תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפולי פוריות - טיפים להתמודדות קלה יותר

טיפולי פוריות - טיפים להתמודדות קלה יותר

עופרה נתן

טיפולי פוריות הם תהליך ממושך אשר מלווה במתח ואי וודאות, ולעיתים גם בפגיעה משמעותית בהיבטים רגשיים, זוגיים, חברתיים ותעסוקתיים. עופרה נתן, פסיכותרפיסטית ועובדת סוציאלית קלינית, מציעה מספר טיפים להקלה על ההתמודדות עם טיפולי הפוריות:

שמירה על החיים שמחוץ לטיפולים: הכמיהה העצומה לילד והאנרגיות הרבות שצורכים טיפולי הפוריות מביאים זוגות רבים לשקוע בטיפולים ולוותר על היבטי חיים משמעותיים אחרים כתעסוקה, חיי חברה והחיים הזוגיים והמשפחתיים. התרחקות זו מתחומי העניין והעיסוק הנוספים מגבירה את הלחץ ומנתקת את בני הזוג ממקורות תמיכה וסיפוק התורמים לחוסן הנפשי. לכן, חשוב שלא לארגן את החיים רק סביב הטיפולים אלא לשמר את תפקידך כבן/בת זוג, הורה, איש משפחה וכן הלאה.

גיוס תמיכה: תקופת הטיפולים מלווה במתח, דאגה והתמודדות מורכבת ולכן חשוב לגייס תמיכה מהסביבה. מומלץ לשתף את בן הזוג בעולם הפנימי ובתחושות ולא לוותר על קשרים חברתיים, ובמידה ואלו אינם מספיקים להיעזר בקבוצות תמיכה, זוגות שעברו את התהליך בעבר בטיפול פרטני וכד'.

לא לוותר על הזוגיות בדרך לילד: למרות שהניסיון להפוך להורים הוא פרוייקט זוגי משותף, פעמים רבות נוצרים התרחקות, האשמות וחילוקי דעות במהלך הטיפולים. מצב זה מתרחש פעמים רבות עקב הקצאת כל המשאבים לטיפולים, וזניחת הקשר הזוגי. הקשר הזוגי הוא משאב משמעותי ביותר וחשוב שלא לוותר עליו - לפנות זמן איכות לזוגיות, לבלות יחד, לצאת לחופשות.

לשתף במקום העבודה: כאשר טיפולי הפוריות נמשכים יותר מסבב או שניים, כדאי לשתף את הממונים במקום העבודה כדי להמנע מחיכוכים על רקע ריבוי היעדרויות, ירידה בתפקוד וכן הלאה. לא ניתן לפטר אישה במהלך ובשל טיפולי פוריות ומעבר לכך, הסובלנות גדלה כאשר ברור שהיעדרויות וקשיים באים על רקע של טיפולים רפואיים.

איסוף אינפורמציה: חשוב לאסוף אינפורמציה על טיפולי פוריות כדי להכיר את הפרוצדורות, לדעת שהן מתנהלות כראוי, לחזק את תחושת השליטה ולהפחית את חווית חוסר האונים. עם זאת, חשוב שלא "להתמכר" לאיסוף מידע באופן אובססיבי.

מותר לשאול: טיפולי פוריות הם הליך רפואי המלווה במעורבות רגשית גבוהה ולכן חשוב לעבוד מול רופא סבלני המוכן לספק מידע ולענות על כל שאלה שתתעורר. במידה ורופא מגלה חוסר סבלנות, מסרב לפרט על הפרוצדורות הרפואיות או מפגין יחס לא נעים - אפשר לעזוב ולבחור רופא המלווה את התהליך המורכב באופן רגיש יותר.

לקיחת פסק זמן: טיפולי פוריות ממושכים עשויים ליצור חוויה של שחיקה ועייפות ולכן חשוב לזהות האם ומתי יש צורך בלקיחת הפסקה. הטיפולים מלווים פעמים רבות בחוויה של לחץ להכנס להריון בהקדם, אך לעיתים לקיחת הפסקה ומנוחה מהתהליך מחזקת ומאפשרת להתמיד בו לאורך זמן.

להציב גבולות: הטיפולים הם תהליך מורכב אשר עלול להיות ממושך. בזמן הטיפולים, חשוב להיות בקשר עם עצמך ועם בן הזוג: להגדיר מה אפשר, מהו הקצב, האם תוך כדי התהליך היכולות השתנו. להרגיש את עצמך ולא לפעול ממקום אוטומטי. כאשר מדובר בטיפולים הנמשכים שנים ארוכות, חשוב לקבוע גבולות - עד מתי מנסים עם הרופא הזה, עד מתי מנסים בטכניקה הזו, ואף - עד מתי ממשיכים את טיפולי הפוריות בכלל, ומתי מתחילים לשקול אופציות נוספות כפונדקאות, תרומת זרע, תרומת ביצית או אימוץ. זאת, מתוך מחשבה שההורות היא החוויה המשמעותית ולא מגיעים אליה בדרך אחת ויחידה וכי לפעמים הבחירה להרפות אינה כניעה אלא דרך המאפשרת פתח ומוצא.

לפנות לסיוע מקצועי: כאמור, פעמים רבות טיפולי הפוריות מלווים בקשיים רגשיים וזוגיים. קשיים אלו נלווים לקשיים הפיסיים, ללחץ ולמתח המאפיינים את הטיפולים בין כה וכה ועשויים להביא למצוקה רבה. לכן, מומלץ לפנות לטיפול פרטני או זוגי במידת הצורך, כדי להקל על ההתמודדות ולתת מקום לרגשות, התחושות והספקות העולים במהלך הטיפולים.

על המטפלת - עופרה נתן

עופרה נתן היא עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית. בעלת ניסיון בטיפול פרטני וזוגי, ומתמחה בטיפול תומך בטיפולי פוריות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול תומך בטיפולי פוריות

עוד מאמרים שיעניינו אותך