תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מתמודדים עם משברים?

איך מתמודדים עם משברים?

צוות בטיפולנט

באופן טבעי, החיים מזמנים לנו התמודדות עם משברים שונים, החל מאירועים אשר מתחוללים בחיים האישיים דוגמת אובדן, גירושים, או התמודדות עם מחלה, ועד משברים שהם תוצאה של אירועים בקנה מידה ארצי או עולמי, דוגמת אירועי ה-7 באוקטובר או משבר הקורונה.

בין אם מדובר במשבר אישי, לאומי או עולמי, הוא מאלץ את האדם להתמודד עמו, בעזרת המשאבים שלרשותו ותחת הלחצים שמביאים עמם המשבר ודרישות המציאות. אף שנוכחות המשבר בחיינו אינה בשליטתנו, על האופן בו אנו מגייסים את המשאבים להתמודדות, לעיתים יש דרך להשפיע, ויותר מזה - במקרים מסוימים, המשבר יכול להוות הזדמנות להתפתחות וצמיחה נפשית, כפי שמתאר המושג ״צמיחה פוסט טראומטית״.

התמודדות עם משברים

התמודדות עם משברים היא מאתגרת מעצם טבעה, אך קיימים היבטים אשר תשומת לב אליהם יכולה לסייע במאמץ להתמודד עם המשבר באופן מיטיב, כמה שניתן בהתאם לנסיבות.

הכרה וקבלה של הרגשות שהמשבר מעורר

אף שאירועים קשים עלולים לעורר רגשות אשר לעיתים קשה לבוא עמם במגע, חשוב לזהות ולקבל את ההשפעה הרגשית שיש לדברים המתרחשים על האדם. לעיתים קל יותר לזהות את ההשפעה החיצונית או הפיזית של השינוי על חיינו, אולם מבט פנימה, אל החוויה הרגשית המתעוררת, הוא חשוב במיוחד.

מדובר במשימה לא פשוטה, שכן כאשר אנו מתמודדים עם אירוע קשה, רק טבעי שיתעוררו תחושות לחץ, חרדה, עצב ועוד רגשות אשר אינם נעימים והנטייה הטבעית יכולה להיות להרחיקם. עם זאת, התעלמות מן הרגשות או הרחקה שלהם, עלולה רק להוסיף ללחץ הנפשי, ולבזבז משאבים יקרים על דחיקה של רגשות במקום להשתמש בהם לעיבוד הרגשות, וכך להתמודדות עם השפעות המשבר.

לכן חשוב לתת לתחושות הקשות מקום, לחוש את החוויה הרגשית ולבטא אותה, ללא שיפוטיות עצמית. אמנם זהו לא דבר קל ליישום, אך חשוב לזכור כי אל מול אתגרים וקשיים זה רק טבעי לחוש טווח רגשות - וקבלה שלהם יכולה להיות הצעד הראשון לעבר תהליך של התמודדות מיטיבה.

שיתוף ובקשת עזרה

כפי שעשוי להיות קשה לתת מקום לרגשות אשר מעורר המשבר, כך גם עשוי להיות קשה בכלל לגעת בנושא או לדבר עליו, הן בהיבטים פרקטיים של התמודדות עם המציאות, והן בהיבטים רגשיים ושיתוף בהם. כך, עשויה להיווצר הימנעות מעיסוק בנושא ושיתוף של הסביבה הקרובה במתרחש.

חוסר בשיתוף עלול ליצור חוויה של בדידות ולהעצים את הקושי. לשיתוף בחוויית המשבר, הן בהיבט המעשי והן בהיבט הרגשי, חשיבות גדולה שכן השיתוף מאפשר הזדמנות לבקשה וקבלה של עזרה ותמיכה מצד הסביבה. תמיכה מן הסביבה היא אחד מגורמי החוסן המשמעותיים של האדם, ולכן, חשוב ביותר לשתף במתחולל את האנשים הקרובים, או את מי שבידם לסייע בהתמודדות, ולא להישאר עם זה לבד.

ביסוס שליטה אל מול חוסר האונים

משברים מטלטלים עלולים לעורר תחושת חוסר אונים כתוצאה מחוויה עוצמתית של חוסר שליטה. אל מול רגשות קשים אלו, חשוב לחזק את המשאבים הפנימיים, בין היתר על ידי חוויה של החזרת שליטה, ולו לדברים הקטנים.

החל מניהול סדר יום ברור, ועד חוויה ביסוס מטרות אישיות דוגמת חזרה לפעילות גופנית, שמירה על תזונה בריאה או אפילו היעזרות בבעלי מקצוע - כל אלו מקנים תחושה של שליטה, גם אם חלקית, בהיבטים מסוימים בחיים. כך, אל מול חוויית אובדן השליטה, היכולת לנקוט יוזמה ולבחור באופן פעיל בדרך ההתמודדות, מתחלפות התחושות הקשות בחוויה של בהירות, עם תקווה לעבר שינוי.

גם מעורבות בפעילויות משמעותיות, מביאה תחושת משמעות שמסייעת להתמודד עם אובדן השליטה וחוסר האונים. דוגמה לכך, ניתן לראות ברצון העז של החברה הישראלית להתגייס להתנדבות לאחר אירועי ה-7.10. אל מול חוויה של כאוס, חוסר וודאות ואובדן שליטה, האפשרות לסייע, לקחת חלק בעשייה בעלת משמעות, הכניסה תחושה מסוימת של שליטה בתוך המציאות הסוערת, והביאה איתה חוויה של יצירתיות ומסוגלות.

בניית אסטרטגיות התמודדות

בהמשך לעיסוק בתחושת שליטה, במידה והתחושה היא כי המשבר פוגע בתפקוד באופן משמעותי, או כי הכוחות והמשאבים הקיימים אינם מספיקים להתמודדות, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית, דוגמת טיפול פסיכולוגי, במטרה לסייע ולבסס אופן התמודדות מיטיב עם המשבר.

לעיתים, אפילו הידיעה כי אנו עושים צעד אחד עבור עצמינו, כבר מביאה עמה הקלה מסוימת - שכן הדרך להתמודדות, גם אם היא ארוכה, מתחילה. מרגע שאסטרטגיית ההתמודדות מתבהרת - בין אם בטיפול, בשיח עם הקרובים, או מתוך קבלת שליטה על תכניות עתידיות - הדבר עשוי להרגיע תחושות של לחץ וחרדה, ולאפשר מבט לעבר העתיד.

צמיחה מתוך השבר

כאמור, המשבר, מעבר היותו נקודה מאתגרת וקשה, עשוי גם להוות פוטנציאל לצמיחה והתפתחות. בספרות, בקולנוע ובתרבות בכלל - הרעיון של גיבור אשר עובר מסע מאתגר ומפרך אשר מתוכו הוא מתפתח, הוא נפוץ ושגור. גם בספרות הטיפולית המקצועית, מתייחסים לאחת התופעות הללו דרך המושג ״צמיחה פוסט טראומטית״, אשר מבטא את השינויים הפסיכולוגיים החיוביים המתפתחים באדם, כתוצאה מהתמודדות עם אירוע טראומטי.

השינויים החיוביים אשר מגיעים מתוך ההתמודדות, כמובן אינם מבטלים את הקושי והאתגר העצום שיש בהתמודדות עם משבר, ובטח עם טראומה. עם זאת, מדובר על מגוון תהליכים פסיכולוגיים אשר יכולים להתרחש, דווקא מתוך ההתמודדות עם הקושי.

כך למשל במקרים של צמיחה מתוך משבר, ניתן לראות שינוי חיובי ביחסים בין אישיים, בין אם ברגישות לסבל אנושי של האחר, או ביכולת להיפתח, לשתף ולהתחבר אל הסביבה, לאור הצורך לשתף את הסביבה בקשיים שעורר המשבר. הערכה מחודשת לחיים והכרה באפשרויות החדשות לחיים, הם דברים נוספים אשר עשויים להתפתח באדם, לאור זאת שהמשבר אילץ אותו להתבונן במתרחש ולבסס את חייו מחדש לצד השינוי.

בנוסף, מושג הצמיחה הפוסט טראומטית מתייחס גם לתחושת החוזק הפנימי - הידיעה כי התמודדות עם טראומה והשלכותיה הכואבות, מראים לאדם כוחות שעד אז לא ידע כי קיימים בו. באופן דומה, גם לגבי התמודדות עם משבר מכל סוג, כשהאדם נוכח כי הוא מצליח להתמודד, להסתגל לתנאים חדשים, ולהתייצב מחדש לאחר מהלומה או טלטלה - הדבר מחזק את את הביטחון ביכולת ההתמודדות, ואמונה ביכולות להתמודד עם אתגרים, שלא הייתה שם קודם.

מקורות

Tedeschi, R. G., & Moore, B. A. (2021). Posttraumatic growth as an integrative therapeutic philosophy. Journal of Psychotherapy Integration, 31(2), 180-194

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך