תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אתגר פורים: כשהילד לא רוצה להתחפש

אתגר פורים: כשהילד לא רוצה להתחפש

צוות בטיפולנט

בחרתם תחפושת, הכנתם, התרגשתם - וברגע האחרון הקטנצ'יק מטיל וטו ודורש ללכת לגן עם הבגדים הרגילים, מקסימום עם כובע של ליצן. מדוע ילדים מסרבים להתחפש, ומה עושים עם סרבני תחפושות?

פורים הוא אחד החגים האהובים ביותר, ומאפשר לילדים לבטא את עצמם ולהכניס את עולם הדמיון והמשחק לחיי היום יום באופן חגיגי, צבעוני ושמח. ילדים רבים נהנים להתחפש בפורים, אבל בהחלט לא כולם. חלק מהילדים, קטנים וגדולים, יסרבו בתוקף לכל ניסיון להכניס אותם לתחפושת או שיסכימו בהתחלה ויתחרטו לאורך הדרך, לפעמים ממש ברגע האחרון.

הסירוב של ילדים להתחפש יכול להכניס הרבה מתח לבית, בעיקר כשהתחפושות כבר מוכנות ויש חגיגה בגן או בבית הספר. כאשר מדובר בתחפושת יקרה או כזו שהושקע בה זמן הכנה משמעותי, התסכול של ההורה (והילד) יכול לגבור עוד יותר. אז למה חלק מהילדים לא רוצים להתחפש? ומה כדאי לעשות?

למה ילדים לא רוצים להתחפש?

סירוב להתחפש יכול לקרות מסיבות שונות:

1. קושי להבחין בין מציאות לדמיון – הסיבה המרכזית להנאתם של ילדים מתחפושות היא האפשרות להיות במשך יום אחד מישהו או משהו אחר. כדי להנות מאלמנט זה, הילד צריך להיות בשל דיו כדי להחזיק בתפיסה עצמית יציבה, המבטיחה לו שהוא נשאר עצמו גם כאשר הוא מחופש לאריה או שודד. כפי שמפלצות מתחת למיטה עדיין נחוות כאמיתיות בגילאים שנתיים או שלוש, כך התחפושת עשויה להפוך לרגעים למאיימת ואמיתית מדי.

2. חוויה לא נעימה עם תחפושות קודמות – חוסר נוחות של תחפושת משנה שעברה או חוויה לא נעימה המקושרת לחג יכולות להוביל להימנעות וסירוב להתחפש, גם אם הילד לא יודע להסביר בדיוק למה.

3. הילד פשוט לא אוהב את התחפושת – לפעמים הורים בוחרים עבור הילד תחפושת שהם בטוחים שהוא יאהב, אבל משהו לא מסתדר. אצל ילדים קטנים יותר זה יכול להיות תחושת הבד המגרד או הצבע, ואצל ילדים גדולים יותר פשוט רצון להתחפש למשהו אחר ולבחור בעצמם.

מה אפשר לעשות?

קודם כל, חשוב לזכור שאין שום דבר לא בסדר בלא לרצות להתחפש. אין פה "בעיה" שצריך לפתור. להיפך, הבעיה מתחילה הרבה פעמים כשמופעל לחץ על הילד להתחפש למרות שהוא לא רוצה. כאשר ילד מסרב להתחפש חשוב לנסות לברר איתו את מקור החששות. אבל מעבר לכך, חשוב במיוחד לתת מקום ותוקף לרגשותיו. כדאי להזכיר לו שזו רק תחפושת שאפשר ללבוש ולהוריד, ושהבחירה היא שלו בלבד. בנוסף, אפשר לשלוח את התחפושת לגן בשקית נפרדת או לבדוק האם הילד מעדיף ללכת לגן עם אביזר מצחיק סמלי, במקום תחפושת מלאה.

במרבית המקרים סירובו של הילד להתחפש אינו מעיד על בעיה יוצאת דופן, אך בחלק קטן מהמקרים הסירוב להתחפש יעיד על קושי בהשתלבותו של הילד במסגרת הלימודית-חברתית. במקרים אלו, בהם הסירוב להתחפש יבוא לרוב על רקע קשיים נוספים, כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי מעבר לקושי הנקודתי.

טיפים לחוויית התחפשות נעימה

נוחות – תינוקות צעירים אינם מבינים את מהות התחפושת ולכן חשוב להקפיד בעיקר על נוחות ועל הימנעות מאביזרים לא שגרתיים שיכולים להבהיל אותם. תחפושת נוחה ומחממת חשובה בכל הגילאים - עדיף להמנע מתחפושות מסורבלות שיהפכו כל הליכה לשירותים למשימה מורכבת או יגבילו את יכולת התנועה. בנוסף, חשוב לזכור שחלק מהילדים רגישים לבדים סינטטיים ומגרדים המאפיינים רבות מהתחפושות.

בחירה – לתת לילד יד חופשית בבחירת התחפושת – במשך 364 ימים בשנה הוא כפוף לקודים של לבוש ולמגבלות המציאות ופורים הוא הזדמנות ייחודית בה הוא יכול לבחור כיצד להיראות ומי להיות.

• הכנה – פעוטות צעירים זקוקים להכנה מראש לרעיון התחפושת ולכך שגם ילדים אחרים בגן יהיו מחופשים. כדאי להפוך את ההתחפשות לחוויה משפחתית בה משתתפים גם המבוגרים, כדרך לנרמל את ההתחפשות לפני או בחג עצמו.

• שילוב תחפושות בחיי היומיום – תחפושות ומשחקי תפקידים תורמים רבות להתפתחות הדמיון, היצירתיות והמשחק, גם מעבר לפורים. כך שארגז עם פרטי תחפושות ותלבושות הוא פריט מוצלח לחדר הילדים במשך כל השנה, וכמובן יוכל לעזור גם בהקטנת החשש בחג עצמו.

מקורות

פינק-קרוננברג, א. (פברואר, 2023). משחקי דמיון אצל ילדים: למה זה חשוב?. פורטל בטיפולנט. 

Peters, D. (October, 2014). This Halloween, Banish The Boo For Anxious Children. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/worrier-warrior/201410/halloween-banish-the-boo-anxious-children

Schrader, J. (October, 2022). What to Do When Your Child Is Afraid of Halloween and Costumes. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/emotionally-hardy-children-and-families/202210/what-do-when-your-child-is-afraid-halloween-and

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך