תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

גאווה, דעה קדומה וטיפול נפשי: מה הקשר?

גאווה, דעה קדומה וטיפול נפשי: מה הקשר?

צוות בטיפולנט

דעות קדומות וסטיגמות עצמיות מונעות ממאות מילוני אנשים בכל רחבי העולם לפנות לטיפול נפשי, למרות שהם סובלים מקשיים נפשיים שונים, זאת לפי מחקרים שונים (על כך ניתן להרחיב במאמר זה). כלומר - לא רק הדעה הקדומה הסביבתית משפיעה על הנטייה של אנשים לקבל סיוע נפשי, אלא גם חוסר המוכנות שלהם עצמם להכיר ולהודות בקושי, מתוך התחושה שאם רק יכירו בו - הדבר יהפוך אותם ל"פגומים" או "משוגעים" או באופן כללי יעיד עליהם דברים שליליים.

מחקר חדש בחן כיצד אפשר להתמודד עם בעיה זו, והגיע למסקנה כי בתחושת הבושה שאנשים מרגישים בשל קשייהם הנפשיים ניתן "להילחם" רק באמצעות הרגש ההופכי - גאווה. 

החוקרים הציעו כי "יציאה מהארון" של המתמודדים עם קשיים נפשיים, כלומר חשיפת הקשיים הנפשיים וההתמודדות עמם מול אנשים בסביבתם, יכולה להקל מאוד על ההתמודדות ולהפוך את הסיכויים שהאדם יפנה לטיפול נפשי לגדולים בהרבה.

החוקרים ממליצים כי יש לבנות תוכנית המיועדת לאוכלוסיה הכללית (למשל לילדים בבתי ספר) שתעודד כנות בקשר לקשיים רגשיים מחד ללא בושה בקשיים אלו, ומאידך - קבלה של קשיים אלו על ידי הסביבה בהבנה ואמפתיה.

למעשה - תוכנית הפועלת כיום בבתי ספר ברחבי העולם ומלמדת בני נוער מידע הנוגע לבריאות הנפש, עושה את הדברים שהובאו לעיל, ונמצא כי היא מורידה בכ-50% את האובדנות ואת ניסיונות האובדנות של בני נוער שעברו את התוכנית (למידע נוסף על התוכנית לחצו כאן).

מקורות

Corrigan, P. W., Kosyluk, K. A., & Rüsch, N. (2013). Reducing self-stigma by coming out proud. American journal of public health, 103(5), 794-800

Wasserman, D., Hoven, C. W., Wasserman, C., Wall, M., Eisenberg, R., Hadlaczky, G.,Apter. A.... & Bobes, J. (2015). School-based suicide prevention programmes: the SEYLE cluster-randomised, controlled trial. The Lancet,385(9977), 1536-1544

אנשי מקצוע בתחום

שיקום וטיפול בנפגעי נפש

עוד מאמרים שיעניינו אותך