תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חלומות חוזרים: למה זה קורה ומה המשמעות?

חלומות חוזרים: למה זה קורה ומה המשמעות?

צוות בטיפולנט

מה הסיפור של חלומות?

חלומות הם אחת התופעות הפסיכולוגיות המסתוריות והמסקרנות ביותר. במהלך השינה מוחנו עובר בין שלבים שונים המתבטאים בדפוסי פעילות מוחיים ייחודיים. בשלב מסוים בלילה, המוח נכנס למצב הדומה מאוד למצב התודעה במהלך הערות, אשר מייצר שפע רשמים, סיפורים והתרחשויות אותם אנו נוטים לזכור כחלומות.

חוקרים מתחומים שונים הציעו כי לחלימה יש תפקידים קוגניטיביים ורגשיים שונים: כך, למשל, חלומות מאפשרים לנו לעבד מידע וגירויים אשר נקלטו במוחנו במהלך היום, ולעיתים אף מאפשרים לנו לתרגל מיומנויות או פעולות שאנו מנסים ללמוד ביום-יום. חלק מהמחקרים מצביעים על כך שהחלומות מאפשרים לנו לעבד אירועים טראומטיים ולהתמודד איתם באופנים חדשים ושונים.

אחת הגישות המרכזיות בפסיכולוגיה להבנת חלומות מתמקדת בהיבטים הרגשיים של החלום. גישה זו הוצעה כבר על ידי זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, ופותחה באופן משמעותי על ידי ממשיכיו. תפיסה זו יוצאת מהנחה כי בעת השינה שליטתנו בעצמנו ובתודעתנו "מתרופפת", כך שאזורים פחות מודעים בנפשנו באים לידי ביטוי ובחלומות נחשפים קונפליקטים, דחפים, רגשות ומשאלות בלתי מודעים.

חלומות חוזרים: מה הם מנסים להגיד לנו?

60-75% מן האנשים הבוגרים מדווחים על חלומות חוזרים אשר מלווים אותם לאורך תקופות ממושכות בחייהם ולעיתים אף לאורך שנים רבות. בחלק מהמקרים החלומות החוזרים יחזרו על עצמם באופן מדויק, ובמקרים אחרים אותם חלומות יופיעו בוריאציות דומות אך שונות זו מזו. 

חשוב לציין כי חלומות חוזרים, אפילו השליליים שביניהם, אינם בהכרח "רעים". למשל, מחקר עדכני שנערך בקרב סטודנטים, מצא כי חלומות חוזרים על כישלון בבחינה היה מתואם עם ביצועים טובים יותר במבחן עצמו. ניתן לפרש תוצאות אלו בכך שחלום על הבחינה, אפילו אם עסק בחוויית כישלון, שיקף רצון ומוטיבציה חזקים להצליח. כמו כן, נזכור כי ישנם ממצאים מחקריים לגבי תרומותיהם של חלומות בהטמעת עקבות זיכרון וחיזוק תהליכי למידה. כך, חלומות חוזרים שליליים עשויים לשרת פונקציה הסתגלותית.

לצד זאת, תאורטיקנים של חלומות מסכימים בדרך כלל שחלומות חוזרים ממושכים קשורים לבעיות בלתי פתורות בחיי החולם. ניתן להסתכל עליהם כמו על מטאפורות או נסיונות להבין משהו שאנחנו לא לגמרי מבינים או מודעים לו. לפיכך, אם אנו אכן יוצאים מנקודת הנחה כי החלום מבטא תכנים נפשיים בלתי מודעים, הרי שהופעתם של חלומות חוזרים משמעה שהנפש שלנו עסוקה בתוכן אשר ממתין לעיבוד והתייחסות. אם כן, חלומות חוזרים מעידים בדרך כלל על כך שהנפש שלנו מנסה למשוך את תשומת ליבנו לתוכן, רגש או חוויה בלתי מעובדים אשר נוכחים בחיינו אך לא זוכים לעיבוד מספק.

דוגמה שכיחה לכך היא "חלומות עירום": חלומות בהם אנו מוצאים את עצמנו עירומים, מבוהלים ומבוישים באמצע רחוב או אירוע חברתי. חלומות אלו קשורים פעמים רבות לחוויות עבר הקשורות במבוכה חברתית או לפחדים מפני חשיפה של היבטים בעצמנו שאנו חשים פחות בנוח איתם. בהתאמה, חלומות חוזרים של עירום במצבים חברתיים עשויים להעיד על פגיעות מיוחדת סביב הנושא של מבוכה וחשיפה, חרדה חברתית, או רגישות גבוהה לנושאים של כישלון ודימוי עצמי.

פענוח חלומות חוזרים: עקרונות מנחים

ההבנה כי חלומות חוזרים מבטאים עיסוק בתכנים לא מודעים היא הצעד הראשון, אך לא האחרון בפענוח של חלומות חוזרים. כפי שכולנו יודעים, חלומות כוללים פעמים רבות סיטואציות ודמויות מטושטשות: "היה לו את השפם של אבא שלי אבל הוא לא נראה כמוהו...", "הייתי במין בניין מוזר, זה נראה כמו מלון אבל ההרגשה היתה שאנחנו באיזה בסיס צבאי". אלו רק חלק מן הדוגמאות.

פרויד היה הראשון אשר הציע כי מערכת ההגנות הנפשיות שלנו מונעת מן התכנים הלא מודעים להתבטא בחלום באופן ישיר. זאת, מאחר וביטוי ישיר שלהם היה לדבריו מעורר בהלה רבה מדי ופוגע בשינה החיונית לתפקודנו. בהתאם, פרויד הציע כי תכנים לא מודעים המעסיקים אותנו מופיעים בחלום באופן מוסווה. כדי להבין מה משמעותם העמוקה יותר, ניתן להיעזר במספר עקרונות:

חשיפת סמלים: זיהוי המשמעות הסמלית שיש לאלמנטים שונים בחלום. בנקודה זו חלוקות הדעות כך שחלק מהגישות מאמינות בקיומן של משמעויות אוניברסליות לסמלים (למשל, נחש תמיד יסמל את איבד המין הגברי), בעוד שגישות אחרות טוענות כי משמעותו האישית של הסמל עבור החולם הספציפי היא הרלוונטית ביותר (למשל, "נחש בחלום מזכיר לי את הנחש שהכיש את אחי בטיול השנתי").

אסוציאציות אישיות: התבוננות באסוציאציות האישיות (זיכרונות, רגשות, רשמים ותחושות) אשר עולות באדם בתגובה להיבטים השונים בחלום, לצוך הבנת משמעות החלום עבור החולם הספציפי. פרויד טען כי יש להתבונן באסוציאציות הספונטניות שעולות לאדם בתגובה למרכיבי החלום השונים כדי להבין מה הם מייצגים.

• עיתוי הופעת החלום: עיגון הופעת החלום בנסיבות חייו העכשוויות של החולם, וניסיון להבין מדוע החלום הופיע דווקא עכשיו. למשל, חלום על בגידה בבן הזוג עשוי להיות בעל משמעות שונה כאשר הוא מופיע רגע לפני החתונה או דווקא רגע לאחר מריבה קשה בין בני הזוג.

• דפוס הופעת החלום לאורך זמן: במקרה של חלומות חוזרים, כדאי לנסות ולזהות האם קיים דפוס קבוע המאפיין את הופעתם של חלומות חוזרים. למשל, האם חלומות חוזרים על נפילה מצוק מופיעים תמיד לפני התחלות חדשות המלוות באתגרים חדשים, או דווקא בדיוק כאשר קשרים זוגיים הופכים אינטימיים ורציניים יותר?

לסיכום

פתרון חלומות חוזרים הוא תהליך אשר מכוון ל"דיבוב" של האזור הלא מודע בנפשנו, אשר קורא לנו לעיבוד והתייחסות. 

עם זאת, אם אתם סובלים מסיוטים חוזרים ומטרידים על נושא שחוזר על עצמו, או אם אתם עסוקים בניסיון להבין חלום חוזר אשר מטריד אתכם ללא הצלחה, כדאי לשקול להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

מקורות

Weinstein, N., Campbell, R., & Vansteenkiste, M. (2018). Linking psychological need experiences to daily and recurring dreams. Motivation and Emotion, 42, 50-63

https://www.psychologytoday.com/us/blog/dream-factory/201411/whats-behind-your-recurring-dreams

https://www.psychologytoday.com/us/blog/dreaming-in-the-digital-age/202301/recurring-dreams

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך