תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בדידות במקום העבודה

בדידות במקום העבודה

צוות בטיפולנט

חלק ניכר משעות היום שלנו עובר עלינו במקום העבודה. כך, למרות שאנו בוחרים מקום עבודה ממניעים מקצועיים וכלכליים, מקום העבודה הופך להיות גם מקום מפגש חברתי מרכזי בחיינו. בהתאם, קשיים חברתיים ותחושת בדידות במקום העבודה עשויים להפוך גם מסגרת תעסוקתית מוצלחת למסגרת מכאיבה ומתסכלת. בכתבה זו נתאר את הגורמים לתחושת בדידות בקום העבודה ואת דרכי ההתמודדות האפשריות.

המנהל, שפר לי את המשכורת ואת התנאים החברתיים

בחברה המערבית, ובפרט בישראל, מקום עבודה כבר אינו מהווה רק מקור פרנסה. עבור חלק גדול מהאנשים המקצוע הוא אחד ההיבטים המגדירים את זהותם העצמית, מקור לתחושות הערכה (או חוסר הערכה) עצמית וכר ליצירת קשרים חברתיים. בהתאם, האופן בו אנו משתלבים, מרגישים ומתנהלים במקום העבודה שלנו מושפע ומשפיע באופן משמעותי על היבטים רגשיים ובין אישיים המאפיינים אותנו.

תחושת בדידות במקום העבודה עשויה לנבוע הן מגורמים הקשורים במקום וסביבת העבודה והן מגורמים הקשורים בנו עצמנו.

בדידות כתוצאה מגורמים אישיותיים

התחום התעסוקתי בו אנו בוחרים מושפע לא רק משיקולים טכניים ככדאיות כלכלית או מתחומי העניין והיכולת שלנו, אלא גם מגורמים פסיכולוגיים. בהתאם, לא פעם בדידות במקום העבודה נוצרת על רקע בחירה רגשית בלתי מותאמת אשר מביאה להימצאות במקום עבודה אשר אינו עונה על צרכינו הרגשיים והחברתיים. דוגמא לכך היא הבחירה שעשה רובי, אשר התלבט ארוכות בין לימודי הוראה לבין לימודי כלכלה ולבסוף בחר בכלכלה מסיבה כספית ומתוך תחושה שהתחום החינוכי "אינטנסיבי ושואב מדי". כך, קונפליקט פנימי בין מעורבות רגשית לבין עמדה מרוחקת יותר הביא לבחירה בתחום הכלכלי בו רובי חש בדידות, חוסר סיפוק ושעמום.

מעבר לבחירה בתחום התעסוקתי, לעיתים בחירה במקום עבודה ספציפי היא שמביאה לחוויה קשה של בדידות. מערכות יחסים מוקדמות משפיעות על האופן בו אנו תופסים מערכות יחסים בהווה, וחוויות קשות ובלתי מעובדות מתבטאות לא פעם בבחירה ו/או היעדר יכולת לעזוב מקום עבודה המשחזר חוויות בין אישיות קשות. כך, למשל, אינה המתארת יחס הורי קשוח ותובעני ביותר סביב הישגים לימודיים בילדות - מצאה עצמה מתקשה לעזוב מקום עבודה עם מנהל תובעני וכוחני אשר דרישותיו הבלתי מתפשרות להספקי עבודה גבוהים ואיכותיים צמצמו את הזמן והמרחב ליצירת קשרים חבריים במקום העבודה.

גם כאשר התחום הרגשי אינו מביא לבחירה בעייתית בתחום המקצועי או במקום העבודה, חוויה של בדידות עלולה להיווצר על רקע קשיים במיומנויות בין אישיות או קשיים רגשיים הפוגעים ביכולת ליצור אינטראקציות חברתיות חיוביות. כך, לדוגמא, תומר המאופיין בנטייה חזקה לתחרותיות והגר אשר מונעת על ידי צורך עז להרשים את דמויות הסמכות בחייה - נתפסים כקולגות בעייתיים ולא חבריים, באופן שפוגע ביכולתם ליצור חברויות ולהפחית את החוויה הקשה של בדידות אותה הם מתארים. גם קשיים "פשוטים" יותר כחוסר ביטחון עצמי, ביישנות או דימוי עצמי נמוך אשר מקשים על ניהול שיחת חולין, נקיטת יוזמה בתחום הבין אישי או מתן אמון באחרים מביאים פעמים רבות לתחושה של בדידות.

בדידות כתוצאה מגורמים הקשורים במקום העבודה

לצד הגורמים הרגשיים והפסיכולוגיים התורמים לתחושת בדידות במקום העבודה, מקומות עבודה מסוימים הם בעלי פוטנציאל גבוהה יותר ליצירת תחושת בדידות. כך, לדוגמא, סביבות עבודה לחוצות מאוד, מנהלים המייצרים אווירה תחרותית בה הצלחות האחד באות על חשבון הצלחות השני ומבנה ארגוני אשר מבוסס על עבודה עצמאית ואינו מצריך שיתופי פעולה צוותיים - כולם מהווים גורמי סיכון ליצירת בדידות במקום העבודה. אפילו משרדים אשר הארגון הפיסי שלהם מצמצם אפשרויות לאינטראקציות אקראיות (למשל, ישיבה בחדרים או תאים נפרדים, היעדר חדר אוכל משותף) הופכים את הבדידות לחוויה זמינה ביותר.

יש לציין כי גם פוזיציות ועמדות מסוימות פגיעות יוצר ליצירת בדידות ביחס לתפקידים אחרים. כך, למשל, מנהלים בכירים עשויים לחוות בדידות מאחר וכל אינטראקציה שיצרו עם העובדים הכפופים להם תהיה מושפעת מיחסי עובד-מעביד.

בדידות במקום העבודה - איך משפרים תנאים?

הצעד הראשון בהתמודדות עם בדידות במקום העבודה הוא הניסיון לזהות את המקור לתחושה של בדידות: האם זו הפעם הראשונה שאת/ה חווה בדידות במקום העבודה? האם הקשיים הבין אישיים בהם את/ה נתקל/ת מוכרים לך גם מתחומים חברתיים אחרים בחייך? במילים אחרות, חשוב לברר האם מקור הקשיים קשור בך או במקום העבודה הספציפי. במידה ונראה כי הקשיים קשורים במקום העבודה הנוכחי, כדאי לנסות ולהבין מה משאיר אותך במקום זה והאם יש היבטים שנמצאים בשליטתך. למשל, האם יש לך אפשרות להציע הצעות ייעול שיכללו עבודת צוות, לקיים הפסקות קפה משותפות או ליזום פעילויות מקצועיות ופרויקטים שירחיבו את שיתופי הפעולה הבין אישיים?

במידה וקשיים בין אישיים וחוויה של בדידות אפיינה ומאפיינת אותך גם במקומות עבודה או בהיבטים חיים אחרים, כדאי לנסות לבחון באופן מעמיק יותר את ההיבטים הרגשיים והבין אישיים העומדים בבסיסם. התבוננות פנימית זו היא לא תמיד קלה, ולכן מומלץ לפנות להתייעצות במסגרת ייעוץ קריירה או טיפול נפשי פרטני. במסגרת ייעוץ תעסוקתי או מפגשים עם פסיכולוג תעסוקתי, ניתן להבין באופן מעמיק יותר את הבחירות המקצועיות ומשמעותן, ולחזק מיומנויות של השתלבות במקומות העבודה המתאימים ליכולות והמגבלות. במסגרת פסיכותרפיה ניתן להתמקד בקשיים הרגשיים והבין אישיים העומדים בבסיס קשיים חברתיים ותחושות של בדידות במקום העבודה.

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך