעוד שביומיום, ובמיוחד במערכות יחסים, אנחנו מגיבים פעמים רבות בכעס, תסכול וניסיון לשנות את המציאות או את בן הזוג, הרי שבטבע אנו נוטים לקבל את הדברים כפי שהם וחוסכים מעצמנו תסכולים ומאבקים מיותרים. ההתבוננות באופן בו הטבע 'פותר בעיות' מהווה פתח לדיאלוג משמעותי שאנו כמטפלים מעודדים: שני עצים היוצאים מבסיס משותף אך צומחים לכיוונים שונים יכולים להוות בסיס לשיחה על המרחב הזוגי; ציפורים המתקוטטות על פירור מזון אך לאחר מכן ממשיכות להתנהל כרגיל מאפשרות לדון ביכולת להמשיך הלאה, לסלוח ולקבל, וכן הלאה".


רינת ויואב, כשני אנשים בוגרים אשר כבר השתתפו בטיפולים בעברם, זיהו והבינו בעצמם חלק גדול מהגורמים לקשייהם הזוגיים. עם זאת, השהות האינטנסיבית בטבע איפשרה להם להרחיב את מודעותם לקשיים אלו באופן רגשי וחוויתי. ביום האחרון למסע, כאשר נחו לצד "המפל הנעלם" ועסקו במדיטציה, יכלו בני הזוג לחוש גם את הרצון בשינוי וגם את הכאב הנגרם מהניסיון לשנות זה את זו. החיבור לתחושות הפיסיות והחוויתיות הנלוות להליכה, המנוחה, צלילי המים וכן הלאה - אפשרו להם להרגיש, ולא רק לדבר, את האינטימיות, הכאב והרגשות האחרים שליוו את הקשר שלהם.

החיבור לאלמנטים הטבעיים והיכולת ליצור דיאלוג משמעותי בעקבות המפגש איתם עומדים בלב תהליך הטיפול בטבע, אך אינם פועלים באופן בלעדי. חני וציון בן אלי מרבים להשתמש במפגשים אלו בטכניקות הרפיה ומדיטציה ובטכניקות פסיכותרפויטיות המתבססות על שיטת האימאגו. לדבריהם, גם למבנה המסע הכולל שהות אינטנסבית עם זוג למטפלים ישנה השפעה תרפויטית משמעותית: "יציאה למסע משותף יוצרת קירבה והדדיות. הגבולות בין המטפלים למטופלים אמנם ברורים, אך חווית ה"ביחד" מאפשרת פתיחות ויכולת לשתף ולהשתחרר מהגנות. במקביל, מהווה המפגש עם זוג מטפלים מוקד ל'מודלינג' חיובי, מאחר ובני הזוג יכולים להתבונן בהתנהלותו של זוג אחר. נוכחותם של שני מטפלים משמעותית כאשר הטיפול מיועד לאדם יחיד ולא לזוג, מאחר והיא יוצרת תחושת הכלה והגנה אשר משתלבת עם ההכלה הטבועה בטבע".

לקריאת תיאורים מלאים של טיפולים בטבע: www.beneli.co.il/?az=articles

על המטפלים - ד"ר ציון בן אלי וחני סגמן בן אלי

דר' ציון בן אלי הוא פסיכולוג חינוכי ורפואי מומחה בכיר, מדריך מוסמך בטיפול משפחתי וזוגי ובעל רישיון לטיפול בהיפנוזה.

חני סגמן בן אלי היא פסיכותרפיסטית, מטפלת בכירה ומדריכה מטעם האגודה הישראלית לטיפול משפחתי. מומחית לטיפול בשיטת אימאגו.

לפרטים נוספים ויצירת קשר: www.beneli.co.il

מקורות

הזיותיו של מטייל בודד, רוסו, ז'. ז'. (1992), ירושלים, הוצאת כרמל

Reconnecting With Nature, Cohen,M.J. (1997), Oragon ,Ecopress Corvallis

Incorporating nature into therapy: A framework for practice, Berger, Ronen; McLeod, John, Journal of Systemic Therapies. Vol 25(2), Sum 2006, 80-94

תחומי מומחיות:
טבע תרפיה

אנשי מקצוע בתחום

טבע תרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך