תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בעצב תלדי בנים: דיכאון אחרי לידה

בעצב תלדי בנים: דיכאון אחרי לידה

צוות בטיפולנט

מזל טוב? את אמא טריה אבל משום מה לא מרגישה 'לפי הספר' את השמחה, החיבור לתינוק וההתאהבות בו. מדי שנה מקבל הביטוי 'בעצב תלדי בנים' משמעות חדשה וכואבת עבור כ-15% מהנשים היולדות: נשים אשר מתמודדות עם דיכאון אחרי לידה סובלות מסימפטומים המאפיינים דיכאון - דכדוך, עצבנות, קשיים בתפקוד ולצד זאת לפעמים גם קושי בטיפול בתינוק ורתיעה ממנו. תחושות אלו מעוררות בושה ואשמה ולכן מקשות על הפנייה לקבלת סיוע, אבל הכרות עם התסמינים ופנייה לטיפול מקצועי עשויים לאפשר כניסה קלה יותר לתפקיד האמהי.

מה הוא דיכאון שלאחר לידה ומה הם הגורמים לו?

סרטים, ספרים, שיחות בין חברות, הסיפורים של אמא שלך... כמעט כולם מעבירים לנו מסר לפיו מרגע הלידה אנו אמורות לחוות אושר, התרגשות וחיבור רגשי עמוק אל התינוק. למרות תפיסה מקובלת זו, יותר מחצי מהיולדות חוות "בייבי בלוז" - דכדוך המופיע בימים הראשונים שלאחר הלידה ובמרבית המקרים חולף באופן טבעי תוך מספר ימים. ה"בייבי בלוז" נחשב לתופעה נורמלית לגמרי אך דיכאון שלאחר לידה, לעומתו, עשוי להביא למצוקה קשה של האם ולפגיעה בקשר שלה עם התינוק.

דיכאון שלאחר לידה (Post Partum Depression) הוא בעיה מוכרת ממנה סובלות כ-15% מהנשים היולדות. דיכאון שלאחר לידה מאופיין במצב רוח ירוד, שיבוש בדפוסי האכילה והשינה (שאינם נובעים מהטיפול בתינוק...), הסתגרות, ירידה בהנאה ובעניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר, עצבנות וקשיי ריכוז, עייפות וחוסר אנרגיות, חרדה ועוד. כמו כן, התסמינים הדיכאוניים עשויים להתבטא בפגיעה ביכולת לתפקד ולמלא אחרי מטלות יומיומיות, קושי לטפל בתינוק ותחושות של אדישות ואף רתיעה ממנו. באחוז קטן מהמקרים (כ-1% בלבד) עשויה להתפתח אף 'פסיכוזה שלאחר לידה' המאופיינת בנתק מהמציאות ומחשבות ביזאריות העשויים להביא לפגיעה בתינוק במקרים קיצוניים.

הגורמים לפריצתו של דיכאון אחרי לידה אינם ידועים במלואם אך נראה כי השינויים ההורמונליים הקיצוניים הנלווים לשינוי המשמעותי הופכים את האישה לפגיעה יותר בתקופה זו. כמו כן, נשים אשר לקו בעבר בדיכאון או הפרעות מצב רוח אחרות, בסוגים של חרדות או באיזשהן הפרעות נפשיות אחרות, נמצאות בסיכון מוגבר, וכך גם נשים אשר קיימת במשפחתן היסטוריה של דיכאון, למשל דיכאון מז'ורי/קליני.

מלבד לגורמים הגנטיים והביולוגיים, גורמים נוספים המשפיעים על הסיכון לדיכאון אחרי לידה קשורים במערכת התמיכה העומדת לרשות האישה: נשים עם זוגיות טובה ובעלות מערכת תמיכה חברתית ומשפחתית חזקה נמצאות בסיכון מופחת ללקות בהפרעה.   

ילדים זה שמחה, עם קצת עזרה: כיצד מזהים ומטפלים בדיכאון אחרי לידה?

למרות שרבים מאיתנו מכירים את המונח 'דיכאון אחרי לידה' ולמרות שכיחותה הגבוהה יחסית של ההפרעה, נשים רבות אינן מאובחנות ואינן זוכות לטיפול מתאים.

אחד הגורמים לכך הוא הקושי בשיוך התסמינים לתופעה של דיכאון, במיוחד במקרים בהם פורצים התסמינים מספר שבועות לאחר הלידה ולא מיד אחריה. הולדת תינוק היא מאורע המשנה באופן דרמטי את שגרת החיים - במרבית המקרים האישה מפסיקה לעבוד ועיקר המשאבים הפיסיים והרגשיים מוקדשים לטיפול בתינוק. בהתאם, תלונות על עייפות, חוסר אנרגיות, קשיי ריכוז, עצבנות וכן הלאה משוייכים פעמים רבות לשינוי המשמעותי ועל כן נתפסות כנורמטיביות.

מעבר לכך, התפיסה והציפיות החברתיות מאמהות טריות עשויים להקשות על הפנייה לעזרה: האם אשר חשה כי אינה מגיבה "כמו שאמא אמיתית צריכה להגיב" עשויה לחוות אשמה ובושה ולהעדיף לסבול מבלי לשתף אנשים אחרים במצוקתה.

למרות הקושי בזיהוי הדיכאון שלאחר לידה והקושי שבפנייה לעזרה מדובר בהפרעה אשר השפעותיה עשויות להיות קשות ומשמעותיות.

הפער הגדול בין הציפיות מהלידה למצב בפועל מלווים פעמים רבות באשמה ("איזה מין אמא אני אם כך אני מרגישה?"), פגיעה בביטחון והערך העצמי ("כולן מסוגלות ורק אני לא") ובושה. תחושות אלו מגבירות את הסיכון להפיכת האפיזודה הדכאונית למצב כרוני של דיכאון ומצוקה. כמו כן, דיכאון שלאחר לידה עלול להביא לפגיעה בקשרים משמעותיים: הקשר בין האם לתינוקה נפגע עקב חוסר יכולתה של האם לטפל בו והיחסים ביניהם הופכים מורכבים עקב רגשות האשמה, התסכול והכעס המלווים את הקשר ("אם הוא לא היה נולד לא הייתי סובלת כל כך..."; "אני לא מספיק טובה בשביל להיות אמא"). במקביל, גם הבושה והניסיונות להסתיר את הכאב, הדיכאון ותחושת הניתוק מהתינוק מקשים על האם להיתמך באופן לו היא נזקקת, ועלולה להביא להתרחקות מבן הזוג והמנעות קשרים משמעותיים אחרים.

השפעותיה המשמעותיות של תופעת הדיכאון שלאחר לידה על האישה ועל משפחתה מדגישות את חשיבות הטיפול בה. התערבות טיפולית מונעת לרב התקבעות של מצב הדיכאון ומסייעת בגיוס הכוחות הפנימיים והחיצוניים הדרושים להתמודדות הן עם הדיכאון והן עם הרגשות הנלווים לטיפול בתינוק. ניתן לפנות למסגרת של ייעוץ פסיכיאטרי לגבי תרופות נגד דיכאון לסוגיהן. כמו כן ניתן להעזר בסוגי פסיכותרפיה במקרי דיכאון ו/או בהתערבות מערכתית אשר תאפשר לבן הזוג והמשפחה לספק לאם יותר תמיכה וסיוע, למשל טיפול זוגי או טיפול משפחתי כלשהו. במרבית המקרים הטיפול מביא לשיפור משמעותי ומאפשר חזרה למצב רוח תקין והנאה מהתפקיד ההורי.

לקבלת מידע נוסף אודות טיפול בדיכאון אחרי לידה

מקורות

דולב, צ. (2003). נשים הורמונים ומצבי רוח. ישראל: כותרות הוצאה לאור. ע"מ 62-66, 68-69, 74, 76.

Solomon a. (2001). Anything for a baby: reproductive technology in Israel. Calling the equality bluff, university of Haifa, Haifa, Israel, 102-107

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך