תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הדיכאון עבר! האם כדאי לי להמשיך לקחת תרופות?

הדיכאון עבר! האם כדאי לי להמשיך לקחת תרופות?

צוות בטיפולנט

כחלק מטיפול בדיכאון הרבה אנשים מקבלים כדורים שעוזרים להם בתהליך ההחלמה. זו הסיבה שאחת השאלות הכי חשובות שעולות הן - האם להמשיך טיפול פסיכיאטרי כשכבר לא מרגישים בדיכאון.
המשך טיפול בכדורים נוגדי דכאון לאחר שחל שיפור בסימפטומים מספק הגנה צנועה בלבד נגד הישנות הדיכאון – כך עולה ממטא-אנליזה שפורסמה במרץ 2017.

דיכאון קליני נוטה להיות בעל מהלך חוזר ונשנה, בין שליש לחצי מהמטופלים יחוו הופעה חוזרת של הסימפטומים.

בעזרת מטא-אנליזה (שיטה סטטיסטית שמטרתה להשוות ולצרף תוצאות שהושגו במספר מחקרים וכך מתקבל מחקר ענק אחד) מצאו החוקרים כי 33% מאלו שהמשיכו לקחת את התרופות סבלו מהישנות של דיכאון, לעומת 46% מהנבדקים שקיבלו פלאסבו לאחר שהתרופות הטיבו את מצבם. כלומר, המשך טיפול בכדורים נוגדי דיכאון הפחית את הסיכוי להישנות המחלה רק ב-13%.

מהמטא-אנליזה עולה כי המשך טיפול בכדורים נוגדי דיכאון לאחר שהושג שיפור מספק הגנה צנועה בלבד נגד הישנות הדיכאון. מכאן כי ייתכן שהמשך נטילת כדורים נוגדי דיכאון לאחר שישנו שיפור בסימפטומים, אינו משתלם למטופלים שסובלים מתופעות לוואי או סיבוכים הנובעים מלקיחת התרופה, או שאינם יכולים לעמוד במחיר התרופה.
חשוב לדעת כי ישנה עדות גדלה כי פסיכותרפיה אפקטיבית במניעת הישנות של דיכאון, כנראה מכיוון שפסיכותרפיה מלמדת את המטופל כיצד להתמודד עם הקשיים ואיך לתקשר עם הסביבה בדרך שמאפשרת לו להתמודד עם לחצי החיים בצורה יעילה יותר לאחר שהטיפול מסתיים.


מקורות

Gueorguieva, R., Chekroud, A.M., & Krystal, J.H. (2017). Trajectories of relapse in randomised, placebo-controlled trials of treatment discontinuation in major depressive disorder: An individual patient-level data meta-analysis.  Lancet Psychiatry

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול פסיכיאטרי

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך