תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כך משמש טיפול להעצמה אישית

כך משמש טיפול להעצמה אישית

נתי רוזנבלום

הביטויים "העצמה" ו-"העצמה אישית" נשמעים יותר ויותר בשיח הציבורי.

מה היא העצמה אישית ואיך משתמשים בה?

העצמה הינו תהליך של מעבר ממצב של פסיביות או חוסר אונים, למצב של לקיחת יוזמה. מתחושה של "דברים קורים לי" לתחושה פנימית של יכולת וכוח לפעול, להשפיע ולעצב את חיי.

כפי שמורה השכל הישר ומחקרים מוכיחים, זהו מפתח עיקרי ומשמעותי לאושר. אדם שחש שהוא מעצב, מתכנן ומנווט את חייו, מרגיש הרבה יותר מאושר וחיוני, מאשר אדם שחש שנגזר עליו להתנהל באופן מסוים, כי אלו פני הדברים ומה כבר הוא יכול לשנות.

רעיון ההעצמה האישית נובע מהרעיון שבכל אדם קיים פוטנציאל של עוצמה, שבנסיבות חיים תקינות שואף להגשמה. להיות אדם פירושו להיות מסוגל להשפיע והצורך בהעצמה הוא חלק ממימוש האנושיות עצמה. אפשר אפילו לתאר זאת כך, שאדם חסר אונים בקשר לחייו ולסביבתו, אינו מממש את הפוטנציאל האנושי הטמון בו. (Giddens, 1984, Freire, 1985).

העצמה אישית בטיפול

העצמה אישית בטיפול מתבטאת בכך כשבסיום הטיפול, המטופל חש יותר בטוח בעצמו ובעל יכולת לפעול כדי שדברים יקרו; בעל כח לחלום חלומות, להגדיר לעצמו מטרות ולפעול להגשמתם.

ישנן מספר גישות טיפוליות שבבסיסן עומד רעיון ההעצמה האישית. גישות אלה מערבות חלק מהאלמנטים הבאים:

• הגדרת הערכים ומרכיבי החיים המשמעותיים
• תכנון מטרות ובניית חזון
• הגדרת מטרות
• שרטוט, מיקוד והעצמת נקודות החוזק
• ראיה של החלקים המאתגרים כהזדמנות

אחת הגישות שרעיון ההעצמה מובנה בה, פותחה על ידי מייקל וויאט ודיוויד אפסטון ונקראת הגישה הנרטיבית.

הגישה נשענת על כמה עקרונות יסוד:

יחסיות האמת - המציאות מורכבת, ואין אמת קדושה אחת. המציאות מתהווה ונצבעת מתפיסות, מחשבות ורגשות. היות שאלה שונים אצל כל אדם, המציאות נתפסת באופן שונה. כלומר, ישנה אמת יחסית ופנימית שונה מאדם לאדם.
למטופל יש עוצמות וכוחות - יש לו את כל הידע הנחוץ לו לפתרון בעייתו. יש לו את הידע והכישורים לגבי הדברים הנכונים לו ואף לגבי פתרון בעייתו. לעיתים הכישורים האלה נסתרים מעיניו (למרות שהם כלולים בידע שלו) והוא לא מוצא את הגישה אליהם.
המטופל כמומחה לחייו - הגישה מניחה שהמטפל הוא מומחה לתאוריות פסיכולוגיות ובעל נסיון טיפולי, אך המטופל הוא המומחה לחייו שלו וכפי שציינתי, בעל הידע והכוחות לפתרון הבעייה.
תהליך מכבד - המטפל והמטופל שותפים במסע הטיפולי. כל אחד בתחום המומחיות שלו. המטפל מסייע למטופל להתבונן בחייו שלו ולגלות את הכוחות שיש בתוכו, והמטופל סוקר את חייו ובודק מה נכון עבורו ומהי הדרך לפתרון היעילה ביותר עבורו. התהליך כולו מבוצע ממקום של כבוד והתייחסות אנושית, חמה ומכבדת למטופל. הכבוד נגזר גם מהחמלה ומהאנושיות שבגישה, והן מהעקרונות שציינתי קודם לכן; הרי אין אמת אחת ובוודאי שלא המטפל הוא שיודע את האמת ועליו להנחילה למטופל (בניגוד לגישות אחרות שסוברות שאכן המטפל הוא בעל הסמכא והיודע, ובמידה והמטפל לא מסכים עימו, הרי שמהטופל "בהתנגדות"). נדבך נוסף בכבוד שרוחשים למטופל, נובע מכך שהוא המומחה לחייו, ולכן ההתייחסות אליו כאל מומחה בעל ידע חשוב שרק הוא נושא עימו, ושותף מלא למסע הטיפולי.

תאור מקרה

גיא בחור חסון ונאה בשנות הארבעים לחייו, הגיע לקליניקה שלי כשהוא מרגיש במבוי סתום. הוא חש שמאד קשה לו בחייו. הוא תאר שהוא מרגיש שמכל צד לוחצים עליו, והוא אינו בשליטה. בשנה האחרונה הוא מוצא עצמו נכנס לעימותים ואף מתפרץ וצועק. גיא סיפר שהוא מרגיש רע עם עצמו ועם יחסו לסובבים אותו. הוא תאר עייפות מעצמו ומהמצב ובעצם הוא די מיואש. למעשה, כך סיפר בגילוי לב, הוא פנה אלי לטיפול למרות שהוא לא ממש מאמין בזה, היות והוא מרגיש אבוד וחסר אונים, ואולי זה המוצא האחרון לפני שיפנה לפסיכיאטר לקבלת כדורי הרגעה (דבר שמאד אינו רוצה בו).

השבתי שישנם כדורים אנטי חרדתיים מצוינים כיום, ובאמת אפשר יהיה לשקול להשתמש בהם, אבל הצעתי לגיא שאולי כדאי לפני הפנייה לפסיכיאטר, שניתן סיכוי לטיפול בקליניקה ונבדוק ביחד מה באמת קורה בחייו, מה השתבש, ומאין הלחץ מגיע. היות וחשתי שגיא מפקפק ביעילות טיפול פסיכולוגי ושהוא בן אדם מאד קונקרטי, הצעתי לו שאולי כדאי שנלך בדרך טיפולית ממוקדת הנקראת טיפול קצר מועד, ושאלתי אותו אם הוא מוכן לתת לטיפול ארבעה חודשים. גיא הסכים ונקבעה פגישה נוספת.

בפגישה גיא החל לגולל את מערכת הלחצים שהוא נתון בהם: בעבודתו כמהנדס בהיי טק, הוא נתון בלחץ ובסד של עמידה בזמנים ואף בניהול כפופים לו. הוא אב לשלושה ילדים. ילד אחד בן 4 וזוג תאומים שנולד לו לפני כשנה. היחסים עם אשתו היו נפלאים, אולם משנולדו התאומים, גברו ציפיותיה לעזרה ואילו גיא חושב שהטיפול בתאומים יותר באחריותה. הם רבים הרבה והוא מרגיש שהתרחקו זה מזו.

שאלתי את גיא האם הוא מכיר את עצמו כאדם לחוץ. גיא השיב שבעבר היה הרבה יותר נינוח והוא מרגיש לחוץ כשנתיים. שאלתי האם השתנה משהו לפני כשנתיים והסתבר לי שגיא נכנס לתפקיד החדש והאחראי לפני כשנה וחצי.

שיקפתי לגיא שלמעשה לפני כשנה וחצי נוסף לו לחץ רב, גם בעבודה וגם בבית, ונשמע שבאמת קשה להתמודד עם לחץ כה רב, שמגיע לחייו בבת אחת. גיא הסכים ואמר שאכן לא חשב על הדברים כך ולא קשר בין לידת התאומים, והתפקיד החדש, לזה שהוא מוצא את עצמו מתפרץ ועכשיו שהוא חושב על זה, יש בזה הגיון.

בהמשך דיברנו על חייו בעבר ושאלתיו כיצד הסתדר קודם לכן, הוא סיפר שבתפקיד הקודם היה פחות לחץ, היה לו זמן לפעמים לשיחות עם חברים ולצאת לאכול ארוחת צהרים עם מישהו מהמשרד. גם בבית היה לו הרבה יותר זמן לעצמו והוא שיחק פעמיים בשבוע כדור סל עם החבר'ה.

במהלך השיחה גיא הבין שבלי משים, בגלל האילוצים שנכנסו לחייו, הוא ויתר על חלקים שהיו נעימים עבורו ושהקנו לו רוגע.

בפגישה הבאה כבר סיפר גיא שבשבוע הזה הרהר רבות על שיחתנו ועל הויתור של הרגעים היפים והמהנים בחייו, וציין שהוא מתחיל להבין שהוא נשאר רק עם העבודה, והוא ויתר על המשחק וההנאה בחייו הפרטיים והמקצועיים. הוא גם התחיל להפנים את הקשר בין העובדה שהוא מוותר על ההנאות והרגעים השלווים בחייו לבין העובדה שהוא שרוי במתח ונוטה להתפרץ. גיא החליט שהוא רוצה להחזיר את הרגעים הנעימים לחייו. דיברנו גם על המחיר שהוא יצטרך לשלם על כך בעבודה. גיא חשש מתגובת הבוס וההנהלה במקום העבודה, ואף סיפר שבעבר חשב לדבר עם הבוס על כך שקשה לו בתפקיד החדש, אולם נמנע היות וזוהי תקופה לא קלה במשק, והוא חושש למשרתו.

ביקשתי מגיא לספר על עבודתו והסתבר שהוא מאד אהוב וזכה לשבחים ולדרוג גבוה כמה שנים רצוף בדיון השנתי. גיא הזכיר לעצמו את ערכו ואת היכולת שלו לעמוד על דעתו, דברים שעשה בעבר בהצלחה ועתה החשש שיתק אותו. דנו בכך וגיא הרגיש שהוא מוכן לפגישה עם הבוס, גם אם יהיה עליו "לשלם" על כך בהורדת שכר ובתפקיד פחות נחשק, ובלבד שיוריד מעצמו לחץ.

גיא יזם פגישה עם המעסיק שלו, והסביר שהוא מרגיש שהלחץ עליו רב, ושהוא מבקש לרדת בהיקף המשרה ואולי לעבור לתפקיד אחר. הבוס, ביקש לחשוב על כך. ולהפתעתו של גיא זימן אותו כשבוע לאחר מכן ודיווח לו שהביא את המקרה לדיון בהנהלה. בדיון זה שבו ושיבחו את פועלו ואת התוצרים היפים שהוא מביא לחברה. ההחלטה שהתקבלה, היא לקבל עובד חדש כעוזר לגיא, כדי להקל עליו בעומס וכדי שיוכל לצאת יותר מוקדם מהעבודה.

גיא מצא יותר זמן להיות בבית עם אשתו והילדים, משתדל לעזור לה יותר וחש יותר מסופק ואף חזר לפעילות הספורטיבית שלו...

חודשים מאוחר יותר, בפגישת הסיכום, סיפר גיא כי הוא מרגיש בשיפור גדול באווירה בבית. גיא סיפר כי הבין שהיה לו חלק גדול במריבות עם אשתו. הוא הבין שהיא כרעה תחת הנטל ושהוא לא היה פנוי להקשיב לה, להיות איתה, ולעזור לה, עקב הלחץ הרב שהוא היה נתון בו.

הטיפול הסתיים כפי שנקבע, לאחר ארבעה חודשים. בשיחת מעקב שהתקיימה לאחר חצי שנה מסיום הטיפול, גיא שיתף אותי בהרגשתו הטובה, המתחים יצאו מחייו, וגם כאשר ישנה תקופה יותר לחוצה הוא מתמודד איתה טוב יותר. היחסים בבית טובים מאד והוא מרגיש בטוח יותר בעצמו ובתפקודו ואף רגוע יותר.

למעשה, גיא אדם מצליח, אהוב בעבודה ובבית, אדם חם לאשתו וילדיו, נכנס לתקופה לחוצה שהתגנבה לחייו, אט אט. כפי שרובינו מתנהלים בשגרת החיים העמוסה "והמתוקתקת" ולא עוצרים להתבונן, גם גיא זרם עם חייו שהיו בדרך כלל משביעי רצון ומספקים, עד רגע שבו חש תקוע. בטיפול קצר יחסית, גיא שב והתחבר לכוחות שלו, לסדר העדיפויות שלו ולאמונה שלו בעצמו ובכוחותיו.

* השם והפרטים שונו כך שלא ניתן יהיה לזהות את המטופל, אולם רוח הדברים נשמרה.

על מחבר המאמר - נתי רוזנבלום

מטפל פרטני ומטפל זוגי ומשפחתי מוסמך. בעל ניסיון רב בבניית זוגיות עם רווקים, טיפול זוגי, טיפול משפחתי וטיפול בהפרעות קשב וריכוז.
ליצירת קשר: 054-4301163 או [email protected]m

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך