תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמכרות למין - לא מענג כמו שנשמע

התמכרות למין - לא מענג כמו שנשמע

רונית ארגמן

"התמכרות לסקס? לי זה דווקא נשמע די כיף..." היא אחת התגובות השכיחות אשר מקבלת רונית ארגמן, מנהלת מקצועית של "מכון רם", אשר מטפלת באנשים המכורים למין. למרות זאת, התמכרות למין היא אחת ההתמכרויות הקשות אשר מביאות לסבל וקשיים רבים: על פי הערכות מארה"ב בין 3-6% מאוכלוסיית הנשים והגברים סובלים מהתמכרות למין אשר מביאות לפגיעה רגשית, חברתית, משפחתית ותעסוקתית. כפי הנראה, גברים נוטים להתמכר למין יותר מאשר נשים, אפילו עד כדי פי שלוש.

הקוקאין של תקופתנו - סקס, שופינג והפלאפון: מהי התמכרות למין?

המונח התמכרות מקושר עבור רובנו לשימוש יתר בחומרים כסמים או אלכוהול אך בעשורים האחרונים הולכת ומתרחבת ההבנה כי מגוון התנהגויות נורמטיביות עשויות להפוך להתמכרויות במינונים מסוימים. בהתאם, מדווחים חוקרים ומטפלים על מקרים של התמכרויות לקניות, לעבודה, לגלישה באינטרנט ואפילו לדיבור בפלאפון...

בתחום המיני, חלה בעשורים האחרונים החרפה של תופעת ההתמכרות למין בשל הזמינות, הנגישות, האנונימיות היחסית, השפע, המגוון והעלויות הזולות של חומרים פורנוגראפיים והזדמנויות למגעים מיניים מזדמנים, ישירים ו/או וירטואלים.

לא קל לשים את האצבע על הרגע בו הופכת ההנאה ממין להתמכרות, אך לדבריה של רונית ארגמן אחד הסימנים הברורים הוא אובדן השליטה בהתנהגות המינית: "המאפיין המרכזי של ההתמכרות למין הוא חוסר היכולת להפסיק את העיסוק במין למרות ההשלכות השליליות שלו. למעשה, אנחנו מבינים כי מדובר בהתמכרות כאשר אדם מגיע למצב בו הצורך במין שולט בו ולא להיפך, והעיסוק במין בא על חשבון פעילויות וקשרים משמעותיים אחרים".

לדבריה של רונית ארגמן, עשויה התמכרות למין להתבטא במגוון דרכים: צפייה מוגזמת בסרטים פורנוגרפיים, חיפוש תמידי אחרי פרטנרים מיניים בצ'טים, מועדונים וכד', אוננות אינטנסיבית מספר פעמים ביום לאורך תקופות ארוכות, בילוי ממושך במכוני ליווי ועוד. בכל המקרים העיסוק במין מלווה בדפוסי חשיבה והתנהגות אובססיביים.

"בדומה להתמכרויות אחרות", אומרת רונית ארגמן, "ההתמכרות למין מביאה לפגיעה כמעט בכל היבט חיים משמעותי. בחלק מן המקרים ההתמכרות קשה עד כדי ביצוע עבירות מין או כניסה למצבי סיכון אבל גם כאשר המצב אינו קיצוני עד כדי כך, ישנה פגיעה רגשית, חברתית, בין אישית ותעסוקתית משמעותית.

ברמה האישית-רגשית, ההתמכרות מביאה להרבה בושה, אשמה, תחושת גועל ופגיעה בערך העצמי. ההתמכרות וההתנהגויות הנובעות ממנה נתפסות פעמים רבות כבלתי מוסריות ומעוררות נקיפות מצפון ובלבול רב: איך יכול להיות שאני, שאוהב את אשתי ותופס את עצמי כאדם מוסרי, מוצא את עצמי בוגד כמעט כל ערב? תחושות אלו מביאות פעמים רבות גם לחרדה ואף דיכאון.

באופן טבעי, ההתמכרות פוגעת גם בתחום היחסים הבין אישיים בכלל והזוגיים בפרט: אנשים אשר אינם נמצאים בקשר זוגי מתקשים ליצור קשר משמעותי כאשר הם מכורים למין ועיקר האנרגיה הרגשית והמינית שלהם מושקעת בעיסוק בפנטזיות או בהתנהגויות מיניות.

כאשר האדם המכור נמצא בקשר זוגי, העיסוק במין בא פעמים רבות על חשבון השקעה במערכות יחסים - אדם יכול לבלות את כל סוף השבוע מול המחשב, בצפייה בפורנו, ולפספס את האפשרות לבלות ולהעמיק את הקשר עם בת הזוג. מעבר לכך, עצם הניסיון להסתיר את הסוד מביא להתרחקות והתנתקות ממכרים ומבן/בת הזוג. במידה והסוד מתגלה ההשפעה על הזוגיות היא הרסנית, כמובן, ויכולה להביא לפגיעה קשה באמון ואף לפירוק המשפחה.

מעבר לפגיעות אלו, מכורים למין עשויים לבזבז סכומים כספיים עצומים על מין ולהגיע למצב של אובדן מקום העבודה או פגיעה ניכרת ביכולת לעבוד - "אם ביליתי את מרבית הלילה במעבר בין מועדונים בחיפוש אחרי מין מזדמן, הסיכוי שאוכל לתפקד בעבודה הוא נמוך ביותר".

גורמים וטיפול בהתמכרות למין

כיצד נוצרות התמכרויות לסמים ואלכוהול? גם מי שאינו עוסק בתחום הטיפול והבריאות הנפשית יוכל לשער כי מדובר בתופעה מורכבת אשר אינה נובעת רק מההנאה שבשימוש בחומר אלא ממגוון גורמים אישיותיים, חברתיים ונסיבתיים. לעומת זאת, מאחר ומיניות נתפסת כמקור להנאה וריגוש, התמכרות למין נתפסת פעמים רבות כנובעת מדחפים מיניים חזקים ונטייה לנהנתנות מופרזת.

בדומה להתמכרויות אחרות, רונית ארגמן רואה בהתמכרות למין מצב פסיכולוגי מורכב הנובע ממגוון גורמים: "חשוב להבין כי התמכרות למין אינה רק חיפוש אחר ריגוש - ההתמכרות היא סימפטום אשר פורץ בתגובה למגוון מצבי חיים איתם המכור אינו מסוגל להתמודד כטראומה, קשיים חברתיים, קושי ביצירת אינטימיות, לחץ וכן הלאה. לדוגמא, אדם יכול להתמכר לצפייה בפורונוגרפיה מאחר וההתמכרות אינה מאפשרת יצירת אינטימיות ממשית עם בת הזוג, אשר נחווית כמאיימת ובלתי אפשרית".

שורשי ההתמכרות למין, לדבריה של רונית ארגמן, נעוצים פעמים רבות בדפוסים המיניים שאנו רוכשים כבר בגילאי הילדות וההתבגרות: ילדים דחויים או כאלו שסובלים מדימוי עצמי נמוך פונים פעמים רבות לאוננות כאמצעי להשגת תחושה טובה יותר; גם ילדים אשר חשים כי אינם מקבלים תמיכה ממשפחתם או גדלים בבית כאוטי לומדים פעמים רבות לפנות לאוננות או העיסוק המיני כאמצעי הרגעה ובריחה מהמציאות הקשה. כלומר, כבר בילדות נוצר חיבור בין מצב רגשי מלחיץ או קשה לבין התנהגות מינית כגורם מרגיע, ומרחיק כאב. כאשר אין מערכות תמיכה או מיומנויות חלופיות, הקשר בין מין להקלה רגשית הולך ומתחזק ולבסוף מסלים עד מצב של התמכרות. לפעמים דפוס זה נרכש ומתקבע כבר בהתבגרות ולעיתים יש הפוגה וחזרה לדפוס ההתמכרותי בעיתות משבר או לחץ.

"למרבה הצער", אומרת רונית ארגמן, "רבים מהמכורים למין מגיעים לטיפול רק לאחר שהגיעו למצב קשה, לפעמים אחרי שאיבדו זוגיות, עבודה וכסף רב. חלק מהקושי בפנייה לטיפול הוא הנטייה להקל ראש בחומת המצב ולהניח ש'זה רק פורנו, אני לא בוגד' או ש'ככה זה בגיל ההתבגרות'. חשוב לדעת כי הטיפול בהתמכרות למין עלול להיות קשה וממושך אך ככל שפונים לטיפול מוקדם יותר כך קל יותר להגיע לשליטה בדפוס ההתמכרותי".

הטיפול בהתמכרות למין, לדבריה של רונית ארגמן, כולל מספר שלבים והיבטים: חלק משמעותי בטיפול הוא הבנת מאפייני ההתמכרות, האופן בו היא מתבטאת, גורמי הסיכון והטריגרים. במקביל, מזהים את הגורמים הרגשיים הדומיננטיים אשר הביאו להתמכרות ואת הצרכים אותם היא משרתת. תהליך הגמילה מההתמכרות למין כולל מתן תמיכה, רכישת מיומנויות לזיהוי הטריגרים, למידת טכניקות הרפיה ועוד. עם זאת, מדגישה רונית ארגמן כי הכניסה לתהליך גמילה אינטנסיבי נעשה במקביל לרכישת מיומנויות התמודדות חלופיות לעיסוק המיני וחיזוק הקשרים החברתיים ורשתות התמיכה. כמו כן, במידה והאדם המכור נמצא בזוגיות ניתן להיעזר גם בטיפול זוגי אשר מחזק את האמון והתמיכה ומסייע לבני הזוג בשינוי דינמיקות ודפוסים אשר עשויים לחזק את דפוס ההתמכרות.

לאור מורכבותה של תופעת ההתמכרות למין, מדגישה רונית ארגמן את חשיבות הגברת המודעת לתופעה, הגבלת החשיפה הלא מותאמת לתכנים מיניים ארוטיים ופורנוגראפיים בגיל מוקדם ושימת דגש רב על מניעה, בעיקר בקרב ילדים וצעירים.

על המטפלת - רונית ארגמן

רונית ארגמן היא עובדת סוציאלית קלינית ומטפלת מינית מוסמכת. מנהלת מקצועית במכון רם המציע שירותים טיפוליים בתחום המיני-חברתי. מחברת הספרים: "מילדה לנערה" (יחד עם ד"ר דליה ניסים) ו"מילד לנער" - ספרי הכוונה למתבגרים והוריהם לקראת התבגרות מינית.

ליצירת קשר: 03-6206210

תחומי מומחיות:
טיפול מיני

אנשי מקצוע בתחום

טיפול מיני

עוד מאמרים שיעניינו אותך