תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם את מוכשרת יותר ממה שאת חושבת?

האם את מוכשרת יותר ממה שאת חושבת?

צוות בטיפולנט

האם ייתכן שאת מצליחה ומסוגלת ליותר משחשבת?

אם את אישה, יש סיכוי לא רע שהתשובה על כך היא כן. אם את אישה, יש סיכוי גדול שאת מעריכה את עצמך באופן שמפחית מערכך.

מחקרים שונים מצביעים על כך שנשים שופטות את עצמן בחומרה גבוהה הרבה יותר מאשר את סביבתן, ומעריכות את יכולותיהן וביצועיהן כפחות טובים ממה שהם באמת. כך למשל, במחקר שבוצע בקרב מתמחים ומתמחות לרפואה, המתמחים והמתמחות התבקשו לדרג את ביצועיהם בחדרי הניתוח, ודירוגים אלו הושוו לדירוג שניתן להם על ידי הרופאים האחראים עליהם. תוצאות המחקר הצביעו על כך שהמתמחות הנשים דרגו את יכולותיהן וביצועיהן כנמוכים יותר מהדירוגים שהעניקו להם הרופאים האחראים, בעוד שהמתמחים הגברים דרגו את יכולותיהם וביצועיהם כגבוהים יותר מהדירוגים שהעניקו להם הרופאים האחראים.

במחקר דומה, שבחן סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטת הרווארד, הסטודנטים היו צריכים להעריך את כישוריהם והצלחתם לעומת חבריהם לספסל הלימודים. למרות שהישגיהן וכישוריהן של הסטודנטיות לא נפלו מאלו של הסטודנטים, ואף לעיתים עלו עליהם, הסטודנטיות דרגו את עצמן בציונים נמוכים יותר מאלו שנתנו לעצמם הסטודנטים הגברים בכל תחום שהמחקר בחן, מלבד תחום האתיקה, בו סטודנטיות דירגו את עצמן בצורה הדומה לזו שהסטודנטים דירגו עצמם.

מצב זה מחריף כאשר מדובר במשימות או תחומים שנחשבים לגבריים - בתחומים אלה נשים מעריכות את עצמן בצורה נמוכה בהרבה מאשר גברים.

בנוסף לכך, נשים מצליחות רבות סובלות מתסמונת הנקראת תסמונת המתחזה. בעלות תסמונת המתחזה הן נשים בעלות הישגים, שמרגישות שהישגיהן אינם תוצר של היכולות, המיומנויות והחוכמה שלהן, אלא של גורמים חיצוניים, כגון מזל, תזמון או סיוע מאחרים. נשים בעלות תסמונת המתחזה הן אומנם מצליחות, אך הן לא מפנימות את ההצלחה שלהן ומרגישות לעיתים קרובות שהיא תוצר של מזל או טעות. לכן נשים בעלות תסמונת המתחזה חשות שבכל עת עלולים האנשים שסביבן להבחין שהן למעשה מתחזות, המשלות את סביבתן כי הן מסוגלות ובעלות יכולת.

תסמונת המתחזה אומנם יכולה לפגוע בגברים ובנשים, אך נשים פגיעות הרבה יותר לתסמונת: תסמונת המתחזה פוגעת באחוזים גבוהים יותר של נשים, היא עוצמתית יותר אצל נשים והתוצאות שלה בתחום הקריירה הן מגבילות יותר עבור נשים.

זאת ועוד, גם במצבים של כישלון, המגדר משחק תפקיד משמעותי, לרעתן של נשים: כאשר גברים ונשים מקבלים משוב שלילי, ההערכה העצמית של נשים יורדת באופן משמעותי הרבה יותר מהערכתם העצמית של גברים. כאשר גברים נכשלים, הם נוטים להצביע יותר על כך שגורמים מצביים או בחירותיהם הן שגרמו לכישלון ("לא היה לי זמן ללמוד" או "לא התאמצתי בראיון כי לא רציתי את העבודה") בעוד שנשים נוטות להסביר את הכישלון בחוסר יכולת שלהן ("אני גרועה במתמטיקה" או "אני פשוט לא טובה מספיק").

בתחום הקריירה ההערכה העצמית הנמוכה של נשים עלולה להיות בעלת השלכות המעכבות את הקריירה ואף לא מאפשרות לה לצמוח. נשים נוטות שלא להציע את עצמן לתפקידים באותה המידה שגברים מציעים עצמן. הן פחות מאמינות שמגיע להם קידום, במיוחד אם מדובר בקידום הכולל תחומי אחריות ועיסוקים שבהן הן טרם עסקו.

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, מספרת בספרה "לפרוץ קדימה", כי בכל פעם שנפתח פרויקט או סניף חדש בחברה, גברים מתדפקים על דלתה ומספרים כמה הם מתאימים לעבור לתפקיד בכיר יותר. הם מנסים לנצל את ההזדמנות. נשים כמעט ולא עושות זאת. כאשר סנדברג החלה לנסות באופן פעיל לפנות לנשים מוכשרות ולשכנע אותן לקבל תפקידים או להציע את עצמן למשרה, היא מספרת כי לעיתים קרובות הן הגיבו בתגובות כמו "אני לא בטוחה שאהיה טובה בתפקיד כזה..." ו-"מעולם לא עשיתי דבר כזה - אני לא יכולה לעשות זאת". היא מספרת כי הערות כאלה כמעט אף פעם לא מגיעות מגברים.

אך נשים לא מעריכות את עצמן הערכת חסר רק בתחום הקריירה. נשים רבות מתמודדות כיום עם האידיאל של "עבודה בשתי משרות מלאות" - הן מצפות מעצמן להיות אימהות מושלמות וכן להיות מושלמות בעבודתן. מתוך כך, נשים רבות המנסות לשלב קריירה ואימהות, עובדות מסביב לשעון ומרגישות שלמרות המאמץ האדיר שלהן - הן פשוט לא מצליחות. חלק לא מבוטל מהנשים הללו, מתוך התחושה שהן לא מצליחות להגיע לאידיאל, חשות תחושות של חרדה, דיכאון ואף מחליטות לפרוש מאחד התחומים - הקריירה או המשפחה, בשל התחושה שהן לעולם לא יצליחו בשניהם.

אז האם את מצליחה יותר ממה שחשבת? כנראה שהתשובה לכך היא כן. המחקר מצביע על כך שכנראה שאת מעריכה את עצמך פחות מיכולותייך האמתיות, מפנימה יתר על המידה ביקורת מהסביבה ומבקרת את עצמך יותר מדי. מנגנוני החיברות מלמדים לעיתים קרובות אותנו הנשים, כי עלינו לבחון את עצמנו לחומרה ולהשתדל להיות מושלמות בכל דבר, להשתדל שלא לקחת סיכונים ולהיות קשובות מאוד לביקורת. אך לתפיסות השליליות האלו יכולות להיות השלכות על התקדמותן של נשים בקריירה כמו גם בחיים האישיים, וכן השלכות נפשיות שבעטיין נשים חשופות לתופעות כגון דיכאון וכן חרדה.

ביום האישה הזה, ובכל יום בשנה, נראה שכדאי לנשים באשר הן להיות מודעות לנתונים אלו, כמו גם לתהליכי החיברות המובילים אליהם, ולנסות לבחון האם ייתכן שהן מעריכות את עצמן הערכת חסר.

שאלו את עצמכן האם ההישגים מסביב מצביעים על כך שאתן מוכשרת יותר ממה שאתן מאמינות? האם אתן דורשות מעצמכן שלמות בכל תחום? האם אתן לוקחות ללב יותר מדי ביקורת? זה הזמן להתחיל לתקן את התפיסה העצמית הזאת, כאשר הצעד הראשון הוא במודעות להערכה הנמוכה.

מקורות

Alexander, C. S. (2004). Study on Women's Experiences at Harvard Law School.‏

Clance, P. R., & Imes, S. A. (1978). The imposter phenomenon in high achieving women: Dynamics and therapeutic intervention. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 15(3), 241.

Daubman, K. A., Heatherington, L., & Ahn, A. (1992). Gender and the self-presentation of academic achievement. Sex Roles, 27(3-4), 187-204.‏

Gibson-Beverly, G., & Schwartz, J. R. (2008). Attachment, entitlement, and the impostor phenomenon in female graduate students. Journal of College Counseling, 11(2), 119-133.‏

Jöstl, G., Bergsmann, E., Lüftenegger, M., Schober, B., & Spiel, C. (2015). When Will They Blow My Cover?. Zeitschrift für Psychologie.‏

Lind, D. S., Rekkas, S., Bui, V., Lam, T., Beierle, E., & Copeland, E. 3. (2002). Competency-based student self-assessment on a surgery rotation. Journal of Surgical Research, 105(1), 31-34.‏

Sandberg, S. (2013). Lean in: Women, work, and the will to lead. Random House.‏

Stuart, J. (2007). Work and motherhood: Preliminary report of a psychoanalytic study. The Psychoanalytic Quarterly, 76(2), 439-485.‏

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך