תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אסון השריפה - כיצד להתמודד?

אסון השריפה - כיצד להתמודד?

צוות בטיפולנט

גל השריפות בסוף השבוע, וביניהן השריפה הקשה בצפת, גבה מחיר כבד מנשוא - בנפש וברכוש. השתוללות שריפה קשה ותוצאותיה מביאות להפרת שגרת החיים, ובהתאם, אלה עלולות לעורר חרדות וקשיים בקרב ילדים, משפחות צוותי הכיבוי ותושבי האיזור. אנו מביאים מספר דרכים להתמודדות והרגעה בימים קשים אלה.

התמודדות עם פחדים של ילדים

עבור ילדים, אסונות כשריפה הנוכחית עלולים להחוות באופן דרמטי ומאיים, במיוחד מאחר ותפיסתם את האירוע לא תמיד מדוייקת ומציאותית. באופן טבעי ילדים רבים, ובמיוחד ילדים המתגוררים באיזורי השריפות, עלולים להביע חשש מפגיעה בהם עצמם ובביתם ואף לגלות חרדה בעקבות השריפה. חששות אלו מובנים וטבעיים, וניתן לסייע לילד להתמודד עמם במספר דרכים:

חשיפה למידע מבוקר: הילד שומע ומודע למצב ולכן אין טעם להסתיר ממנו את העובדות - אך חשוב להציג לו אותן באופן ברור ולא מאיים. ניסיון להסתיר מידע יגרום לילד לחפש אחריו במקומות אחרים וכך עלולה להיווצר חוויה של אי אמון באינפורמציה שמוסר ההורה אשר מעוררת חרדה: "אם הוא לא אומר לי את האמת אולי המצב גרוע ומסוכן בהרבה?". יחד עם זאת, כמובן, אין טעם להציף את הילד במידע ולפרט בפניו את מימדי האסון ואת הקשיים בהם נתקלים צוותי הכיבוי.
הדגשת יכולות ההתמודדות: בעת מסירת המידע לילד, יש להדגיש ולפרט את הפעולות הננקטות כדי להגן עליו ועל ביתו - אפשר להדגיש כי כל הכבאים בארץ באו לעזור והם מיומנים ויודעים את עבודתם, וכי אנו מקבלים עזרה גם מארצות אחרות. כדאי להדגיש גם את העובדה שאנו מקבלים כל הזמן מידע על התקדמות השריפה ולכן יש לנו די זמן להתארגן ולהימלט, במידת הצורך.
שמירת השגרה גם בעת הפינוי: ילדים זקוקים לשגרה ולכן, במידה ואתם מפונים מבתיכם, חשוב לסייע לילד לשמור על שגרה ככל האפשר- להוציא אותו לפעילויות, להקריא לו ולהעסיק אותו ולא לשקוע בצפייה והאזנה לדיווחי התקשרות.

אנשי מקצוע בתחום מאמרים מומלצים

צפייה בטלוויזיה - האם וכמה?

התקשורת, כמובן, מציפה אותנו בדיווחים על המצב בשטח, אך כדאי לווסת את החשיפה למידע אשר בחלק גדול מהזמן אינו חיוני לנו אלא רק מעלה את רמת החרדה. מומלץ לשמור על השגרה היומית ככל האפשר ולהעסיק את עצמנו, ולהתעדכן רק מדי פעם. המלצה זו תקפה גם ובמיוחד לילדים, אשר לא תמיד מצליחים לווסת ולעבד את המידע התקשורתי באופן יעיל, ועלולים לפרש אותו באופן מוגזם ומעורר חרדה. במידה והילד צופה בטלוויזיה בכל זאת, כדאי ללוות את הצפייה ולעזור לילד לפרש באופן נכון את המידע.

משפחות צוותי הכיבוי - כיצד מתמודדים עם הדאגה?  

לא רק התושבים באיזורי השריפות מתמודדים עם החששות הנובעים מהן, אלא גם משפחות צוותי הכיבוי וההצלה. הדאגה היא טבעית ומובנת ואין טעם להכחיש או להתעלם ממנה, אך ניתן להתמודד איתה באופן יעיל. ראשית, כדאי להזכיר לעצמנו שוב ושוב את העובדה שבמרבית השריפות צוותי הכיבוי אינם סופגים פגיעות או אבדות בנפש, וכי מדובר בצוותים מיומנים ומקצועיים. במידה וקיימת רמה גבוהה של חרדה ודאגה, חשוב עוד יותר להקפיד הן על שמירת השגרה ותפקוד רגיל ככל האפשר, והן על קבלת תמיכה מהסביבה הקרובה.

במידה וילדי המשפחה ערים לדאגתכם, לא כדאי להתכחש לה, אך חשוב להדגיש שאנחנו דואגים - אך בו זמנית יודעים כמה מאמצים נעשים כדי שלא לסכן את צוותי הכיבוי, ועד כמה הצוותים מיומנים ויודעים להגן על עצמם.

תחומי מומחיות:
חרדה ,פוסט טראומה

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך