תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מטפלים בבעיות חברתיות?

איך מטפלים בבעיות חברתיות?

צוות בטיפולנט

בעיות חברתיות הן שם כולל למגוון קשיים אשר יכולים למנוע מאדם, ילד או בוגר, ליצור קשרים חברתיים מספקים ולתפקד באופן תקין בסיטואציות בין אישיות. בעיות חברתיות בילדות עשויות להתבטא בבידוד חברתי (לעיתים עד כדי חרם), נטייה לעימותים וקושי בהתמודדות עם סיטואציות חברתיות יומיומיות (עמידה בתור, הפסד במשחק). בעיות חברתיות בבגרות עשויות להתבטא בתחושת בדידות, חיכוכים במקומות עבודה, מיעוט או היעדר קשרים חברתיים וקושי ביצירת קשר זוגי.

בעיות חברתיות בילדות או בבגרות עשויות לנבוע מחוסר ממשי בהנחיה, הכוונה והתנסות חברתית מתאימה, ובהיעדר מודל חיובי של קשרים בין אישיים. כך, למשל, ילד שגדל בבית אלים עשוי להפנים את תחושת "החזק שורד" ולהיות אגרסיבי ושתלטן באינטראקציות בין אישיות באופן שיביא לדחייה חברתית.

גורם נוסף להיווצרותן של בעיות חברתיות הוא קשיים רגשיים אשר עשויים לפגוע בפניותו וכוחותיו של האדם ליצירת קשרים בין אישיים. אדם מדוכא או ילד המתמודד עם חרדה חברתית, למשל, עשויים להיות מוצפים בקושי הרגשי באופן שימנע מהם ליזום ולתפקד באינטראקציות חברתיות. גם קשיים מתונים יותר כביטחון או דימוי עצמי נמוך, היעדר אסרטיביות וכן הלאה עשויים לפגום בתפקוד החברתי.

שיטות טיפול אפשריות בבעיות חברתיות

טיפול פסיכולוגי הוא שיטה יעיל להתמודדות עם בעיות חברתיות והוא מאפשר לזהות את טיב הקשיים (התנהגות אגרסיבית או מתנשאת? הימנעות/חרדה מקשרים?), את מקורם ואת ההנחות התפיסות החברתיות השליליות והלא מודעות המאפיינות את מרבית המתמודדים עם בעיות חברתיות ("יאהבו אותי רק אם אף פעם לא אבליט את צרכיי"). מתוך הבנה נרחבת יותר של מהות הקשיים, ניתן לשפר ולחזק מיומנויות התמודדות. טיפול קבוצתי הוא דרך טיפולית יעילה לא פחות אשר מאפשרת התנסות בזמן אמת באינטראקציות חברתיות, בליווי איש מקצוע אשר מסייע בעיבוד ההתרחשויות הבין אישיות וחיזוק מיומנות המשתתפים.

מעבר לשיטות טיפוליות אלו, חשוב להרבות בהתנסויות בין אישיות: רבים מהמתמודדים עם בעיות חברתיות נוטים להימנעות מאינטראקציות, והימנעות זו משמרת את החרדה. לכן, מומלץ להמשיך ולהתנסות וכך לאפשר תרגול של אינטראקציות ואפשרות לחיזוק היכולות החברתיות.

תחומי מומחיות:
מיומנויות חברתיות

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך