תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גברים או נשים, רווקים או נשואים: מי אוהב את השבת יותר?

גברים או נשים, רווקים או נשואים: מי אוהב את השבת יותר?

צוות בטיפולנט

בסוף השבוע אנחנו שמחים יותר, נהנים יותר וצוחקים יותר – כך עולה ממחקר שהתפרסם במרץ 2013. נמצא כי אנשים חווים יותר רגשות חיוביים ופחות רגשות שליליים במהלך סוף השבוע (והחגים) בהשוואה לימי חול. כמו כן, נראה כי גודלו של אפקט סוף השבוע תלוי באופי החיים בבית למול משיכה של החיים בעבודה. 

התוצאות האלו לא ממש מפתיעות וכמעט כולנו יכולים להזדהות איתן ולנחש אותן גם ללא מחקר. אבל החוקרים במחקר החליטו להגיע רחוק ועמוק יותר ולבדוק בדיוק למה אנחנו נהנים בסוף השבוע. התוצאות – די מפתיעות.

אז למה אנחנו אוהבים את השבת?

רובנו נוטים לחשוב שהזמן החופשי והמנוחה הם הדברים החשובים והמהנים בסוף השבוע, אבל מהמחקר מתברר כי מה שגורם לנו הנאה הוא לא הזמן שיש לנו, אלא עם מי אנו מבלים את הזמן הזה. נראה כי ההבדלים במשך הזמן בו אנשים מבלים עם חברים ומשפחה מסביר חלק גדול מאפקט סוף השבוע בעיקר בנושא הרגשות החיוביים. כלומר, ככל שאנשים נטו לבלות יותר זמן עם חברים ומשפחה בסוף השבוע הם נהנו ממנו יותר. לעומת זאת, הפער בין ההנאה מסוף השבוע למהלך השבוע היה קטן יותר בקרב אנשים שנטו לבלות הרבה עם משפחה וחברים גם במהלך השבוע.

מי אוהב את השבת יותר – גברים או נשים?

מהמחקר עולה כי אפקט סוף השבוע גדול יותר אצל גברים בהשוואה לנשים. במהלך השבוע רמת השמחה הממוצעת של נשים גבוהה יותר בהשוואה לגברים, אך בסוף השבוע גברים שמחים יותר מנשים. 

מי אוהב את השבת יותר - רווקים או נשואים?

בכל הרגשות שנבדקו במחקר אפקט סוף השבוע נמצא גדול יותר עבור נשואים לעומת אחרים. משמע, אנשים נשואים נהנים יותר בשבת שלהם.

מי אוהב את השבת יותר בשוק העבודה? 

נראה כי בממוצע אנשים שעובדים במשרה מלאה שמחים יותר בסוף השבוע, בהשוואה לאנשים שעובדים במשרה חלקית או שאינם עובדים כלל. אצל אנשים שמרוצים מהעבודה שלהם, אפקט סוף השבוע קטן בהרבה מאלה שאינם מרוצים מהעבודה; אנשים שאוהבים את עבודתם אמנם נהנים בסוף השבוע, אך בשל אהבתם לעבודתם, הפער בין ההנאה מסוף השבוע להנאה מהשבוע עצמו הינו קטן יותר.

כמו כן, אפקט סוף השבוע קטן יותר אצל נבדקים שהמנהלים שלהם מתייחסים אליהם כמו שותפים לעבודה ולא כמו מנהלים. גם התחושה כי נותנים בך אמון במקום העבודה משפיעה לטובה על הרגשות החיוביים ולכן גורמת לכך שהעובדים פחות משתוקקים להגיע לסוף השבוע. לבסוף, נראה כי ככל שהקשרים החברתיים בעבודה טובים יותר, ההבדלים בין ימות השבוע והסופ"ש קטנים ואנשים פחות חיים מסוף שבוע אחד לשני אלא גם מעריכים ואוהבים את זמנם בעבודה. 

לסיכום, נראה כי אנחנו חווים יותר רגשות חיוביים ופחות רגשות שליליים בסוף השבוע, כאשר מידת השוני בין סוף השבוע לימי חול משתנה בהתאם למין, לגיל ובעיקר בהתאם להקשר החברתי של החיים בבית ובעבודה.

מקור

Helliwell, J. F., & Wang, S. (2014). Weekends and subjective well-being. Social indicators research, 116(2), 389-407.‏

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך