תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הבעיה היא במיקום: איך נצמצם את ההשפעות המזיקות של המדיה על ילדינו?

הבעיה היא במיקום: איך נצמצם את ההשפעות המזיקות של המדיה על ילדינו?

צוות בטיפולנט

על אף שמיטב המומחים מזהירים כבר שנים מפני השפעותיה השליליות של המדיה, אנו חיים בעידן בו לא ניתן למנוע לחלוטין מילדינו להיות חשופים לטלוויזיה ולאינטרנט. הורים רבים נאבקים בין הרצון להגביל זמן את החשיפה למסכים, לבין הידיעה כי עליהם לאפשר לילדיהם לקחת חלק בהתרחשות החברתית והלימודית, המתקיימת כיום ברובה ברשת. התלבטות זו מותירה הורים רבים חסרי אונים, המתקשים לקבוע לילדיהם גבולות ברורים בנושא.

בהתייחס לדילמה זו, פורסם בספטמבר 2017 מחקר אשר ביקש לבחון איך אפשר להפחית את ההשפעה המזיקה של המדיה על ההתפתחות של ילדים צעירים. החוקרים בחנו את הרגלי צריכת המדיה של 4000 ילדים ברחבי העולם בגילאי 8-14. ממצאי המחקר העידו כי ילדים שהיו להם טלוויזיה או מחשב בחדר השינה, בילו יותר זמן מול המסך ופחות זמן בקריאה ובשינה, דבר שהוביל לביצועים נמוכים יותר בבית הספר. כמו-כן, הצפייה במדיה בחדר השינה נמצאה כגורם סיכון להשמנה ולהתמכרות למשחקי מחשב.

מחקר זה מדגים כי השפעותיה המזיקות של המדיה אינן מוגבלות רק לתכנים הספציפיים להם חשופים הילדים, אלא נובעות גם מפעילויות עליהם הם מוותרים עקב השימוש המוגבר בטלוויזיה ובמחשב. נדמה כי המסכים מחליפים את הזמן בו אמורים הילדים להשקיע בפעילויות שהן מהותיות להתפתחותם, כגון שינה וקריאה. כלומר, הימצאות של מסכים בחדר השינה מהווה גורם סיכון משמעותי ביותר להיבטים שונים בהתפתחות הילד. לכן, בפעם הבאה שאתם רבים עם הילד על הזמן שהוא מבלה מול המסך, השקיעו את המאמץ בהצבת גבולות בכל הנוגע לצפייה בחדר השינה, ובמיטה בפרט. כך למשל, נסו להגביל את השימוש בטאבלט או במחשב לחדר העבודה בלבד, באופן שיבהיר כי חדר השינה מיועד לפעילויות מרגיעות ושקטות יותר.

מקור

Gentile, D. A., Berch, O. N., Choo, H., Khoo, A., & Walsh, D. A. (2017). Bedroom media: One risk factor for development. Developmental psychology, 53(12), 2340.‏

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ להורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך