תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ארבעה סוגים של דיכאון

ארבעה סוגים של דיכאון

צוות בטיפולנט

דיכאון הינה תופעה רווחת הפוגשת אנשים רבים בתקופות שונות של החיים. לפיכך, לדיכאון יש צורות רבות, המתבטאות באופן שונה בקרב אנשים שונים, מה שלעיתים יוצר תחושת בלבול בכל הקשור להגדרה שלו וליכולת לזהות אותו. 

על מנת לפרק את המושג "דיכאון", נוכח היותו כללי מאד ונושא משמעויות רבות, ניתן להציע חלוקה שלו לארבעה סוגים: (1) מצבי, (2) ביולוגי, (3) פסיכולוגי ו-(4) אקזיסטנציאלי או קיומי. חלוקה זו אינה מייצגת מודל אבחנתי רשמי והיא לא נבחנה מחקרית, אך היא בהחלט עשויה לעזור לאנשים לתאר טוב יותר את מה שהם חווים, ולקבל את העזרה שהם צריכים בהתאם.

1. דיכאון מצבי

אתם מרגישים בודדים ומדוכאים בגלל וירוס הקורונה? התקשיתם לצאת מהמיטה לאחר פרידה? היו לכם מחשבות אובדניות לאחר שקיבלתם מכתב דחייה מהאוניברסיטה? אם חוויתם עצב גדול בתגובה לאירוע כזה או דומה, חוויתם את מה שניתן לכנות ״דיכאון מצבי״. כבני אדם, זה נורמלי לחלוטין להרגיש עצב בתגובה לאירוע שלילי שקרה לכם. אבל, אם התחושות האלו לא עוברות לאחר מספר שבועות, סימן שזה כנראה לא דיכאון מצבי, אלא אחד מהסוגים הבאים שנדבר עליהם. 

2. דיכאון ביולוגי

דיכאון ביולוגי נגרם כתוצאה מחוסר איזון של נוירוטרנסמיטרים במוח, שמשפיעים על מצב הרוח. במקרים מסוימים, שינויים בנוירוטרנסמיטרים ובהורמונים יכולים להוביל באופן ישיר לתחושת דכדוך ואנהדוניה (חוסר הנאה). במקרים אחרים, שינויים ביוכימיים יוצרים מצבים פיזיולוגיים כמו למשל תת פעילות של בלוטת התריס, שמונעים מאנשים להשיג את המטרות שלהם. 

תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להוביל לעייפות, מטבוליזם נמוך, פגיעה בריכוז ובתפקוד הקוגניטיבי. אלו כשלעצמם אינם דיכאון, אבל הם יכולים לייצר קשיים שמובילים למחשבות שליליות, ירידה בערך העצמי וכתוצאה מכך לדיכאון. במקרים כאלו, הפתרון המועיל ביותר הוא תרופות, בין אם מדובר בנוגדי דיכאון כדי לאזן את הנוירוטרנסמיטרים, ובין אם בתרופה לבעיה פיזיולוגית ספציפית, כמו במקרה של תת פעילות בלוטת התריס. תרופה לבדה לא תפתור את כל בעיותינו, אבל היא עשויה לייצר שינוי ביולוגי שיסייע להניע שינוי בליווי של פסיכותרפיה. 

3. דיכאון פסיכולוגי

דיכאון פסיכולוגי קשור לגורמים פסיכולוגיים כמו פרספקטיבה, ציפיות לא מציאותיות ודיבור עצמי שלילי. עבור רבים מאתנו, אחת החוויות הקשות ביותר היא החוויה שהתקוות והחלומות שלנו נרמסים על ידי המציאות. עבור חלק מהאנשים, הדרך להתמודד עם זה היא להימנע מתקוות וחלומות עתידיים, כך שהם לעולם לא יוכלו להתאכזב שוב. אולם, כשאנשים משתמשים במנגנון הזה באופן עקבי, הם עשויים לפתח אפתיות ותחושת חוסר אונים. 

דיכאון פסיכולוגי גם יכול להתפתח כתוצאה מקשר רומנטי שאינו מתפקד. בחלק מהמקרים, חרדת פרידה גורמת לאנשים להישאר ביחד, גם כשברור שלא טוב להם. במקרים קיצוניים יותר, תלות ויחסים מתעללים יכולים להוות סכנה ממשית לרווחה הנפשית והפיזית. דיכאון פסיכולוגי מגיב היטב לטיפול קוגניטיבי התנהגותי וגם לטיפול דינמי, וכל גישה יכולה לעזור בדרכים אחרות.  

4. דיכאון אקזיסטנציאלי (קיומי)

בעוד הטריגר לדיכאון מצבי הוא בדרך כלל אירוע שלילי, הטריגר לדיכאון אקזיסטנציאלי, באופן אירוני, הוא אירוע חיובי, ופעמים רבות מדובר באירוע חיובי שחיכינו לו רבות. איך זה יתכן? רבים מאתנו בוחרים במהלך גיל ההתבגרות להקדיש את עצמנו למטרה מסוימת, כזאת שאנחנו מאמינים שתיתן לחיינו משמעות. המטרה שאנחנו שואפים אליה עשויה להיות קשורה לקריירה, משפחה או זוגיות.

לא משנה מה המטרה, כשאנחנו מארגנים את חיינו סביבה, אנחנו לרוב יוצרים ציפיות שאינן מציאותיות לגבי האושר שהיא תסב לנו. במקרים מסוימים, השגת המטרה אכן נותנת לנו סיפוק ואושר, אבל פעמים רבות זה לא כך. המחשבה שבילינו את חיינו ברדיפה אחר מטרה שלא הסבה לנו את האושר שציפינו לו עשויה להספיק כדי לגרום לרוב האנשים לפתח משבר קיומי: ״האם בזבזתי את חיי?״, ״אם השגת המטרה הזו לא הסבה משמעות לחיי, האם חיי חסרי משמעות?״, ״לאן אני ממשיך מכאן?״. השאלות האלו נפוצות בקרב מי שחווים דיכאון אקזיסטנציאלי. 

דיכאון כזה גורם לאנשים לפקפק בכל מה שהם האמינו בו. הדברים שפעם הסבו להם הנאה כבר אינם מהנים והם מרגישים אבודים וחסרי מטרה. דיכאון אקזיסטנציאלי הוא חמקמק לטיפול: נטילת נוגדי דיכאון לא תסב לסובלים ממנו תחושת מטרה והיא גם לא תעניק משמעות לחייהם. טיפול בדיכאון אקזיסטנציאלי דורש לרוב טיפול ארוך ומעמיק: פסיכותרפיה מבוססת תובנה כמו פסיכותרפיה דינמית או פסיכואנליזה עשויה להועיל.

חשוב לזכור שההתקדמות במקרה כזה עשויה להיות איטית מאוד, אבל סוג זה של טיפול מספק למטופל את ההזדמנות לחקור אפשרויות וזהויות חדשות בסביבה מאפשרת ולא שיפוטית. בנוסף, ניתן להיעזר בספרים, ארגונים הומניטריים והוגים פילוסופיים על מנת לחקור תרבויות חדשות, צורות חיים נוספות ודרכים שונות להשיג תחושת משמעות.

לסיכום

ברוב המקרים אנשים לא סובלים רק מאחד מסוגי הדיכאון המתוארים כאן, אלא משילוב של כמה. פסיכולוג מיומן יכול לעזור מאוד בהתמודדות עם הדיכאון ובהכוונה לגבי תכנית טיפול מתאימה. זכרו שאנשים שונים חווים דיכאון בצורות שונות, ולכן עלינו להיזהר מלהניח שהחוויות האישיות שלנו תקפות גם לאחרים. 

מקורות

תקציר מאמרו של John C. Cottone Ph.D שהתפרסם ב-Psychology Today:

Four Types of Depression

www.psychologytoday.com/us/blog/the-cube/202004/four-types-depression

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך