תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חג גדול לילדים? 3 דרכים לסייע לילדים שלא נהנים בפורים

חג גדול לילדים? 3 דרכים לסייע לילדים שלא נהנים בפורים

רוני זליכוב לסרי

רוב הילדים אוהבים את פורים ואפילו מחכים לחג לאורך חודשים בהתלהבות. פורים מאפשר להם (וגם לנו) כמה ימים של צבע, רעש, איפור וקרנבל מרענן, בתוך שגרה אפורה, בה לעיתים כל יום דומה למשנהו.

סוף סוף, ניתנת לילדים הזדמנות לשחרר קצת, להתפרע, להוציא את הדבר האמתי החוצה (מסיכות יש מספיק כל השנה, לא?...) בלי נזיפות, בלי צורך להתיישר עם מה שמקובל. ולא רק זה, אלא שכל השחרור הזה מעוגן במסגרת בה כולם משתתפים: הגן ביקש, בית הספר שלח, המורה מרשה, אימא רכשה – בשביל הילדים החגיגה המשותפת הזו היא כיף אחד גדול!

רק חשוב לזכור שהקרנבל הזה לא תמיד מתאים לכולם. יש ילדים ופעוטות שעבורם פורים וכל מה שנלווה אליו הוא הרבה יותר מידי.

״הבת שלנו מבוהלת לגמרי בכל פעם שבגן או בימי הולדת מאפרים את הילדים. היא בוכה, נכנסת ללחץ ושום ניסיון לשכנע אותה להצטרף לחוויה הזו לא מצליח..." סיפרו לי פעם בייאוש זוג הורים שהתייעצו לגבי בתם ובין השאר העלו את הסוגיה הזו.

יש ילדים שהאיפור לא בדיוק "יושב להם טוב על הפנים": לאחד תחושת הצבע לא נעימה, עבור אחר כל גירוי ומגע שונה הוא חוויה מלחיצה והשלישי דווקא רגיש לרעש ולריחות. בפורים, עם כמות הגירויים העצומה מסביב והחריגה האדירה מהשגרה, לא אצל כולם מתעוררת שמחה גדולה – אצל חלק דווקא נוצרת אי נוחות או אפילו בהלה. קבוצה אחרת של ילדים שחוששים מפורים ומתחפושות, הנם ילדים שעבורם כל השינוי במראה עלול לעורר רתיעה. הדבר קורה בייחוד בגילאים הרכים, כאשר פנים מוכרות ומראה קבוע נוסך ביטחון.

3 דרכים לסייע לילדים שלא נהנים בפורים

1. תשאלו אותם

באופן כללי, כמו בכל סוגיה אחרת הקשורה ברצון הילדים - ראוי לכבד אותם ולשאול אותם לפני, מה והאם הם רוצים להתחפש, להתאפר, ללכת למסיבת פורים וכן הלאה. רצוי כמובן, שבהתאם לכל גיל נפעל בצורה מתאימה לבגרות וליכולות ההבנה של הילד:

אם פעוט בן שנתיים מרגיש לא בנוח עם רעמת נוצות וכנפיים או עם איפור, אפשר להסתפק ברעשן ואוזן המן.

אם מדובר בילד מעט גדול יותר - כדאי לנסות להבין ממה נובעת ההתנגדות. אולי הוא נבוך ומתבייש להראות שונה? אולי לא נוח לו בתוך החליפה הסגורה הזו ואפשר למצוא תחפושת חלופית שתהיה לו נוחה וטובה יותר? או שאולי הוא בכלל לא מבין על מה המהומה ופשוט לא מתחבר לקונספט התחפושות?

ייתכן גם שמדובר בילד שלרוב הוא מופנם ומעדיף לייצר כמה שפחות עניין סביבו. רק המחשבה על כניסה למקום המוני, בלבוש בולט ושונה, מלחיצה אותו ומעוררת אצלו פחד

2. תהיו יצירתיים

ברגע שגיליתם מהי הסיבה לכך שהילד שלכם מתקשה ליהנות ולשמוח מהרעיון של להתחפש או מפורים בכלל, נסו לחשוב על דרכים יצירתיות לתת לו לחוות את החוויה של החג באופן שתואם למידותיו ולרצונותיו.

חשוב כהורים לשמור על פרופורציות נכונות, לקרוא את הסימנים שמתחת למסכה ולהבין מה בדיוק הצורך של הילד הפרטי שלכם בכל החגיגה הגדולה הזו. 

3. הניחו את הדרישות ואת "מה שצריך" בצד

כמו בכל התמודדות עם הילדים, ברגע שנגלה יותר לעומק את הסיבה להתנגדות או להתנהלות, נוכל לדעת איך לפעול בצורה שתהיה מותאמת לרצונות שלהם. פורים, בסופו של דבר, הוא חג של שמחה ולכן אפילו יותר מביום-יום כדאי לנסות לבדוק מה ישמח את הילד בחגיגות הפורים וכיצד ניתן להסיר מכשולים בדרך לכך.
בכך, גם אנו יכולים לשנות קצת את הדפוסים המוכרים ולתת דרור לדמיון, למשחק, לבלגן וליצירתיות, לוותר על האופן בו אנחנו חושבים שפורים "צריך להיות" או "להיראות" וכך לשחרר גם התנגדויות שלנו ולא רק של הילדים.

קחו את הפורים הזה כהזדמנות ללמד אותם וגם אתכם, להרגיש ולבחור את מה שנוח להם, אפשרו להם את המקום המיוחד הזה של להיות מי שירצו ליום אחד, ובעיקר נסו ללמוד איתם יחד איך ניתן להיות שלמים ובטוחים עם עצמם.

ברגע שנאפשר לילדים את אלה, כל החוויה תהיה הרבה יותר נעימה, מהנה ומשוחררת עבור כולם.

על המטפלת - רוני זליכוב-לסרי

רוני זליכוב-לסרי, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה (בהצטיינות) מאוניברסיטת בר-אילן. פסיכולוגית חינוכית מתמחה מזה מספר שנים בשירות הפסיכולוגי-חינוכי של רמת השרון. בעלת קליניקה לטיפול בילדים, הדרכות הורים פרטניות וייעוץ. בעלת ניסיון מקצועי בנושאים שונים ומגוונים (פחדים, חרדות וגמילה בגיל הרך, בעיות והפרעות התנהגות, דימוי עצמי, קשיים חברתיים ומיומנויות חברתיות, שינויים בתוך המשפחה: גירושי הורים, אח חדש, הורות יחידנית ועוד, הכוונה ומתן כלים להתמודדות עם קשיים שונים בהורות, אבחונים פסיכולוגיים, עבודה וייעוץ מערכתי והתערבות במצבי חירום). כמו כן כותבת מעת לעת (פסיכולוגיה עברית, סלונה, מאקו, mama knows) 

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך