תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לקראת טיפולי פוריות? כדאי שתקראו

לקראת טיפולי פוריות? כדאי שתקראו

עופרה נתן

הבת של השכנים, הבת דודה מחיפה, שתי החברות הכי טובות שלך... נדמה שכולן סביבך בהריון או מיד לאחר לידה ורק את, שלאורך השנים הצלחת בלימודים ובקריירה, נכשלת במשימה הפשוטה והבסיסית ביותר: כניסה להריון.

ההתמודדות עם קשיים בכניסה להריון ועם טיפולי הפוריות הנלווים להם היא חוויה קשה ומתישה הן מבחינה פיסית והן מבחינה רגשית. עופרה נתן, פסיכותרפיסטית, עובדת סוציאלית קלינית המתמחה בטיפול פרטני וזוגי בתחום הטיפול התומך בטיפולי פוריות, מסבירה על חווית ההתמודדות עם הטיפולים.

"הבה לי בנים, ואם אין מתה אנכי": הכמיהה לילד והשפעתם של טיפולי הפוריות

"הבה לי בנים, ואם אין מתה אנכי" (בראשית ל'), אומרת רחל המקראית ביאושה, אחרי שנים של עקרות. ואכן, חוסר היכולת להיכנס להריון מלווה פעמים רבות בכאב רב ובתחושה כי ללא ילד, החיים אינם חיים.
"האפשרות להביא ילד נתפסת עבור רובנו כטבעית ומובנת מאליו", אומרת עופרה נתן, "ולכן ההבנה כי יש קושי ממשי בכניסה להריון מלווה פעמים רבות בתחושות של הלם והפתעה. נשים החשות שאצלן 'הכל תמיד היה בסדר' - תמיד הן בריאות, חזקות והמחזור מגיע בזמן - נפגשות עם "קלקול בגופן" ועשויות לחוש פגומות. תחושה זו מביאה להתערערות האמון שלהן בעצמן ובגוף.

בחברה בכלל, ובחברה הישראלית בפרט, יש ציפייה מאוד ברורה מנשים לרצות ילדים ולהקריב הרבה כדי להיכנס להריון. בהתאם, קשיי פריון מהווים פעמים רבות פגיעה קשה בתחושת היכולת והערך העצמי. נסיונות ממושכים, כשלון להתעבר והפלות חוזרות מביאים גם לתחושת חוסר אונים אשר מלווה בפסימיות, יאוש ואף דיכאון. תחושות קשות אלו עשויות להתעצם עוד יותר כאשר נלווית אליהם חוויה של אשמה. השאלה 'למה זה קורה דווקא לי' מלווה נשים רבות המתמודדות עם קשיי פריון. כאשר הקשיים נתפסים כנובעים מאירועי עבר (הפלות בגיל צעיר, שמוש בסמים או שתיה, התנהגות מינית לא מבוקרת) או מלווים בתחושה ש'אני לא עושה מספיק כדי שזה יצליח' - מתעוררים רגשות אשמה המקשים עוד יותר על ההתמודדות. במקביל, עשויים להתעורר חששות ושאלות לגבי מידת הרצון 'האמיתי' בילד: אולי זה לא קורה כי אני לא רוצה מספיק? אולי אם הייתי משקיעה בזה יותר זמן/ נחה יותר/ מוותרת על שעות עבודה כבר הייתי נכנסת להריון?"

בנוסף לתחושות הקשות הנלוות לקשיי הפריון, טיפולי הפוריות עצמם מביאים גם הם לקשיים והתמודדויות מורכבות נוספות. חוסר הוודאות העומד בבסיס הטיפולים (מתי והאם הטיפולים יצליחו אי פעם?) מביא להרבה מתח, חרדה וחששות, ואליהם נלווים קשיים כלכליים, תעסוקתיים ופיסיים.

"בעוד שכניסה טבעית להריון היא בדרך כלל אקט של אינטימיות והנאה", אומרת עופרה נתן, "הרי שטיפולי פוריות כוללים פרוצדורות רפואיות פולשניות ומכאיבות. נשים רבות מנתקות עצמן מגופן כדי להתמודד עם התהליך הרפואי הקשה, ונתק זה מתחבר לתחושה השכיחה של "הגוף בוגד" ולכעס עליו. מעבר לכך, כמובן, הטיפולים עצמם כרוכים לעיתים בהתמודדות עם כאב פיסי, מצבי רוח משתנים, השתנות הגוף עקב ההשפעות ההורמונליות, עייפות ועוד".

היבט נוסף עליו מצביעה עופרה נתן כמקור פוטנציאלי למתח וקשיים הוא ההיבט הכלכלי-תעסוקתי. למרות שבארץ מרבית טיפולי הפוריות מסובסדים, הטיפולים עדיין כרוכים בתשלומים על תרופות, אובדן ימי עבודה וכן הלאה. כמו כן, הכמיהה לילד ותחושת חוסר האונים מביאה נשים רבות לפנות ל"סופרמרקט של טיפולים" (דיאטות שונות ומשונות, אנרגיות, רפואה אלטרנטיבית ו'אנשים קדושים') מתוך רצון לוודא כי אכן עשו כל שביכולתן כדי להיכנס להריון. טיפולים אלו, מעבר לאנרגיות הנפשיות הרבות הכרוכות בהם, מלווים לרב בעלויות כספיות גבוהות. העלויות הכספיות המצטברות מגבירות את הלחץ ולעיתים מאלצות את בני הזוג לעבוד שעות רבות וארוכות. טיפולי פוריות ממושכים אף מונעים תכנון לטווח רחוק ועלולים לפגוע בהזדמנויות קריירה ובתוכניות אישיות ומשפחתיות, עקב אי הוודאות בנוגע למועד הכניסה להריון.
"באופן כללי", אומרת עופרה נתן, "יש נטייה לשים את טיפולי הפוריות במרכז החיים ולהשהות תחומי חיים מרכזיים נוספים כחברה, קריירה ואפילו זוגיות ומשפחה. כאשר מדובר בטיפולים האורכים זמן ממושך, עשויים תחומים אלו להפגע באופן משמעותי".

לא להשאר לבד: קשרים בין אישיים במהלך טיפולי הפוריות

הקשיים הפיסיים, הטכניים והרגשיים המלווים את טיפולי הפוריות מגבירים, באופן טבעי, את הצורך בקבלת תמיכה מהסביבה. למרות זאת, פעמים רבות מלווים הטיפולים דווקא בהתרופפות קשרים חברתיים ובין אישיים משמעותיים.

"קושי בהבאת ילד הוא מכה קשה לקשר הזוגי", אומרת עופרה נתן. "בני הזוג נדרשים להתמודד עם רגשות קשים של כאב, אכזבה, אשמה ועוד ובמקביל להתמודד עם הטיפולים התובעניים. בדומה לכל משבר איתו נאלצים זוגות להתמודד, טיפולי פוריות מצריכים את בני הזוג להתמודד עם לחץ ולפעול כצוות. חלק מהזוגות מצליחים לגייס משאבים ולהוות מקור תמיכה אחד לשני אך בחלק מן המקרים הלחץ הממושך מביא לפגיעה בתפקוד הזוגי".

לדבריה של עופרה נתן, גם מערכות היחסים החברתיות והמשפחתיות עשויות שלא להוות מקור תמיכה מספק: "קשיי הפוריות עשויים להביא לקושי במפגש עם ילדים, תינוקות או נשים הרות, ונשים רבות נמנעות ממפגשים אלו וכך מצמצמות למעשה את המעגל החברתי בו הן מקבלות תמיכה בדרך כלל. קל להבין מדוע המפגש עם חברה או אחות בהריון מעורר רגשות מורכבים ולעיתים קנאה, תסכול וכעס, אך רגשות אלו מעלים פעמים רבות רגשות אשמה ובושה: איך יכול להיות שאני לא רוצה בשביל אחותי את הטוב ביותר? מדוע אני לא מצליחה לפרגן לחברה כל כך טובה שלי?
מעבר לכך, בחלק מן המקרים עשויה האישה המתמודדת עם טיפולי פוריות להיתקל בתגובות שאינן תומכות ומקבלות גם כאשר היא בוחרת לשתף בקשייה. חלק מהנשים, למשל, זוכות לתגובות של האשמה על התנהגויות בעבר או על ההתנהלות במהלך הטיפולים ('האם את באמת מחויבת לטיפול'? 'זה לא היה קורה אם היית מקפידה יותר על תזונה'; 'את חייבת לנוח יותר'). לחלופין, נתקלות חלק מהנשים בחוסר הבנה של הסביבה לכאבן ולחווית הפגימות והאשמה שהן נושאות איתן. לדוגמא, פעמים רבות הסביבה מתקשה להבין מדוע הפלה ואובדן עובר בשלב מוקדם מלווה גם הוא בכאב ובחוויה של אובדן ('זה עוד לא תינוק', 'הרי עוד לא הספקת להיקשר אליו...'). חוסר ההבנה של הסביבה מאלצת את האישה להתמודד לבד עם האובדן, המייצג את הפגיעה בתקווה ובאמון באפשרות הכניסה להריון. חוויה זו עלולה להביא להתפתחות תפיסת עולם פאסימית המעוררת שאלות מהותיות על משמעות וטעם הקיום האישי.

לא תמיד מהווים טיפולי הפוריות חוויה מטלטלת ומערערת באופן קיצוני. טיפולים רבים מסתיימים בהצלחה ומחזקים את תחושת היכולת והחוסן האישי. כמו כן, זוגות עשויים לגלות במהלך הטיפולים את אהבתם וכוחם כצוות זוגי המסוגל לעמוד בפני אתגר משמעותי כל כך.

בין אם מדובר בהתמודדות מטלטלת ומורכבת ובין אם מדובר בהתמודדות חיובית, עשוי ליווי מקצועי להקל על ההתמודדות עם המתח והקשיים הנובעים משגרת הטיפולים. "במסגרת הטיפול התומך לטיפולי הפריון", מסבירה עופרה נתן, "ניתן לעבד תכנים ורגשות שלא תמיד יש להם לגיטימציה במערכות יחסים זוגיות וחברתיות. למשל, לא תמיד נשים מרגישות בנוח לחלוק חוויות קשות של אשמה או ספקות המתעוררים בנוגע להורות ('אולי אני לא באמת רוצה אם זה לא מצליח', 'אולי זה לא שווה את כל הסבל'), והטיפול מאפשר בדיקה של המחירים (העומס הריגשי והזוגי, העלויות בקריירה) אל מול הצורך בהתמדה בתהליך. כמו כן, הטיפול מסייע בגיוס משאבי התמודדות פנימיים וחיצוניים ובשמירה על האפשרות לקיים חיים שאינם ממוקדים רק בכניסה להריון".

על המטפלת - עופרה נתן

עופרה נתן היא עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית. בעלת ניסיון בטיפול נפשי פרטני וזוגי, ומתמחה בטיפול תומך בטיפולי פוריות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול תומך בטיפולי פוריות

עוד מאמרים שיעניינו אותך