תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ואיפה אני בתוך האימהות? חלק שני- אלטרנטיבה

ואיפה אני בתוך האימהות? חלק שני- אלטרנטיבה

ליטל גרין

בחלקו הראשון של המאמר 'ואיפה אני בתוך האמהות?' תיארתי את הגורמים הרגשיים והחברתיים אשר מביאים להיווצרות מערכת יחסים בלתי מאוזנת בין אמהות לילדים: האמהות חשות מחוייבות לשים את צרכי הילד במרכז ועל ידי כך לבטל את צרכיהן והעדפותיהן האישיות. באופן לא מפתיע, מצב זה מביא לא פעם לחוויה של התשה ועומס יתר, ולנקיטת אסטרטגיות התמודדות הפוגעות ביכולת לקיים קשר מהנה עם הילד ולמאבקי כוחות. בחלק זה של המאמר אציג אלטרנטיבה.

אלטרנטיבה

אז איך אני יכולה להרגיש יותר נוכחת עם הצרכים והרצונות שלי במפגש עם הילדים? השינוי מתחיל ממודעות והפניית קשב למה שקורה בתוכי ומה שקורה ביני לבין הילד במפגש איתו. איך אני היום? מה מצב הרוח שלי? מה המצב הפיזי שלי? איך הייתי רוצה לבלות עם הילדים היום? מה יהיה לי נעים? רגוע? משמח? למה אני זקוקה היום ואיך אני יכולה לקבל את זה במפגש עם הילדים? מה צריך להשתנות כדי שהמפגש עם הילדים יענה על הצרכים והרצונות גם שלי? מה הילדים שלי בדרך כלל רוצים וצריכים? איך הם היום? באיזה מצב רוח? מה הם רוצים וצריכים היום? התשובות לא תמיד מובנות מאליהן ודורשות זמן של מחשבה והתלבטות.

לעיתים קיים קונפליקט בין הצרכים של האם והילד. מדובר בקשר עם "אחר", שגם אם הוא הילד שלנו יכול להיות מאוד שונה מאיתנו באישיות, בצרכים, ברצונות וכו'. מצב של קונפליקט מזמין בדיקה באופן של ניסוי וטעייה, דיאלוג, משא ומתן פנימי ו/או חיצוני (עם הילד) ולעיתים התייעצות עם אנשים קרובים או אנשי מקצוע. האם בוחנת את חשיבותם של הצרכים שלה ולומדת מתי ואיך היא יכולה להתגמש לטובת ילדיה ומתי ההתגמשות היא מוגזמת וגובה מחיר כבד מדי או גורמת לה "לדחוף בחזרה" ו"לחטוף בחזרה" את המרחב המשותף. היא בוחנת כמובן גם את הצרכים של ילדיה ובודקת מתי הם יכולים לוותר, לשנות או לדחות אותם ומתי זה בלתי נסבל עבורם. התהליך שאני מתארת מתרחש לעיתים באופן טבעי ונוצר איזון שבו גם האם וגם הילד חשים שרוב צרכיהם החשובים נענים בתוך הקשר. אך לעיתים הוא משתבש. כאשר יש תחושה שהתהליך תקוע, יש ערבוב ואי בהירות לגבי מה את רוצה וצריכה בקשר עם הילדים ומה הם רוצים וצריכים מהקשר או שיש תחושה שלא ניתן לשלב, להתגמש ולהיות בדיאלוג מול הילדים- כדאי, למען שיפור איכות החוויה ההורית והאמהית בפרט, לפנות לייעוץ וליווי מקצועי.

תהליך השינוי

תהליך השינוי, אם נעשה באופן עצמאי או בעזרת ליווי מקצועי, מאופיין באי-וודאות רבה בהתחלה. זאת, כיוון שאת לא מסתמכת יותר על הנטייה האוטומטית שלך וקיימת התלבטות לגבי הבחירות החדשות. האם הבחירה החדשה מוסרית? הוגנת? חינוכית? אילו השלכות יהיו לה בטווח הארוך? הקצר? מאידך, דווקא כיוון שהקשר עם הילד הוא כל כך אינטנסיבי ומשמעותי הוא מזמן לך אפשרות להיכרות מעמיקה יותר עם עצמך ועם ילדך. ההתמודדות המודעת עם קונפליקטים והתלבטויות יום יומיות מסייעת לך לשכלל את היכולת להביע את רצונך ולהיות בדיאלוג עם האחר. היא גם מפתחת את יכולת הגמישות והיצירתיות שלך. האמהות הופכת מתפקיד שלא ברור מי הגדיר אותו ליצירה אישית. את מגבשת מדד פנימי שמנחה אותך איך לבחור באותו הרגע. זו הזדמנות להרגיש שאת מעצבת ובוחרת את הדרך שלך להיות אמא. דרך שמתאימה למי שאת, למי שהם ילדיך, לערכים, ולאמונות שלך. זו הזדמנות לצאת מהדפוס האוטומטי ולפעול מתוך חופש בחירה.

אחת הדרכים לקבלת סיוע בהנעת תהליך השינוי היא פנייה להדרכת הורים.

מה קורה בהדרכת הורים?

הורות יכולה להוות כר נרחב לקשיים, תסכולים, אכזבות וחוסר אונים, אך היא גם מזמנת אפשרות לצמיחה וגדילה, אפשרות לפתח יכולות אישיות ובין-אישיות שעשויות לסייע לכם גם בעבודה, ביחסים הזוגיים והקשרים החברתיים.

הדרכת הורים יכולה להתרחש בכמה מישורים:

מישור הכלים הפרקטיים: הורים רבים חשים חסרי אונים בסיטואציות שונות עם הילדים והמתבגרים ומבקשים כלים ש"אפשר ליישם מחר בבוקר". קיימים עקרונות פעולה ופתרונות יצירתיים עליהם ניתן לקרא בספרי הדרכה להורים וגם ניתן לקבל אותם ולהתאמן על יישומם במסגרת הדרכת הורים.

מישור בין אישי: לעיתים הורים מגיעים להדרכה עם תחושה שהיחסים עם ילדיהם אינם תקינים. קיימים כעס, ניכור, דחייה, אכזבה ולפעמים שנאה בעוצמות שמחבלות בקשר ואינן מאפשרות תקשורת והנאה מהיחסים עם הילדים. במישור זה ההורה לומד להכיר את התגובות הרגשיות שלו ושל הילד ולהבין אותן יותר לעומק. הבנה זו משמשת בסיס לשינוי ביחס של ההורה כלפי הילד וכמובן של הילד כלפי ההורה והזדמנות לשיפור הקשר.

מישור תוך אישי: ההורות מטבעה מוציאה מההורים חלקים מחמיאים יותר באישיותם וחלקים פחות מחמיאים ולעיתים קשים. ישנם הורים אשר חשים כי הם מעוניינים בשינוי בעצמם כדי לשפר את החוויה ההורית שלהם. זו הזדמנות לבחון מחדש הרגלים, דפוסי חשיבה, ערכים ואמונות, צרכים ורצונות שקשורים להורות ומשפיעים עליה.

לרוב הדרכת הורים מתרחשת בכל המישורים במידה זו או אחרת כתלות ברצון של ההורים ואופי הבעיה. משך ההדרכה תלוי במטרות שההורים רוצים להשיג, ובגודל הפער בין המצוי לרצוי. לעיתים מדובר במספר פגישות בודדות ולעיתים יותר מכך. במקרים בהם יש צורך, ניתן לקיים פגישות תצפית והדרכה בבית המשפחה או באמצעות צילומי וידאו.

על המטפלת: ליטל גרין

ליטל גרין - פסיכולוגית ועובדת סוציאלית קלינית

מטפלת במבוגרים, נוער וילדים ומדריכה הורים

ליצירת קשר:

052-3921876

[email protected]

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך