תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

זהירות, שופינג: התמכרות לקניות

זהירות, שופינג: התמכרות לקניות

צוות בטיפולנט

נכון שאתה נדהם מהקלות בה היא מגהצת את האשראי, ונכון שאת חושבת שהוא בטח לא נורמלי אם הוא מוכן להוציא כזה סכום על גאדג'טים שהוא ישתמש בהם בדיוק פעמיים. שניכם, כמובן, משוכנעים ללא צל של ספק שאין הצדקה לסכומים שהמתבגרת שלכם מוציאה בביקור שגרתי בקניון.

ועדיין, אותן תוויות של "בזבזנות", "הגזמה" או "היעדר מודעות לכסף" אינן משתוות למצב של התמכרות לקניות - הפרעה רגשית המתבטאת בהיעדר יכולת לשלוט בדחף לקניות.

קניה יקרה: המחיר הגבוה של התמכרות לקניות

אפרת, בת 36, נשואה ואם לשניים, יכולה להצביע בוודאות על היום בו השתנו חייה: היום בו בעלה גילה את החוב הכספי הענק שצברה בעקבות קניות בלתי פוסקות של מאות מוצרים בהם מעולם לא השתמשה - בגדים, בשמים, אביזרי אופנה ומוצרי קוסמטיקה.

"גיליתי את השופינג בסביבות גיל 22", היא נזכרת. "השתחררתי מהצבא ומצאתי עבודה טובה, אבל מבחינה רגשית וחברתית היה לי קשה, הייתי בודדה ושנאתי את עצמי. עם הזמן גיליתי שאני יכולה לשכוח את כל הרגשות האלה בעזרת ביקור בקניון - לעבור בין חנות לחנות, להיות שקועה כולי בקניות ולצאת עם משהו שגורם לי להרגיש טוב יותר. עם הזמן זה הפך לפתרון היחיד שאני מכירה. עצוב לי? ישר לקניון. רע לי, בודד לי? נקנה איזה בגד באינטרנט והכל יעבור".

אפרת מספרת כיצד במשך שנים הסתירה את מה שהיא מכנה "המחלה הזאת", אבל עם הזמן המצב רק החמיר. "הייתי מוכנה לשקר, להחביא את הקניות, 'לפלח' לבעלי את האשראי - הכל כדי להפיג לרגע את הקשיים בעזרת הקניות. כשהוא גילה בסוף את החוב שיש לנו בבנק בגלל הקניות האלה הוא אמר לי באופן חד משמעי: זה או אני או הקניות".

מאיפה מגיע הדחף הזה לקנות ולקנות? 

התמכרות לקניות מאובחנת אצל 5% מהאוכלוסייה, לרוב בסוף גילאי העשרה, ומרבית המאובחנים בה הם למעשה נשים. רובנו נהנים מקניות של מוצרים כאלה ואחרים, בהתאם לתחומי העניין שלנו, אבל מאיפה בעצם מגיע הדחף הבלתי נשלט של חלקנו לקנות, לקנות ולקנות - כמעט בעיניים עצומות? 

דרך לשכך רגשות כואבים 

כמו אפרת, רבים מהמכורים לקניות (המכונים גם 'קונים קומפולסיביים') משתמשים בקניות כדי להפיג תחושות שליליות. ההתמכרות נוטה להופיע כטכניקה להרגעה עצמית והורדת מתח, אך במרבית המקרים היא מופיעה במקביל לקשיים רגשיים ונפשיים נוספים כחרדה, ערך עצמי נמוך, דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) ואף קלפטומניה (גניבה קומפולסיבית).

ההתמכרות לקניות מזכירה במובן הזה סוגי התמכרויות נוספים - לאלכוהול, עישון או אפילו אוכל. בטווח הזמן המיידי, הקנייה משרתת מילוי של צורך או חסך חזק מאוד: להרגיש פחות בודדים, להגביר את הביטחון העצמי, להתמלא בהתרגשות ובשמחת חיים וכו'. 

"מעגל קסמים" שקשה לקטוע

עם הזמן, ההתמכרת לקניות הופכת ל"טכניקה" זמינה לשיכוך רגשות כואבים, ולדחף בו מתקשה המכור לשלוט. בהתאם, התמכרות לקניות נכללת בקבוצת הפרעות השליטה בדחף - קבוצת הפרעות המאופיינת בביצוע פעולות חוזרות (הימורים, תלישת שיער ועוד) למרות המודעות לנזק הנגרם כתוצאה מהן.

רבים מהמכורים מדווחים על תחושות שליליות כמתח, כעס, חרדה, בדידות ועצב טרם הקנייה, ועל תחושה של הקלה משמעותית אחריה. עם זאת, ההקלה אינה נשמרת לאורך זמן, ופעמים רבות מתעוררים אחריה רגשות קשים של אשמה ובושה, אשר מעוררים מחדש את הצורך בשיכוך הקושי הרגשי וחוזר חלילה.

יש מה לעשות: טיפול בהתמכרות לקניות

התמכרות לקניות מביאה לנזקים כלכליים משמעותיים (סכום החוב הממוצע של קונה כפייתי הוא 23,000$!), לקשיים בין-אישיים הנובעים מההסתרה ומהבושה וכן לחוויה רגשית של אשמה וחוסר ערך. למרות המחירים הכבדים של נזקים אלו, הפנייה לטיפול נעשית בדרך כלל רק לאחר שנים רבות ובעקבות לחץ של בני משפחה.

טכניקות לעזרה עצמית

כתלות בחומרת המצב, ניתן לשלב בטיפול בהתמכרות לקניות גם טכניקות לעזרה עצמית. מעבר לתשלום במזומן במקום בעזרת כרטיס אשראי יכול להיות אמצעי עזר נהדר להתחיל ממנו. הרבה מהקסם של כרטיסי האשראי טמון בכך שהם מפרידים בין העונג שבקנייה ובין הכאב שבתשלום, בעוד שתשלום במזומן מעמת אותנו כבר ברגע הרכישה עם המשמעויות הכלכליות של הרגע. 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי 

טיפול פסיכולוגי באוריינטציה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) מקנה מיומנויות לשליטה בדחף החזק לקניות. במסגרת הטיפול לומדים כיצד לזהות טריגרים לביצוע הקנייה ("אני תמיד קונה אחרי מריבה עם בעלי"; "אני בורח לקניות כשהבדידות הופכת לבלתי נסבלת") וכן את הרגשות השליליים אשר מגבירים את הדחף לקניות (כעס, תחושת חוסר ערך, חוסר אונים וכו'). דרך כך, נרכשת המיומנות לשליטה בדחף ולוויסות אותם רגשות שמעוררים אותנו לפעולה. 

טיפול תרופתי 

טיפול באמצעות נוגדי דיכאון וחרדה יכול להוביל לירידה בעוצמת הדחף לקניות. בנוסף, הטיפול התרופתי מסייע בויסות והפחתה של התחושות השליליות אשר ייתכן ועוררו מלכתחילה את הדחף לקניות (חרדה, דכדוך וכו'). לרוב מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי יחד עם טיפול פסיכולוגי

מקורות

Donnelly, G. E., Ksendzova, M., Howell, R. T., Vohs, K. D., & Baumeister, R. F. (2016). Buying to blunt negative feelings: Materialistic escape from the self. Review of General Psychology, 20(3), 272-316

תחומי מומחיות:
התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך