תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

"בן לו היה לנו": זוגיות בתקופת טיפולי הפוריות

"בן לו היה לנו": זוגיות בתקופת טיפולי הפוריות

עופרה נתן

מה יותר טבעי מזה? אחרי שטיילתם חצי שנה בהודו, ארגנתם טקס חתונה מושקע ומיוחד וקניתם ועיצבתם דירה מקסימה - אתם מרגישים מוכנים לגמרי לפרוייקט הזוגי המשמעותי ביותר שלכם: הבאת ילד. אלא שמוקדם משציפיתם ההורות מציבה בפניכם אתגר בדמות קשיים בכניסה להריון המצריכים טיפולי פוריות. טיפולי הפוריות הופכים את התהליך הטבעי של הכניסה להריון לרווי התערבויות רפואיות, מתחים ואי וודאות.

עופרה נתן, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית המתמחה בטיפול תומך בטיפולי פוריות, מתארת את האתגרים הזוגיים הייחודיים הניצבים בפני זוגות המתמודדים עם טיפולי פוריות, ואת הדרכים לחיזוק הקשר הזוגי דווקא בתקופה זו.

אז מי יותר רוצה אותך, אמא או אבא? האתגר הזוגי במהלך טיפולי פוריות

"וַתֵּרֶא רָחֵל, כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב, וַתְּקַנֵּא רָחֵל, בַּאֲחֹתָהּ; וַתֹּאמֶר אֶל-יַעֲקֹב הָבָה-לִּי בָנִים, וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי. וַיִּחַר-אַף יַעֲקֹב, בְּרָחֵל; וַיֹּאמֶר, הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי, אֲשֶׁר-מָנַע מִמֵּךְ, פְּרִי-בָטֶן" (בראשית, פרק ל' פסוקים א-ב)

פסוקים קצרים אלו מיטיבים לתאר חוויה זוגית איתה מתמודדים רבים מהזוגות הנמצאים במהלך טיפולי פוריות: שני בני הזוג חווים כאב ותסכול אך במקום שיהוו זה לזה מקור לתמיכה והקלה, עלולים הקשיים לגרום להתרחקות, חיכוכים והאשמות הדדיות. מצב זה מתרחש בקרב זוגות רבים המתמודדים עם משברים שונים, אך הוא בעל מאפיינים ייחודיים בתחום טיפולי הפוריות.

לדבריה של עופרה נתן, תהליך טיפולי הפוריות מאלץ את הזוג להתמודד עם תקופה ממושכת של מתח, אי וודאות, פרוצדורות רפואיות מורכבות ורגשות קנאה ותסכול אל מול זוגות אחרים "שזה בא להם כל כך בקלות". במקביל, טיפולי הפוריות כרוכים בעלויות כספיות גבוהות אשר לעיתים מצריכות את בני הזוג לעבוד יותר שעות, לחסוך בהוצאות ולהתמודד עם לחץ כלכלי מוגבר. מצב זה מביא פעמים רבות לירידה במשאבים ובאנרגיות להשקעה בקשר הזוגי: זוג שנהג לבלות הרבה מחוץ לבית או לצאת לחופשות "אוורור", לדוגמא, עשוי למצוא את עצמו מצמצם את הבילויים המשותפים לטובת תרופות הורמונליות או שעות עבודה נוספות.

גורם מרכזי עליו מצביעה עופרה נתן כמקור לקשיים זוגיים במהלך הטיפולים הוא נושא האשמה. "קשיים בכניסה להריון מלווים פעמים רבות בניסיון למצא היגיון, להבין 'למה זה קורה דווקא לי/לנו'", אומרת עופרה נתן. "נשים רבות מאמצות מהר מאוד את תחושת האשמה ולוקחות אחריות על קשיי הפריון, לפעמים אפילו לפני שבני הזוג עברו בדיקות רפואיות. במקרים קיצוניים אנחנו יכולים לראות גם מצבים בהם האישה עוברת סדרות ארוכות של טיפולים קשים ומכאיבים בעוד שהגבר מסרב אפילו לבדיקה ראשונית אשר עשויה לגלות שהבעיה היא דווקא אצלו. אחרי כשלונות חוזרים ונשנים מתגברים התסכול והפסימיות ובמקרים רבים בן הזוג אשר אינו סובל מקשיי פריון מתחיל גם הוא להפנות אצבע מאשימה כלפי בן הזוג עם קשיי הפריון. ההאשמות עשויות להיות על רקע התנהגויות בעבר (עישון, הפלות, שימוש בסמים ואלכוהול) או על רקע טענה של חוסר עשייה מספקת: 'אם רק היית נחה יותר/ אוכלת נכון/ הולכת לעוד טיפול/ מוותרת על שעות עבודה....' בחלק מן המקרים, גם כאשר בן הזוג ה"בריא" תומך ואינו מאשים עשויה חווית האשמה הפנימית לעורר קשיים זוגיים: האישה אשר חווה עצמה כפגומה ואשמה עשויה להניח כי בן הזוג מאוכזב ממנה, אוהב פחות או מעוניין לעזוב למען אישה אחרת. חוויה זו עשויה להביא למשבר אמון, תסכול ומריבות אשר מרחיקים בין בני הזוג".

נושא רגיש במיוחד במהלך טיפולי הפוריות הוא ההיבט המיני. הצורך לקיים יחסי מין בזמנים ספיציפיים הופך את המין לתכליתי וטכני ועלול לבוא על חשבון המיניות הספונטנית והמכוונת להנאה. גם המתח והלחץ בו נתונים בני הזוג פוגם פעמים רבות בחשק המיני, ולעיתים מתעוררים קשיים של ממש בתפקוד המיני: בן הזוג הסובל מקשיי פריון עלול לחוש פגום ובלתי כשיר כגבר/אישה, ולהתקשות לתפקד מינית כפי שתפקד בעבר. קושי זה עלול לפגוע במהלך הטיפולים אך בעיקר להביא להתרחקות ותחושות שליליות בזוגיות ("היא רק משתמשת בי כדי להביא ילד"; "הוא כבר לא נמשך אלי" ).

טיפול זוגי במהלך טיפולי הפוריות

בתרבות המזרח הקדום נהוג היה כי בעלים לנשים עקרות יקחו להם שפחות אשר יאפשרו להם להביא ילדים; ביהדות, נחשבת עקרות ממושכת לעילה מספקת לגירושין.

למרות שמנהגים אלו אינם רלוונטיים כבעבר, עשויים הקשיים הנלווים לבעיות הפריון להביא למשברים זוגיים קשים. התנהלותו של כל אחד מבני הזוג במהלך התקופה הרגישה של טיפולי הפוריות עומדת למבחן ולא פעם, אומרת עופרה נתן, נוצרת השוואה ומדידה עד כמה כל אחד מבני הזוג מעוניין בילד: "הלחץ העצום בו נתונים בני הזוג מגביל פעמים רבות את האפשרות לנהל דיאלוג על הקשיים והתחושות מאחר וכל האנרגיות מתועלות לכניסה להריון. לפעמים קשה מאוד אפילו להעלות לדיון אופציות כלקיחת הפסקה מהטיפולים או ויתור על יחסי מין כש"צריך" אבל לא מתחשק, מאחר ואופציות כאלו עשויות להתפרש כחוסר רצון "אמיתי" או מספיק בילד. גם מחשבות והתלבטויות לגבי אופציות כאימוץ, פונדקאות וכן הלאה עשויות להתפרש באופן דומה או כחוסר אמון ומוטיבציה".

הקשיים המלווים את תקופת טיפולי הפוריות לא תמיד מתפוגגים עם הכניסה להריון או הלידה. בחלק מן המקרים בני הזוג מצליחים להתאחד במהלך טיפולי הפוריות אך מרגע שהושגה "המטרה", צפים רגשות הכעס, האכזבה והריחוק הזוגי. כמו כן, לא פעם בני הזוג מתמודדים עם רמות חרדה גבוהות יותר גם במהלך ההריון ושלבי ההורות הראשונים, ומתקשים לחזור לשגרה של השקעה בקשר הזוגי.

"טיפול זוגי במהלך או אחרי טיפולי פוריות", אומרת עופרה נתן, "עשוי לסייע מאוד בהתמודדות ולעזור לבני הזוג לשמר את המערכת הזוגית ולהפוך למקור תמיכה אחד לשני. מעבר לתמיכה והלגיטימציה שניתנות בטיפול לדיבור על תחושות ורגשות קשים, הטיפול מסייע לזוג שלא להזניח את הקשר. לומדים כיצד לפנות זמן איכות זוגי ולהיות קשובים אחד לצרכי השני גם בתוך מערכת הלחצים והמחוייבויות הנובעים מהטיפולים. הטיפול מאפשר גם לנהל דיאלוג סביב גבולות הטיפולים: האם ומתי לוקחים פסק זמן? לכמה סבבי טיפולים אנו מוכנים עד שנתחיל לשקול פנייה לאופציות חלופיות? למעשה, הטיפול מאפשר שלא לאבד את הזוגיות בדרך להורות, אלא לחזק ולטפח אותה".

על המטפלת - עופרה נתן

עופרה נתן היא עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית. בעלת ניסיון בטיפול נפשי פרטני וזוגי, והמתמחה בטיפול תומך בטיפולי פוריות.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול תומך בטיפולי פוריות

עוד מאמרים שיעניינו אותך